• Amerika321

    Min son vill inte sova

    Jag har en son som blir 7 månader idag och han har faktiskt sovit bra sedan han födes på natten men nu han sover på dagen 1-2 timmar kanske två tre gånger hur bra som helst och på kvällen så gal skriker han och vill inte sova. Lägger ner honom i vagnen och försöker göra så att han sover men han bara skriker så fort man lägger ner honom. Vad är problemet tror ni.

    Har det hänt så med era barn runt 7 månader och när går det över för det är välidgt jobbigt kan jag säga.

  • Svar på tråden Min son vill inte sova
  • sextiotalist
    Amerika321 skrev 2019-02-11 00:41:11 följande:

    Jag har en son som blir 7 månader idag och han har faktiskt sovit bra sedan han födes på natten men nu han sover på dagen 1-2 timmar kanske två tre gånger hur bra som helst och på kvällen så gal skriker han och vill inte sova. Lägger ner honom i vagnen och försöker göra så att han sover men han bara skriker så fort man lägger ner honom. Vad är problemet tror ni.

    Har det hänt så med era barn runt 7 månader och när går det över för det är välidgt jobbigt kan jag säga.


    Separationsångest. Inte helt ovanligt. Låt honom somna hos er.
  • cleoeme

    Prova att inte låta han sova så mycket på dagen. Låt han inte sova efter 16.00 på dagen och lägg han för natten vid 19-20.

    Gå ut från rummet när han somnat.

  • sextiotalist
    cleoeme skrev 2019-02-11 07:22:17 följande:

    Prova att inte låta han sova så mycket på dagen. Låt han inte sova efter 16.00 på dagen och lägg han för natten vid 19-20.

    Gå ut från rummet när han somnat.


    Det är spädbarn och kring 7-8 månader är det inget ovanligt med separationsångest och du tycker att man ska hindra dagsömnen och lämna barnet ?
  • Wolfie13

    Han kanske vill ha närhet? Behöver inte lika mycket sömn som när han var spädis?

    Försök aldrig tvinga ett barn att sova iaf. Försök lyssna på barnet

  • cleoeme
    sextiotalist skrev 2019-02-11 07:31:42 följande:

    Det är spädbarn och kring 7-8 månader är det inget ovanligt med separationsångest och du tycker att man ska hindra dagsömnen och lämna barnet ?


    Skulle inte kalla en 8månaders bebis för spädbarn. Vi drog ner på min dotters sömn dagtid vid den åldern och det funkade för oss. Min dotter sov själv i sin säng på nätterna, oftast.

    Jag gav ett tips som inte alls var dåligt på något sätt. Har du tråkigt i ditt liv och måste ta ut din frustration på familjeliv?
  • sextiotalist
    cleoeme skrev 2019-02-11 09:06:31 följande:
    Skulle inte kalla en 8månaders bebis för spädbarn. Vi drog ner på min dotters sömn dagtid vid den åldern och det funkade för oss. Min dotter sov själv i sin säng på nätterna, oftast.

    Jag gav ett tips som inte alls var dåligt på något sätt. Har du tråkigt i ditt liv och måste ta ut din frustration på familjeliv?
    Fortfarande är det ett spädbarn i min värld. Att barn strular med sömn i den åldern är inte alls ovanligt, receptet brukar vara mer närhet inte att överge barnet.

    https://www.viforaldrar.se/forsta-aret/darfor-strular-somnen-sa-ofta-vid-8-manader/


  • cosinus

    Tror också på att justera dagsömnen.

    Inte sova allt för mycket och inte allt för sent.

    För mig gav det sig naturligt att styra bebisarnas sömn eftersom det var tvunget att passa med lämning/hämtning men man inser rätt fort att när man gör allt lika varenda dag så blir bebisarna som små skalmans med en väldigt tydlig mat och sov-klocka.

  • sextiotalist
    cosinus skrev 2019-02-11 09:49:18 följande:

    Tror också på att justera dagsömnen.

    Inte sova allt för mycket och inte allt för sent.

    För mig gav det sig naturligt att styra bebisarnas sömn eftersom det var tvunget att passa med lämning/hämtning men man inser rätt fort att när man gör allt lika varenda dag så blir bebisarna som små skalmans med en väldigt tydlig mat och sov-klocka.


    Att börja med att ändra detta under just denna period är inte alls något som jag skulle rekommendera. Det är med all sannolikhet inte antalet timmars sömn som är problemet, utan att barnet är i en utvecklingsfas och behöver mer närhet just nu.
    Så varför ska man inte ge det som barnet behöver just då, så än en gång, många barn har insomningsproblem, inte för att det sover för många timmar, utan att det går igenom en utvecklingsfas.
  • Stålmamma

    Även jag tror på att justera dagssömnen tycker det låter ganska mycket att sova 3ggr/dag vid den åldern. Sen ha en tydlig kvällsrutin och som sextitalisten säger så här barnen vid denna ålder en utvecklingsfas då separationsångest är vanligt så du kanske måste stryka på pannan eller hålla handen eller vad han nu tycker om

  • cosinus
    sextiotalist skrev 2019-02-11 11:20:14 följande:
    Att börja med att ändra detta under just denna period är inte alls något som jag skulle rekommendera. Det är med all sannolikhet inte antalet timmars sömn som är problemet, utan att barnet är i en utvecklingsfas och behöver mer närhet just nu.
    Så varför ska man inte ge det som barnet behöver just då, så än en gång, många barn har insomningsproblem, inte för att det sover för många timmar, utan att det går igenom en utvecklingsfas.
    Varför motsäger det varandra? Alla bebisar behöver sova mindre med tiden och det finns ju inget som säger att de frivilligt och av sig själv minskar på dagen även om det vore det bästa.

    Att prova korta av sömnen 20 min på dagen (samt se till att bebisen inte sover för länge för sent) för att se om bebis somnar lättare på kvällen har ingenting att göra med om man är nära bebisen eller inte. Att man provar betyder heller inte att man fortsätter om det visar sig vara en dålig ide.
  • Pascal

    Jag har en 8-månaders och vi har också dragit ner på sömnen på dagarna. Hon får sova 1-1.5 timme på fm och 1 timme på em, aldrig efter kl 16. Hon somnar vid 19-19.30 på kvällarna och sover hela natten.

    Min dotter hade också en period (dock väldigt kort) då hon vaknade på natten och var ledsen. Vi gav ännu mer närhet men i kombination med att vrida om sovtimmarna under dygnet så hon var vaken mer på dagen. Det funkade för oss i alla fall :)

Svar på tråden Min son vill inte sova