• fuexi
    Äldre 10 Feb 20:23
    1311 visningar
    2 svar
    2
    1311

    Starta egen butik, hur börjar man?

    Skall för första gången starta egen butik. Men i vilken ände börjar man?

    Har supermånga tankar och idéer men undrar i vilken ordning man bör görs allting. Först komma på butikskonceptet, registrera företag, leta grossister och sedan lokal?

    Eller hur går man tillväga? Alla tips mottages tacksamt! Jag är mitt i livet och äntligen beredd att starta min dröm.

  • Svar på tråden Starta egen butik, hur börjar man?
  • Äldre 10 Feb 20:30
    #1

    Du måste göra en affärsplan. Och en åtminstone grov budget. Vilka priser kan du ta ut? Hur mycket måste du omsätta för att få det gå runt? Ska du leva på din butik? Anställda? Näthandeln tar över mer och mer, fysiska butiker får problem i samma utsträckning. Ska du ha näthandel också?

    Vill inte förstöra din dröm, det är inte det jag är ute efter. Men låt en rutinerad företagare granska din affärsidé. Den kanske är alldeles utmärkt spännande. Eller borde förpassas till skrivbordslådan innan du satt dig i ekonomisk katastrof.

  • Äldre 10 Feb 21:30
    #2

    Företagscentrum eller liknande har ev kurser/nätverkande för lokala företag/nystartsföretag. Här i stan kan man få en mentor.

    Bokföring/skatteregler/regler kring din specifika verksamhet är bra att ha koll på.

    En bra revisor/bokföringsfirma. Det senare om du inte har full koll själv på bokföring/momsredovisning/deklarationer.

    Det jag insåg så småningom var webbens betydelse.

    Hade fotograffirma och lade ner oerhört mkt jobb på webb/Googleoptimering för att synas.

Svar på tråden Starta egen butik, hur börjar man?