• Anonym (öppet­)
    Äldre 11 Feb 06:22
    543 visningar
    35 svar
    35
    543

    Öppet förhållande, vad ska en tänka på?

    Ja, vad ska man tänka på? Detta blir rätt långt, men jag ska försöka skriva så att det inte blir så rörigt.  

    Jag är nyseparerad och inte ute efter ett förhållande. Men det finns en man i min idrottsklubb som jag dras till och han och jag har många långa trevliga samtal när vi ses. Jag kommer att kalla honom Peter för enkelhetens skull. Vi ses aldrig ensamma utan bara på klubben. Ju mer vi kommit varandra nära, desto mer berättar vi ju för varandra. Jag kommer dock aldrig agera på det jag känner, han är gift nämligen och det är NONO för mig.


    Och han har berättat att hans fru är väldigt introvert, aldrig gör något själv utanför hemmet osv trots att han försöker få henne att hitta på saker själv. Detta för att hon kommer med ganska spydiga kommentarer när han gör saker och han har en hel del som han sysslar med, dels vår gemensamma idrott en gång i v, dels en kurs en gång i v och sommartid  gör han turistvandringar ca två ggr i v under en period om 4-6 v. 

    Han sa vid ett tillfälle att hans fru inte heller tyckte att passionen fanns och att det inte gjord något, hon var nöjd med att leva som vänner (vi talar om ett par mellan 40 och 50 år nu), de hade det ju bra med allt. Han vill dock ha sex, men det kändes så påtvingat på något vis, trots att hon försäkrat honom om att när de har sex är det med hennes vilja också. 


    Han sa också att hon sagt att det är ok om han har någon vid sidan av, så länge hon slapp veta vem det är och att han inte skyltar med det i samhället. Jag ifrågasatte om hon verkligen menade det och det var han lite osäker på sa han. Hon brukar inte säga saker hon inte menar, men just sex med någon annan.... Det var han som sagt lite osäker på om hon verkligen menade innerst inne. 

    Han bad mig komma och fika någon dag, hemma hos dem för att hans fru ska få lite nya personer som hon kanske klickar med och jag tackade ja. Jag har lätt att få kontakt med människor, även sådana som vanligen inte vill umgås med folk, vet inte riktigt varför. Jag får ofta ta emot förtroenden redan första gången jag träffar någon, vet inte heller där varför, men jag är alltid noga med att inte svika deras förtroende och skvallrar aldrig.

    Både han och hans fru tog emot mig med vänlighet så min farhåga att detta enkom var hans önskan och hon bara fick hänga med var obefogad. Vi hade det trevligt och han och jag undvek att tala om vår gemensamma sport då hon inte är ett dugg intresserad, det enda som sas var när jag kom, då sa hon; Jaha, så trevligt, det är du som sysslar med xx precis som Peter? Du är visst ganska ny här i stan också? 
    Ja, precis svarade jag och sen talade vi inte mer om det. 

    Efter ett tag ringde hennes dotter, till honom för hon behövde hjälp med datorn så han gick iväg och pratade och det drog ut på tiden. Det blev dock inte konstigt utan hon och jag pratade vidare och hon frågade om min separation och om mina barn, jag frågade om hennes barn och om hon hade någon hobby osv. Mitt i allt prat om min separation och om jag hade någon jag var intresserad av och här ljög jag, inte fasen säger jag att jag finner hennes man intressant! Särskilt inte som jag inte tänker göra något åt saken. Är heller inte intresserad av nytt förhållande i nuläget. 
    I alla fall, mitt i allt säger hon: Ja, jag har bett Peter att hitta någon att ha vid sidan av, men han verkar inte vilja det. OJ! utbrast jag då, det var ovanligt. 
    Ja, sa hon, men jag är inte så intresserad av sex längre (hon fick det att låta som om hon är lastgammal och hon är bara tre år äldre än jag) men jag har det ändå ibland och det räcker så bra för mig. Peter vill ju gärna oftare dock men han tjatar aldrig. 

    Mer blev inte sagt för Peter kom tillbaka och jag tackar mitt goda stenansikte för det kändes lite knepigt där en stund. Vi fortsatte dock prata ett tag till (var där närmare tre timmar, så trevligt var det) och sen åkte jag hem. 

    När jag senare pratade med Peter själv på klubben nämnde jag vad hans fru sagt så han behöver inte fundera på det mer, uppenbarligen menade hon vad sa om att han skulle hitta någon vid sidan av. 
    Då kom frågan direkt, Vill du bli min älskarinna? 

