• Äldre 11 Feb 10:09
    387 visningar
    8 svar
    8
    387

    Tungt arbete bemaning

    Hej.

    Undrar om det är någon där ute som har varit med om tungt arbete medans ni varit gravida och varit bemannings anställda. Är första på min firma som är gravid och chaufför (lastbil). Har fått höra att dom har svårt att hitta några jobb åt mig. Dom har även uttryckt att det vore bra om jag sjuk skrev mig. I absolut tidigaste samtalet snackade dåvarande chefen även om att säga upp mitt kontrakt (vilket jag inte hört något mer om sedan dess). Transport hade ingen direkt koll när jag ringde och frågade dom då jag var bemanning.

  • Svar på tråden Tungt arbete bemaning
  • hellot­here87
    Äldre 11 Feb 10:11
    #1

    Nej, du är nog den första som behöver axla ett tungt arbete samtidigt som en graviditet.

  • Äldre 11 Feb 17:41
    #2

    Ingen där ute som varit med om detta?

  • Anonym (E)
    Äldre 11 Feb 17:54
    #3

    Vad är det som är tungt? Annars finns det ju andra lastbilsjobb som inte innehåller tungt arbete, har en i familjen som kör (långtradare) och där är det inga tunga lyft eller så, han har kollegor på upp till 80 år.

  • Äldre 11 Feb 18:06
    #4

    Lastning lossning där man som gravid inte får ta mer en ca 350kg på pall och inte lyfta mer en 7kg (riskanalys som är gjord). Jo hade jag kortet för lastbil med släp (CE) skulle det underlätta har dock bara övningskörningstillstånd för släp en så länge.

  • Äldre 11 Feb 18:08
    #5

    Glömde skriva att när man inte är gravid är gränserna på palldragare ca 1000kg och lyft beroende på arbetsplats 25-30 kg.

  • Anonym (Zzz)
    Äldre 12 Feb 19:34
    #6

    Ansök om havandeskapspenning om jobbet är tungt!

  • Äldre 12 Feb 20:57
    #7

    Det har jag gjort men det är tiden fram tills dess som är problemet.

  • Äldre 12 Feb 21:18
    #8
    Ninjara skrev 2019-02-12 20:57:52 följande:

    Det har jag gjort men det är tiden fram tills dess som är problemet.


    Om det finns risker med arbetet och arbetsgivaren inte kan undanröja de riskerna genom att ge dig andra uppgifter så kan de förbjuda dig att fortsätta arbeta. Då kan du få havandeskapspenning (eller graviditetspenning heter det väl nu) direkt från dagen du blir avstängd. Prata med FK om vad som krävs i form av intyg.
Svar på tråden Tungt arbete bemaning