• Anonym (Jamila)

    Varför stör sig folk på henne?

    Har en sak jag skulle vilja bolla med er då mitt huvud står still.

    Har en kollega som är ganska utsatt. Hon har aldrig riktigt kommit in i arbetsgruppen men är samtidigt inte osocial, däremot blyg och lite tystlåten innan man lär känna henne. Tillhör de yngre i gruppen och ser bra ut. Det pratas väldigt illa om henne, man sprider rykten och jag förstår inte varför. Ingen känner henne ju knappt. Hon kan ta sig lite ton ibland, ifrågasätta saker och står ändå upp för sig själv men har tyvärr inget för det. Hon är dock alltid konstruktiv och de gånger hon öppnar munnen är det något relevant, hon är inte den som låter munnen bara gå så att säga.

    Vet att hon haft det lite jobbigt det sista vilket kanske gör henne mer tystlåten just nu. Ändå hängs hon ut gång på gång.

    Det jag undrar är, varför man överhuvudtaget stör sig på en sådan människa som inte tar någon plats, förvisso är ganska tystlåten men knappt märks. Ingen backar heller upp henne när något sägs utan det blir bara tyst. Hon har frågat mig i förtroende vad det är hon gör som råkar ut för sånt hela tiden men har själv inga svar att ge henne. Vad tror ni?

  • Svar på tråden Varför stör sig folk på henne?
  • Kusinen

    Helt omöjligt att svara på varför om du inte är ute efter generella svar om gruppdynamik, inneslutande/uteslutande osv. Det finns väl en del forskning om sånt.

    Men om du undrar varför just hon är utsatt tror jag inte det finns ett svar på det. Jag tror att det ofta är en ren slump vilken person som blir utsatt. Frågan är hur relevant det är? Det viktiga är ju att försöka motarbeta det hela.

  • Virriga Vera
    Anonym (Jamila) skrev 2019-02-11 00:24:34 följande:
    Möjligt, hon säger/biter ifrån. Eller rättare sagt konfronterar de hon hör skitpratet om. Lugnt och konkret men får oftast 10 gånger värre tillbaka efteråt med mer skitprat
    Har du någon gång frågat mobbarna varför de gör som de gör?
  • Anonym (Kvinnlig mobbing är konstig)

    Jag tycker inte kvinnlig mobbing följer ett "mönster" på samma sätt som manlig mobbing verkar göra. För män kan jag nästan gissa vem som är mobbare och vem som är mobbad enbart utrustad med lite tid och mina fördomar. Men för kvinnor verkar det kunna drabba vem som helst, nästan som att de mötts i hemlighet och kastat en tärning eller snurrat flaskan och låtit det avgöra vem som skall mobbas.

    Så varför stör sig folk på henne? Vet inte, det kan vara vad som helst. 

  • Anonym (K)
    Anonym (Kvinnlig mobbing är konstig) skrev 2019-02-11 06:52:59 följande:

    Jag tycker inte kvinnlig mobbing följer ett "mönster" på samma sätt som manlig mobbing verkar göra. För män kan jag nästan gissa vem som är mobbare och vem som är mobbad enbart utrustad med lite tid och mina fördomar. Men för kvinnor verkar det kunna drabba vem som helst, nästan som att de mötts i hemlighet och kastat en tärning eller snurrat flaskan och låtit det avgöra vem som skall mobbas.

    Så varför stör sig folk på henne? Vet inte, det kan vara vad som helst. 


    Något som jag tror är lite speciellt för kvinnor är att alla i gruppen ska vara så jämställda. Ingen ska tro sig vara bättre än/mer speciell än någon annan, vilket hon kanske missuppfattas som att vilja vara när hon är tillbakadragen. De måste därför hålla henne nere eller sätta henne på en plats där hon är hanterbar s a s. Väldigt ologiskt men tyvärr verkar de flesta människor stänga av de logiska hjärndelarna när de hamnar i gruppkonstellationer..
  • Amla07

    Tror inte heller att det behöver bero på tjejen som blir utsatt. Tvärtom kan det på kvinnodominerade arbetsplatser vara den som objektivt sett är smartast och trevligast som blir utsatt för skitsnack av negativa och sura kollegor som inte gillar positiv energi utan mest uppfattar det som jobbigt. Jobbar själv på kvinnodominerad arbetsplats (tjänstesektorn) och även om de flesta kvinnorna där är trevliga och stöttande så har jag noterat att de som gillar att prata skit också gillar att prata om hur svårt och jobbigt och dåligt allting är, dvs de gillar att frossa i elände och negativitet. Så min slutsats är att tjejen som utsätts är stark, självständig, begåvad och har positiv energi...!

  • sextiotalist

    Hög integritet, de kan inte styra henne, hon vägrar sälla sig till flocken, det kan av vissa ses som ett hot och då försöker man eliminera hotet.

    Har du vänt dig till HR och lyft problemet, för det är ett arbetsgivaransvar.

