• Äldre 11 Feb 10:35
    1080 visningar
    17 svar
    17
    1080

    Besviken, ville inte veta kön!

    Alltså jag vet att detta inte egentligen är någon större grej, kanske jag bara överanalyserar.
    Vi väntar vårt andra barn, har en underbar son sedan tidigare, och varit på det andra ultraljudet.
    Vi sa tydligt till tjejen som utförde ultraljudet att vi inte vill få reda på vad det är för kön utan vi vill ha den överraskningen till förlossningen.
    Efter ett tag så säger hon "här sträcker han ut en till fot". I övrigt kallar hon bebisen för just "bebisen". Hur tydligt ser barnmorskan könet på UL? Min man tror inte de kan se sånt utan att titta noga och zooma in, men de måste ju kunna se allt superlätt tänker jag?? Eller? 
    Vet barnmorskan utan att säga eller vet de de fakto inte själva vad det är för kön? 
    Har vi blivit snuvade på överraskningen nu, eller har det hänt någon annan och att det inte kommit ut det kön som blivit "kallat" vid UL? Vi blir så klart lika glada för en pojke till, bara att nu kan jag inte släppa detta... 

  • Svar på tråden Besviken, ville inte veta kön!
  • Äldre 11 Feb 10:38
    #1
    +1

    Frågade du bara inte när du låg där?

    Hon kan ju ha kallas bebisen för ?han? bara för att slippa säga bebisen hela tiden..

  • Äldre 11 Feb 10:39
    #2
    +1

    Har varit hos en läkare som redan före varnade för att han kallade alla bebisar för ?han? i magen så det behövde vi inte lägga någon vikt vid alls.

    Samma läkare sa en gång. Nu får ni blunda om ni inte vill veta könet (TUL v 32) jag såg absolut ingenting då men då var det m a o uppenbart för läkaren :)

  • Äldre 11 Feb 10:44
    #3
    +1

    Det behöver inte betyda ett skvatt. När jag väntade min dotter sa barnmorskan ?han? trots att vi alla redan visste att det var en flicka.

    Min väninna är gravid nu. Där har bm sagt ?hon? vid två olika ultraljud. Vid det tredje ultraljudet (rutinultraljud i v 18) fick de veta att de väntar en son.

  • Anonym (Hemli­s)
    Äldre 11 Feb 14:19
    #4
    +1

    Vi har inte tagit reda på kön vid första eller nu vid andra och undanbett att veta.

    Första barnet sa dom ?han? vid rul. Vilket jag också var stensäker på. Ut kom en flicka.

    Nu med andra barnet sa dom också ?han?. Antingen är det närmare i mun för dom eller så tycker dom om att förvirra.

  • Anonym (Vanli­gt)
    Äldre 11 Feb 14:36
    #5
    +1

    Det är mycket vanligt att det sägs han om fostret, även när man inte vet könet. Det är en kvarleva från när man nästan alltid sa han i alla sammanhang då man inte visste könet på en person eller könet var oväsentligt. Dvs han är/var i den kontexten könsneutralt - eller snarare mannen var norm så då väljs manligt pronomen när könet är oväsentligt. Det är bara att gå till valfri lagtext för att se detta.

    Exempel ur lagtext:

    'Har någon förvärvat lösöre genom överlåtelse från någon annan som hade egendomen i sin besittning men varken var ägare till den eller behörig att förfoga över den på det sätt som skett, får förvärvaren äganderätt till egendomen, om han har fått den i sin besittning och var i god tro.'

    Så det är absolut inget att fästa någon som helst vikt vid. Många använder fortfarande han både när det handlar om män och när könet är okänt eller oväsentligt.

    Med risk för att få alla hen-motståndare att gå i taket: det här är ett klockrent exempel på när hen passar bra. Då hade TS sluppit fundera. Men istället användes han om okänt kön, vilket absolut inte är fel, men kan mycket lätt missförstås.

