• Anonym (Hej)

    Kan magkatarr förhindra graviditet?

    Hej jag och min sambo har försökt bli gravida ett par månader utan resultat. Har under denna tiden haft magkatarr till och från, kan det förhindra en graviditet ? Mvh

  • Svar på tråden Kan magkatarr förhindra graviditet?
  • Ninjara

    Hej. Borde inte ha det men bästa är nog att antigena fråga läkare eller vårdguiden om saken. Kan annars rekommendera att göra en fertilitets utredning. Både jag och min man har gjort detta då vi haft komplikationer med missfall (mig) och sjukdom (honom) som har gett en del frågeställningar och funderingar hur vida vi skulle få barn. Hade Själv magkatarr i högstadiet och gymnasiet och haft känslig mage sedan dess men i mitt fall har det inte varit orsaken. Önskar dig all lycka framöver.

  • OlgaElvira

    Såvitt jag har förstått, Om du är kroniskt stressad och att din magkatarr beror på detta så är det stressen som är problemet. Vid långvarig stress utsöndras kortisol som påverkar andra hormoner och kroppen tror att det är kris och därför inte lämpligt att du blir gravid. Denna teori är dock omstridd, men kanske något du kan ta tag i.

Svar på tråden Kan magkatarr förhindra graviditet?