  • Anonym (A)
    Anonym (Taskigt) skrev 2019-02-11 00:21:34 följande:
    För att hon verkar svag och blir ett lätt offer tror jag.
    Det tror jag med.
  • Anonym (Jamila)
    sextiotalist skrev 2019-02-11 08:35:47 följande:

    Hög integritet, de kan inte styra henne, hon vägrar sälla sig till flocken, det kan av vissa ses som ett hot och då försöker man eliminera hotet.

    Har du vänt dig till HR och lyft problemet, för det är ett arbetsgivaransvar.


    Så kan det vara, hon är trevlig, artig och snäll men ganska jobbfokuserad men inbjuder sällan att prata om sitt privatliv eller saker utanför jobbet så att säga. Som du skriver, hon har hög integritet.
  • Anonym (Jamila)
    Anonym (K) skrev 2019-02-11 06:58:33 följande:

    Något som jag tror är lite speciellt för kvinnor är att alla i gruppen ska vara så jämställda. Ingen ska tro sig vara bättre än/mer speciell än någon annan, vilket hon kanske missuppfattas som att vilja vara när hon är tillbakadragen. De måste därför hålla henne nere eller sätta henne på en plats där hon är hanterbar s a s. Väldigt ologiskt men tyvärr verkar de flesta människor stänga av de logiska hjärndelarna när de hamnar i gruppkonstellationer..


    Möjligt, samtidigt upplever jag henne inte som ett hot. Bara en tyst person som nör hon väl öppnar munnen har något vettigt att säga. Munnen liksom bara inte går som på många andra. Vet inte hur mycket de kollar sociala medier men hon har alla kollegor på tex FB och ser man bara till den ser hon ut att leva ett väldigt bra och lyckligt liv. Kan säkert störa någon, dock pratar hon väldigt sällan om sig själv... mest om jobbet på jobbet så att säga.
  • Anonym (K)
    Anonym (Jamila) skrev 2019-02-11 14:33:42 följande:

    Möjligt, samtidigt upplever jag henne inte som ett hot. Bara en tyst person som nör hon väl öppnar munnen har något vettigt att säga. Munnen liksom bara inte går som på många andra. Vet inte hur mycket de kollar sociala medier men hon har alla kollegor på tex FB och ser man bara till den ser hon ut att leva ett väldigt bra och lyckligt liv. Kan säkert störa någon, dock pratar hon väldigt sällan om sig själv... mest om jobbet på jobbet så att säga.


    Nej det behöver hob absolut inte vara. Det är nog mer i gruppens ögon. Förmodligen finns några som skräller högst..?

    Känner iaf igen mig något i beskrivningen av kollegan. Jag är ofta för mig själv och trivs rätt bra med det. Om jag inte finner folk jag trivs bra med, vill säga. Sluter mig aldrig till en grupp bara för att det förväntas av mig.

    På sätt och vis avvisar ju jag gruppen då. Även om jag inte gör någon illa så stör det hierarkin som finns, eftersom jag helt enkelt vägrar vara med i den och "godkänna" den. En del mindre stabila människor kan störa sig på det ibland, speciellt de som gillar makt och ordning. Då blir strategin att försöka tvinga mig på plats. Gärna långt ner i pyramiden.
  • Anonym (Anno)

    Tråkigt för henne med skitsnack, tror på avundsjuka, skönt att allas munnar inte glappar.

  • Anonym (Anno)

    Många gör skillnad på jobb och privatliv något somliga inte förstår, det har man rätt till.

  • Anonym (Vårdbiträde)

    Hej! Låter nästan precis så som mina arbetskollegor skulle beskriva mig. Jag är en lugn, trygg och omtänksam person som vågar stå upp för mig själv. Tror absolut att många av mina kollegor pratar bakom min rygg, men jag är trygg med att det säger mer om dom än vad det gör om mig. Tycker inte om att prata skit om andra arbetskollegor, speciellt inte då jag märker att dom allra flesta av mina arbetskollegor även pratar dåligt om varandra.

    Jag är absolut öppen för att lära känna arbetskollegor på ett djupare plan, men har otroligt hög integritet och kommer aldrig dela med mig av mitt privatliv på jobbet ?bara för att?. Varför skulle man vilja det när man märker att det pratas så mycket om varandras privatliv på ett negativt sätt? Jag pratar även oerhört mycket med andra personer i min närhet, medan på jobbet är jag otroligt arbetsam och fokuserar på mina arbetsuppgifter. Jag är där för mina vårdtagare och inte egentligen mina arbetskollegor.. även fast jag också kan uppskatta att prata över en kopp kaffe med allihopa.

    Jag som arbetskollega hade uppskattat att man säger ifrån och markerar när sånt här sker. Har du provat prata med hon, om varför hon väljer att hålla lite distans? Märker att det oftast verkar vara lättare för folk att börja prata istället för att fråga den berörda personen i fråga.

  • Anonym (X)
    Anonym (Vårdbiträde) skrev 2019-02-11 16:14:34 följande:

    Hej! Låter nästan precis så som mina arbetskollegor skulle beskriva mig. Jag är en lugn, trygg och omtänksam person som vågar stå upp för mig själv. Tror absolut att många av mina kollegor pratar bakom min rygg, men jag är trygg med att det säger mer om dom än vad det gör om mig. Tycker inte om att prata skit om andra arbetskollegor, speciellt inte då jag märker att dom allra flesta av mina arbetskollegor även pratar dåligt om varandra.