  • Äldre 12 Feb 21:11
    #6

    Nej de behöver inte alls se det jättelätt. På mitt senaste frågade jag efteråt om hon hade sett vad det var men det hade hon inte. Hon frågade om jag ville att hon skulle kolla och då gjorde hon det, men det var inte helt lätt att se. 

  • Äldre 13 Feb 09:48
    #7
    +1
    jwrga skrev 2019-02-12 21:11:28 följande:

    Nej de behöver inte alls se det jättelätt. På mitt senaste frågade jag efteråt om hon hade sett vad det var men det hade hon inte. Hon frågade om jag ville att hon skulle kolla och då gjorde hon det, men det var inte helt lätt att se. 


    Ja okej, var det i vecka 20 typ? :) Trodde nämligen de såg sånt jättelätt med ett tränat öga men där kan jag ha fel :)
  • Äldre 13 Feb 09:55
    #8

    Jag tror nog att de ser könet ganska lätt nuförtiden. Det blir ju väldigt fel mot barnet om du går och hoppas hela graviditeten på att det ska vara en flicka och så kommer det ut en liten kille? Är det inte bättre i det läget att faktiskt ta reda på vad du kommer att få? Så kan du vänja dig vid tanken lite innan födelsen.
    Jag ville veta just för att jag inte ville ställa in mig själv på att få en tjej och sen få en pojke. Det blir ju en överraskning ändå så att säga, man vet ju inte alls hur det lilla barnet kommer att se ut.

  • Äldre 13 Feb 09:56
    #9
    +1

    För oss blev könet avslöjar fastän vi undanbett att få veta. Till oss sa bm "hon" vid ett tillfälle och ut kom en flicka. Tänker att det är svårt för dem att hela tiden ha det i åtanke och eftersom vi inte frågade om hon försagt sig var vi ju inte säkra på att det verkligen var en flicka. Nu när vi var på RUL med andra barnet hade vi samma bm och en student. Vi undanbad att få veta även denna gång, men studenten sa "hon" när hon gick igenom bilderna efteråt. Om några veckor får vi veta om hon försa sig :P vi vet ju inte helt säkert förrän bebisen är ute, men jag är inställd på att det är en flicka även denna gången.

  • Äldre 13 Feb 10:08
    #10
    tankfull skrev 2019-02-13 09:55:42 följande:

    Jag tror nog att de ser könet ganska lätt nuförtiden. Det blir ju väldigt fel mot barnet om du går och hoppas hela graviditeten på att det ska vara en flicka och så kommer det ut en liten kille? Är det inte bättre i det läget att faktiskt ta reda på vad du kommer att få? Så kan du vänja dig vid tanken lite innan födelsen.
    Jag ville veta just för att jag inte ville ställa in mig själv på att få en tjej och sen få en pojke. Det blir ju en överraskning ändå så att säga, man vet ju inte alls hur det lilla barnet kommer att se ut.


    Nej alltså vi blir lika lyckliga för en pojke till, det har inte det minsta med saken att göra :) Bara att vi hade sett fram emot en överraskning och kanske mest min man. Det är ändå det roligaste i för honom på det hela att han är först med att se vad det är för pyre!
  • Äldre 13 Feb 10:13
    #11
    Lillbusan87 skrev 2019-02-13 10:08:26 följande:
    Nej alltså vi blir lika lyckliga för en pojke till, det har inte det minsta med saken att göra :) Bara att vi hade sett fram emot en överraskning och kanske mest min man. Det är ändå det roligaste i för honom på det hela att han är först med att se vad det är för pyre!
    Okej, så bra! Jag förstår att det känns som om överraskningen är lite förstörd, men som sagt den verkliga överraskningen återstår ju eftersom ni varken vet hur barnet ser ut eller personligheten! Men förstår hur ni tänker :)
  • Äldre 13 Feb 10:48
    #12
    Erla skrev 2019-02-13 09:56:22 följande:

    För oss blev könet avslöjar fastän vi undanbett att få veta. Till oss sa bm "hon" vid ett tillfälle och ut kom en flicka. Tänker att det är svårt för dem att hela tiden ha det i åtanke och eftersom vi inte frågade om hon försagt sig var vi ju inte säkra på att det verkligen var en flicka. Nu när vi var på RUL med andra barnet hade vi samma bm och en student. Vi undanbad att få veta även denna gång, men studenten sa "hon" när hon gick igenom bilderna efteråt. Om några veckor får vi veta om hon försa sig :P vi vet ju inte helt säkert förrän bebisen är ute, men jag är inställd på att det är en flicka även denna gången.


