• Äldre 11 Feb 17:13
    401 visningar
    5 svar
    5
    401

    Svälter?

    Har en dotter på 12 år som alltid har varit jätte kräsen med mat. Inte nog med att hon har svårt för att äta hemma så har hon ännu svårare att äta i skolan. I skolan får hon inte alls i sig någonting och fröken tar ofta upp det.

    Hemma kan hon äta typ fyra olika maträtter.

    Jag vill variera maten men det går inte för då äter hon inte alls.

    Till frukost äter hon typ en eller två mackor. Sen kan det gå hela dagen till kvällen och då äter hon tex en bit lax och lite ris.

    Förut gick det väl bra men nu tycker jag att hon börjar magra av för mycket. Hur skall man få ett kräset barn att äta mer?

    Är jag dömd att endast variera mellan fyra rätter i 6 år till ?????

  • Svar på tråden Svälter?
  • Äldre 11 Feb 17:27
    #1

    Ta kontakt med psykiatrin (vet att det är trist att höra detta). Om du är orolig för att närings innehåll ta kontakt med en dietist. Kan behövas remis från vårdcentral. Förstår verkligen att du sitter i en svår situation. Vill verkligen stötta och muntra upp dig men vet inte riktigt hur. Oroar mig själv lite gran över liknande för mitt ofödda barn då det finns STOR risk för allergier...

  • Äldre 11 Feb 18:02
    #2

    Ditt barn har en (utifrån din beskrivning) selektiv ätovilja som kan ha antingen fysiska eller psykiska orsaker men som borde utretts inom barnmedicin för länge sedan. Ta kontakt med dem snarast! I skolan ska hon ha specialanpassad kost. Hon behöver följas upp näringsmässigt och energimässigt (vikt/tillväxt). Det är en jättejobbig problematik men det är viktigt att hon får i sig tillräckligt, och det brukar man behöva hjälp av vården för. Tex kanske hon behöver komplettera med näringsdryck.

  • Thomas­W
    Äldre 11 Feb 18:22
    #3

    I Norge tar alla barn med sig matpakke till skolan.

    Vanligtvis tråkig ide, men kanske något som passar henne ?

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 11 Feb 18:33
    #4
    +1

    Det är jätteviktigt att ni söker vård. Om man äter för lite kan kroppen gå in i ett självsvältläge, en sorts anorexia. En dietist kan skriva ut näringsdryck tex.

  • Äldre 11 Feb 18:50
    #5
    +1

    Ja, sök hjälp och under tiden så servera de där fyra rätterna hon äter. Rotera dem gärna så att du får med så mycket variation som hon mäktar med och tillåter. Kan du variera rätterna så gör det så mycket som hon kan med. Även något som inte räknas för andra är variation och något positivt för henne: smörgåsen skuren i trekanter eller som dubbelmacka, morötterna rivna eller hela, pastaskruvar eller spaghetti. Det är konceptet att ni varierar vad ni äter maximalt även om ni respekterar hennes gränser. Kanske kan du kombinera två av hennes "godkända" rätter till en ny, och vips har ni en till att ha med i er rotation. Eller hennes rotation, jag hade inte tyckt att resten av familjen ska behöva följa hennes meny och det ger henne även möjlighet att se, lukta och vara i närheten av annan mat. Mat hon kanske med tiden kan tänka sig att smaka på. 
    Rent akut hade jag också försökt att åtgärda att hon inte äter lunch. Skicka med macka och frukt (eller andra saker som hon kan äta eller dricka). Se till att hon får i sig lite mer kalorier tills ni kan få experthjälp. Det är inte optimalt för de flesta av oss att gå så många aktiva timmar utan något matintag.

Svar på tråden Svälter?