• Dojjan99

    Bröllop med gäst

    Hej jag har en fråga som jag hoppas få svar på.

    Det är nämligen så här att en av mina bättre vänner gifte sig för ett tag sedan(2 år, tiden går visst).
    Vi hade varit god vänner länge och gjort mycket saker osv så han frågade mig om jag ville vara hans bestman på han och hans killes bröllop.
    Jag blev ju såklart hedrad och tackade ja utan längre tvekan.
    Jag gick in för det ordentligt och började planera lite små trevligheter som skulle utspelas under kvällens gång, tal, lekar, något litet spex osv tillsammans med andra som skulle hjälpa till.
    Jag ville verkligen att det skulle bli en riktigt bra kväll att minnas.
    Jag hade varit på ett antal större fester innan, där jag hade haft med sällskap till festen.
    Detta gjorde att jag inte reflekterade över att det skulle vara någon skillnad även denna festen, så jag meddelade att jag kommer med sällskap. 
    Det var givetvis helt överflödigt att säga att jag kom eftersom jag var bestman. Men jag gjorde det ändå.
    Min kompis blir då lite sur över att jag sa att jag skulle komma med sällskap, för inbjudan var menad till bara mig.
    Jag ville inte ställa till något så jag bad bara om ursäkt och sa att det går utmärkt att komma utan dejt(Jag var singel).
    Men tänkte ändå länge efter att jag tyckte det var väldigt konstigt eftersom jag ändå hade en stor del i deras bröllop och inte var "vem som helst" för dom. Jag känner fortfarande båda två väl.
    Jag vet inte varför det har satt sig så att jag ändå tänker på det ganska "ofta" fortfarande, men jag blev nog kanske egentligen ganska sårad/förnärmad.
    Det blev ett långt utlägg, men jag vill förklara hela situationen.
    Är det jag som tänkte fel, eller var det konstigt gjort av min vän?

  • Svar på tråden Bröllop med gäst
  • Anonym (...)

    Hade jag gift mig så hade inbjudan till mina singelvänner absolut inte inkluderat en gäst. Vi bjuder de vi vill ha där, ibland får man gilla läget när det är ett etablerat par...men ett bröllop är liksom inte rätt tid och plats för en första dejt. 

  • Anonym (förmyckettv?)

    Att man låter gästerna ta med sig dejter har jag bara sett på film. På vanliga svenska bröllop är det inte standard. Däremot brukar man alltid bjuda etablerade par.

  • Fiona M

    Har aldrig varit på bröllop i Sverige där +1 gällt på samma sätt som i USA, utan etablerade par bjuds.

  • OlgaElvira

    I anglosaxisk tradition är det vanligt att man till bröllop och även andra formella aktiviteter bjuds in med namn och +1. Där ses det som något negativt att infinna sig på en fest utan partner. I nordisk tradition bjuds var och en in med namn. Om du är singel kan du inte begära att du kan ta med en gäst som du själv väljer. Om du hade varit i en etablerad relation skulle din partner också bjudits in.

    Att du har rollen dom best man förändrar inte vett och etikett för ett bröllop.

  • Anonym (P)

    Som tidigare skrivit, en random +1 förekommer sällan på svenska bröllop. Det är dyrt och svårt nog ändå att ha råd att bjuda alla man vill för många. Sen får jag sällan sitta bredvid min partner på bröllop, ofta är det ju bordsplacering där man blandar upp paren. Eller skulle din random date suttit vid honnörsbordet med dig och brudparet? Jag hade inte velat ha någon jag inte känner vi honnörsbordet om jag gifte mig. Kort sagt: släpp det!

  • Anonym (Kalle)

    Känns inte sunt att du fortfarande grubblar på detta.

    Vem skulle du ha tagit med dig, tycker du, när du är singel? En kompis, en knullkompis, en kollega? Varför skulle dom vilja bjuda in denne person?

  • Anonym (Jess)

    Det är konstigt gjort av dig att anta att du får ta med någon som inte är inbjuden. Både till bröllop och andra tillställningar.

    Sedan undrar jag om du förstår att ett bröllop är dyrt och att man ofta får välja bort gäster man egentligen vill ha där för att det är för dyrt eller för att man inte får plats. Då inser du nog hur märkligt det blir att som gäst bjuda in någon som brudparet inte ens känner.

  • Dojjan99

    Alla har vi olika erfarenheter. Det är som exempel inte särskilt ovanligt att man bjuder vissa med +1 i inbjudan. Jag skulle kunna tänka sig att ens bestman som gör endel av jobbet under ett bröllop skulle kunna vara en av dessa.
    Bröllopet var inte för den närmaste familjen utan uppåt 200 gäster. 
    Jag har god insyn i hur pengar och utrymme spelar in.
    Jag tänkte väl kanske fel i i så fall  men blev ändå lite sårad eftersom vi är nära vänner o allt det där.

  • Dojjan99
    Fiona M skrev 2019-02-10 18:16:25 följande:

    Vem hade du tänkt ta med och varför?


    En dejt att komma dit med, dansa med och som kunde addera till festen.
Svar på tråden Bröllop med gäst