    Trist att det kändes som att länet blev avslöjat. Men det kan kanske ha varit en ren tillfällighet? Det är ju trots allt (nästan) 50/50
  • Äldre 13 Feb 10:51
    #13
    v i r r a skrev 2019-02-13 10:48:52 följande:

    Trist att det kändes som att länet blev avslöjat. Men det kan kanske ha varit en ren tillfällighet? Det är ju trots allt (nästan) 50/50


    (Haha att länet blev avslöjat? Nog för att det kan kännas som att det är något väldigt stort som ska ut, men ett helt län vet jag väl inte )

    Könet ska det förstås stå.
  • Äldre 13 Feb 10:52
    #14
    v i r r a skrev 2019-02-13 10:51:40 följande:
    (Haha att länet blev avslöjat? Nog för att det kan kännas som att det är något väldigt stort som ska ut, men ett helt län vet jag väl inte )

    Könet ska det förstås stå.
    :D Haha, ja precis. Det blir spännande hur som helst!
  • Äldre 13 Feb 10:53
    #15
    Erla skrev 2019-02-13 09:56:22 följande:

    För oss blev könet avslöjar fastän vi undanbett att få veta. Till oss sa bm "hon" vid ett tillfälle och ut kom en flicka. Tänker att det är svårt för dem att hela tiden ha det i åtanke och eftersom vi inte frågade om hon försagt sig var vi ju inte säkra på att det verkligen var en flicka. Nu när vi var på RUL med andra barnet hade vi samma bm och en student. Vi undanbad att få veta även denna gång, men studenten sa "hon" när hon gick igenom bilderna efteråt. Om några veckor får vi veta om hon försa sig :P vi vet ju inte helt säkert förrän bebisen är ute, men jag är inställd på att det är en flicka även denna gången.


    Ja okej, vad spännande! Då får ni se om BM hade rätt eller om det var ett lurendrejeri ;) Lycka till med allt och tack för svar.
  • Äldre 13 Feb 13:00
    #16
    v i r r a skrev 2019-02-13 10:48:52 följande:

    Trist att det kändes som att länet blev avslöjat. Men det kan kanske ha varit en ren tillfällighet? Det är ju trots allt (nästan) 50/50


    Jo, vi tänkte ju att det kunde ha varit "hon" som i människan och vi hade ju verkligen inte sett något själva som kunde avslöja könet. Vi VET ju liksom inget och könet är inte det viktiga för oss. Vi ville mest bara inte hamna i flick- och pojkkläder och det förändrades ju inte eftersom vi ju inte fick något bekräftat :)
    v i r r a skrev 2019-02-13 10:51:40 följande:

    (Haha att länet blev avslöjat? Nog för att det kan kännas som att det är något väldigt stort som ska ut, men ett helt län vet jag väl inte )

    Könet ska det förstås stå.


    Haha!! XD
    Lillbusan87 skrev 2019-02-13 10:53:48 följande:

    Ja okej, vad spännande! Då får ni se om BM hade rätt eller om det var ett lurendrejeri ;) Lycka till med allt och tack för svar.


    Ja, det blir ju egentligen minst lika spännande iom att vi inte fick något bekräftat :)
  • Anonym (Hemli­s)
    Äldre 16 Apr 09:36
    #17

    Kan göra ett tillägg till mitt inlägg ovan. Dom sa ju ?han? även denna gång vid alla ul, och ut kom nu vår flicka nr.2. :)

Svar på tråden Besviken, ville inte veta kön!