    Jag var länge tveksam, men har nu bestämt mig för att vi testar. Jag vill ha sex med honom och jag är väl medveten om att jag kan komma att falla mer, men vi har pratat om det och har lovat att vara öppna med varandra och det tror jag att vi klarar av. 

    Men vad mer ska man tänka på? Det finns ju möjlighet att jag blir hembjuden, av henne denna gång, till dem på fika eller middag. Jag vet att jag klarar av att vara 'som vanligt' även om vi då hunnit ha sex med varandra. Jag tror han kan det med. Jag kommer absolut inte på några villkor röra honom, mer än en hej kram, det vore märkligt att sluta med det, i deras hem. 

    Våra träffar kommer att ske hemma hos mig (mina barn är vuxna och delvis utflugna, de kommer hem ibland på helgerna) så där är det ostört. 

    Tacksam för råd i detta då jag aldrig varit med om något liknande förr. 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-13 06:30
    Jag vill bara tillägga att jag inser att öppet förhållande kanske är fel uttryck då han inte kommer att tala om för sin fru vem han träffar och när. Om detta nu alltså blir av alls. Och om det blir av, är det inte säkert att det blir med mig då jag behöver fundera en del och diskutera med honom innan vi isf inleder något.
  • Svar på tråden Öppet förhållande, vad ska en tänka på?
  • Anonym (Wellp­app)
    Äldre 11 Feb 07:20
    #1

    Om du kärar ner dig har ni ett stort problem. Där måste det finnas en lösning redan från början. Er relation blir oerhört mycket mer komplicerad om du blir kär.

    Tro aldrig ett ögonblick på att allt kan bli/vara som vanligt när ni inlett er relation. Det kommer hända saker rent känslomässigt så var inte naiv och godtrogen på den punkten.

    Sex är allt du får. Glöm aldrig det.

  • Anonym (öppet­) Trådstartaren
    Äldre 11 Feb 08:15
    #2
    Anonym (Wellpapp) skrev 2019-02-11 07:20:34 följande:

    Om du kärar ner dig har ni ett stort problem. Där måste det finnas en lösning redan från början. Er relation blir oerhört mycket mer komplicerad om du blir kär.

    Tro aldrig ett ögonblick på att allt kan bli/vara som vanligt när ni inlett er relation. Det kommer hända saker rent känslomässigt så var inte naiv och godtrogen på den punkten.

    Sex är allt du får. Glöm aldrig det.


    Nej, det är jag väl medveten om. Har varit i en sådan sits förut, började bli kär i en kk. Jag avslutade det hela. Jag kunde sedan, efter en paus eller vad jag ska säga, på några månader (3 tror jag det var) fortsätta vänskapsrelationen men han kunde aldrig det. 

    Den här mannen åtrår jag i nuläget rent sexuellt. Men han har kvalitéer som jag gillar hos män (vilket är en förutsättning för att jag ska bli attraherad över huvud taget) s risken finns ju att jag blir kär. Det är något vi måste prata mer om. Han måste vara på det klara med att jag då kommer att avbryta det hela och hålla mig borta ett tag. 

  • Äldre 11 Feb 08:50
    #3

    Känslorna är svåra och jag tror inte man kan gardera sig på något sätt i förväg. Det enda jag reagerar på är varför hon nämner detta för dig när hon ändå inte vill att det ska skyltas eller att det ska läcka ut?

  • Äldre 11 Feb 09:13
    #4

    Det kommer aldrig vara ett öppet förhållande om ni måste hålla det hemligt. Redan där skulle jag börja undra och dra öronen åt mig.

    Och skulle du bli kär och kanske få ett krossat hjärta kommer er gemensamma hobby bli lidande och DÅ kommer folk verkligen börja undra...

    Jag skulle inte gå med på detta om jag vore dig. Det är du som är förloraren redan från början.

  • Äldre 11 Feb 12:34
    #5

    Jag kan bara hålla med föregående talare... Både du och "Peter" verkar ju dessutom vara monogama av naturen, vilket i sig liksom tar bort hela grundförutsättningen för ett öppet förhållande. Det spelar ingen roll att frun har gett sin tillåtelse; det här är inte ett öppet förhållande i något avseende - det är en 
    otrohetssituation utan den moraliska problematiken.