    Jag är absolut öppen för att lära känna arbetskollegor på ett djupare plan, men har otroligt hög integritet och kommer aldrig dela med mig av mitt privatliv på jobbet ?bara för att?. Varför skulle man vilja det när man märker att det pratas så mycket om varandras privatliv på ett negativt sätt? Jag pratar även oerhört mycket med andra personer i min närhet, medan på jobbet är jag otroligt arbetsam och fokuserar på mina arbetsuppgifter. Jag är där för mina vårdtagare och inte egentligen mina arbetskollegor.. även fast jag också kan uppskatta att prata över en kopp kaffe med allihopa.

    Jag som arbetskollega hade uppskattat att man säger ifrån och markerar när sånt här sker. Har du provat prata med hon, om varför hon väljer att hålla lite distans? Märker att det oftast verkar vara lättare för folk att börja prata istället för att fråga den berörda personen i fråga.


    Du beskriver dig själv i otroligt positiva ordalag och tror att det är så kollegorna skulle beskriva dig -men att de pratar skit?
    Hur går det ihop? Brukar folk verkligen säga "Ja fy fan, Vårdbiträde är så omtänksam och har sån integritet, jag spyr!"?
  • Anonym (Vårdbiträde)
    Anonym (X) skrev 2019-02-11 16:59:46 följande:

    Du beskriver dig själv i otroligt positiva ordalag och tror att det är så kollegorna skulle beskriva dig -men att de pratar skit?

    Hur går det ihop? Brukar folk verkligen säga "Ja fy fan, Vårdbiträde är så omtänksam och har sån integritet, jag spyr!"?


    Precis samma situation som i trådstarten? Står ingenstans att hon någonsin varit otrevlig, utan istället tvärtom. Hur går det ihop, varför tror du att dom pratar skit om henne? Tror det är av samma anledningar som tidigare nämnts i tråden, kan handla om avundsjuka, att man inte vill följa ?gruppen?, mm. Finns många som pratar illa om personer som faktiskt inte har gjort dom något alls.
  • Anonym (Hej)

    Tror det kan vara en kombination av att hon ser bra ut(otroligt hotfullt på en kvinnodominernade arbetsplats!) samt att hon inte säger ifrån tillräckligt tydligt då hon är en tystlåten/timid personlighet. Sedan antar jag att hon säkert gör ett bra jobb och är trevlig osv utöver det här. Det gör att det sticker ännu mer i ögonen på de andra.

    Jag tror att det sorgligt nog är just hennes utseende (du skriver att hon ser bra ut) som är grundorsaken och att hennes personlighet sedan gör att hon blir ett enkelt offer.

    Tycker det pratad för lite om avundsjuka baserad på utseende kvinnor emellan. Det är som om när man yttrat det så drar helhet lös. För avundsjukan kan ju absolut inte baseras på detta... De skulle säkert inte erkänna det heller om man konfronterade dem,

    Kommer ihåg en kvinna som skrev en artikel om detta och hon blev OTROLIGT mobbad och utmålad som självgod etc,

    Utseende i kombination med en snäll timid personlighet = otroligt provocerande samtidigt som enkelt att ?ge sig på?.

    Jantelagen/avundsjuka/bitterhet.

  • Miss Skywalker
    Anonym (Hej) skrev 2019-02-11 19:18:23 följande:

    Tror det kan vara en kombination av att hon ser bra ut(otroligt hotfullt på en kvinnodominernade arbetsplats!) samt att hon inte säger ifrån tillräckligt tydligt då hon är en tystlåten/timid personlighet. Sedan antar jag att hon säkert gör ett bra jobb och är trevlig osv utöver det här. Det gör att det sticker ännu mer i ögonen på de andra.

    Jag tror att det sorgligt nog är just hennes utseende (du skriver att hon ser bra ut) som är grundorsaken och att hennes personlighet sedan gör att hon blir ett enkelt offer.

    Tycker det pratad för lite om avundsjuka baserad på utseende kvinnor emellan. Det är som om när man yttrat det så drar helhet lös. För avundsjukan kan ju absolut inte baseras på detta... De skulle säkert inte erkänna det heller om man konfronterade dem,

    Kommer ihåg en kvinna som skrev en artikel om detta och hon blev OTROLIGT mobbad och utmålad som självgod etc,

    Utseende i kombination med en snäll timid personlighet = otroligt provocerande samtidigt som enkelt att ?ge sig på?.

    Jantelagen/avundsjuka/bitterhet.


    Exakt så! Att det stämmer ser man varje gång någon skriver en tråd om sitt eget utseende. Aldrig blir fl-mobben så provocerad som då..
  • Milyana

    Detta kombinerat med en viss avundsjuka skulle jag tro


    Anonym (Taskigt) skrev 2019-02-11 00:21:34 följande:

    För att hon verkar svag och blir ett lätt offer tror jag.


Svar på tråden Varför stör sig folk på henne?