    Hade det varit ett öppet förhållande hade ni varit polyamorösa av naturen; ni hade kunnat tillåta er att vara mer än bara sexpartners om det nu skulle utveckla sig på det hållet, och ni hade ffa kunnat visa ert förhållande öppet. Det kan ni inte nu. Så: moraliskt kan ju ingen klandra er, men jag tror (precis som andra har sagt) att de känslomässiga riskerna är ganska stora. Du säger iofs att du är medveten om riskerna, och berättar att du lyckades avbryta ett kk-förhållande innan det "gick för långt", men det är ju bara din sida av det hela. Vet du hur kapabel han skulle vara att hantera situationen om det började bli nåt mer än bara sex mellan er?

  • Äldre 11 Feb 12:39
    #6
    Linux1003 skrev 2019-02-11 08:50:52 följande:

    Känslorna är svåra och jag tror inte man kan gardera sig på något sätt i förväg. Det enda jag reagerar på är varför hon nämner detta för dig när hon ändå inte vill att det ska skyltas eller att det ska läcka ut?


    Just den biten är väl inte så konstig iofs... hon ser sin mans behov av sex; hon ser att hon inte kan tillfredsställa det; hon är storsint nog att förstå hans behov. Det innebär ju inte att hon vill att det ska skrivas henne på näsan, eller hur? Och att hon tog upp det med just ts var naturligtvis för att hon i ts såg en potentiell älskarinna. Sen kan man ju fråga sig hur hon (frun alltså) kommer att kunna hantera framtida umgänge när hon antagligen ändå kommer att fundera över om de har sex...
  • Äldre 11 Feb 13:00
    #7
    Kråkungen skrev 2019-02-11 12:39:48 följande:
    Just den biten är väl inte så konstig iofs... hon ser sin mans behov av sex; hon ser att hon inte kan tillfredsställa det; hon är storsint nog att förstå hans behov. Det innebär ju inte att hon vill att det ska skrivas henne på näsan, eller hur? Och att hon tog upp det med just ts var naturligtvis för att hon i ts såg en potentiell älskarinna. Sen kan man ju fråga sig hur hon (frun alltså) kommer att kunna hantera framtida umgänge när hon antagligen ändå kommer att fundera över om de har sex...
    Det är visst konstigt med tanke på att hon inte vill veta vem det är samtidig som hon krattar i manegen i syfte att hitta en lämplig älskarinna. Hon kan inte veta till 100 om TS är intresserad och därav en möjlig risk att det skyltas och pratas ändå. Men jag håller med om att hon är storsint. 
    Anonym (öppet) skrev 2019-02-11 06:22:15 följande:

     


    Han sa också att hon sagt att det är ok om han har någon vid sidan av, så länge hon slapp veta vem det är och att han inte skyltar med det i samhället. Jag ifrågasatte om hon verkligen menade det och det var han lite osäker på sa han. Hon brukar inte säga saker hon inte menar, men just sex med någon annan.... Det var han som sagt lite osäker på om hon verkligen menade innerst inne. 


     




  • Äldre 11 Feb 13:04
    #8
    Linux1003 skrev 2019-02-11 13:00:55 följande:
    Hon kan inte veta till 100 om TS är intresserad och därav en möjlig risk att det skyltas och pratas ändå. 

    Det är iofs en poäng - så långt tänkte jag inte... kanske inte frun heller? :)
  • Anonym (Ninja­)
    Äldre 11 Feb 17:20
    #9

    Fly! Vänd om! Minfält !

    Har du inte lärt dig eller måste du bränna dig flera gånger.

    Stackare....

    Kk funkar inte i längden. Fåtal kan ha ett fungerande öppet eller kk förhållande.

    Här och på Flashback finns de extrema. Så låt dig inte luras av att det finns dom som skriker att det minsann funkar

  • Äldre 11 Feb 17:56
    #10
    Anonym (Ninja) skrev 2019-02-11 17:20:35 följande:

    Fly! Vänd om! Minfält !

    Har du inte lärt dig eller måste du bränna dig flera gånger.

    Stackare....

    Kk funkar inte i längden. Fåtal kan ha ett fungerande öppet eller kk förhållande.

    Här och på Flashback finns de extrema. Så låt dig inte luras av att det finns dom som skriker att det minsann funkar


    Uh... vem har skrikit att det minsann funkar? Tycker nog att alla här verkar vara ganska överens om att detta INTE är en bra idé? Oavsett ens egen inställning till, eller förmåga att klara av ett öppet förhållande.
Svar på tråden Öppet förhållande, vad ska en tänka på?