• Äldre 11 Feb 19:09
    255 visningar
    54 svar
    54
    255

    Gravida Östergötland

    Hej!

    Jag är gravid och bor i Östergötland. Skulle vara roligt att träffa andra gravida som inte bor allt för långt bort. Har få vänner pga att jag flyttat mycket.

  • Svar på tråden Gravida Östergötland
  • Äldre 13 Feb 19:29
    #31
    Tösen01 skrev 2019-02-12 17:16:47 följande:

    Jag bor i Östergötland, men är bara i v. 10 så allt kan ju hända. Lite läskigt att skriva här, ifall jag jinxar. Jag och min man är 29 år, fyller 30 i år. Första barnet. Bott i Stockholm tidigare så känner typ inga här...


    Hej.

    Då bor vi inte så långt ifrån varandra. Ja bor i norrköping. Har bott på vikbolandet i 5 år innan

    När har du kub? :)
  • Äldre 13 Feb 21:23
    #32
    Linda2barnsmamma skrev 2019-02-13 19:29:07 följande:

    Hej.

    Då bor vi inte så långt ifrån varandra. Ja bor i norrköping. Har bott på vikbolandet i 5 år innan

    När har du kub? :)


    Åh, det är inte långt. Min man jobbar på Vrinnevi så han pendlar in till Norrköping dagligen. Själv jobbar jag på vår gård, vi har lite hästar. Jag ska inte göra KUB, utan gör NIPT. Är skriven i Stockholm så går hos bm där. Dock får jag göra ultraljudet som ingår i KUB, men tar ej blodprov. Ska dit nästa vecka och då ta blodprov för NIPT, brukar få svar inom 10 arbetsdagar. Remiss för ultraljud är skickad idag, så antar inom 3 v. De ville först inte ge mig KUB ultraljudet, då jag valt att bekosta NIPT. Dock har jag rätt till KUB så då proppsa jag på att få ultraljudet gratis, även om jag ej tar blodprov för KUB. Haha, rörigt, men hänger du med.

    Gud är med i en BF grupp här på familjeliv, men får en sådan ångest då så många får MA/missfall, känns som att jag bara går runt och oroar mig och är ledsen. Vi fick ju se ett hjärta i v. 9. Men det är tydligen ingen garanti. Funderar på att vara mindre aktiv nu under den hör känsliga tiden.

    Hur mår du då? Du har två barn redan, eller var det fler? Vilken ålder är de i? Pojke/flicka? Hur är mödravården i Norrköping? Haha, så den lille ville inte visa sitt kön, spännande ändå. Jag är dock sjukt nyfiken och vi får reda på kön via NIPT. Kram
  • Äldre 14 Feb 07:41
    #33
    Tösen01 skrev 2019-02-13 21:23:57 följande:

    Åh, det är inte långt. Min man jobbar på Vrinnevi så han pendlar in till Norrköping dagligen. Själv jobbar jag på vår gård, vi har lite hästar. Jag ska inte göra KUB, utan gör NIPT. Är skriven i Stockholm så går hos bm där. Dock får jag göra ultraljudet som ingår i KUB, men tar ej blodprov. Ska dit nästa vecka och då ta blodprov för NIPT, brukar få svar inom 10 arbetsdagar. Remiss för ultraljud är skickad idag, så antar inom 3 v. De ville först inte ge mig KUB ultraljudet, då jag valt att bekosta NIPT. Dock har jag rätt till KUB så då proppsa jag på att få ultraljudet gratis, även om jag ej tar blodprov för KUB. Haha, rörigt, men hänger du med.

    Gud är med i en BF grupp här på familjeliv, men får en sådan ångest då så många får MA/missfall, känns som att jag bara går runt och oroar mig och är ledsen. Vi fick ju se ett hjärta i v. 9. Men det är tydligen ingen garanti. Funderar på att vara mindre aktiv nu under den hör känsliga tiden.

    Hur mår du då? Du har två barn redan, eller var det fler? Vilken ålder är de i? Pojke/flicka? Hur är mödravården i Norrköping? Haha, så den lille ville inte visa sitt kön, spännande ändå. Jag är dock sjukt nyfiken och vi får reda på kön via NIPT. Kram


    Okej. Så roligt. OH ja e livrädd för hästar ... Min äldsta dotter rider då min mamma har häst.

    Okej, har hört att många väljer nipt ist. Ja har inte förstått riktigt vad det innebär. Haha.. Men dom ser ju ganska mycket på kub ul. Blodprovet förstod ja va mer för att kolla havandeskapsförgiftning i samband med ul. Men ja vet inte. Haha

    Ja vi såg i v 8 hjärtat slå. Men ändå va ja så vidrig nervös fram till kub o återigen fram till rul. Nu känner jag räkan varje dag så då e de ju lite lugnare i psyket.

    Vi har 2 flickor födda - 10 och - 11, sen en pojke född - 18 nr 4 kommer i juni.

    Är det ert första? Hur gamla är ni? :)
  • Äldre 14 Feb 20:41
    #34

    Hej tjejer!

    Jag bor också i östergötland :) Jag plussade för en vecka sen, så min man fick det idag i alla <3 dagpresent ^^ Vi har försökt en stund nu och äntligen blev det ett plus! Dock så har jag precis gått in i v.5, så jag är ännu mer super-tidigt ute än vissa av er andra, men kan inte riktigt hålla mig!

    Jag är 29 (snart 30) och har en son född 2014 också :)

  • Äldre 14 Feb 21:53
    #35
    Linda2barnsmamma skrev 2019-02-14 07:41:59 följande:

    Okej. Så roligt. OH ja e livrädd för hästar ... Min äldsta dotter rider då min mamma har häst.

    Okej, har hört att många väljer nipt ist. Ja har inte förstått riktigt vad det innebär. Haha.. Men dom ser ju ganska mycket på kub ul. Blodprovet förstod ja va mer för att kolla havandeskapsförgiftning i samband med ul. Men ja vet inte. Haha

    Ja vi såg i v 8 hjärtat slå. Men ändå va ja så vidrig nervös fram till kub o återigen fram till rul. Nu känner jag räkan varje dag så då e de ju lite lugnare i psyket.

    Vi har 2 flickor födda - 10 och - 11, sen en pojke född - 18 nr 4 kommer i juni.

    Är det ert första? Hur gamla är ni? :)


    Åh härligt med en dotter som rider!

    NIPT innebär att man tar blodprov från mamman, i blodet finns barnets blodkroppar, dvs DNA. Sedan analyserar man DNA:t och får då svar på kromosom uppsättningar m.m. Riskfritt! Havandeskapförgiftning tror jag inte man kan få förren tidigast v. 20, så det måste vara andra saker man analyserar. Men vad vet jag inte. Haha.

    Vad roligt med så många barn. Är de spända på ett till syskon? Då är du ju väldigt rutinerad, tillskillnad från mig/oss, det blir förhoppningsvis vårt första. Dock har jag umgåtts mycket med barn, har 4 syskon och alla har två barn var, suttit en del barnvakt. Nu vill jag ha egna. Det blir tätt mellan din son och er nya bebis. Var det planerat?
  • Äldre 14 Feb 21:58
    #36
    Tösen01 skrev 2019-02-14 21:53:16 följande:

    Åh härligt med en dotter som rider!

    NIPT innebär att man tar blodprov från mamman, i blodet finns barnets blodkroppar, dvs DNA. Sedan analyserar man DNA:t och får då svar på kromosom uppsättningar m.m. Riskfritt! Havandeskapförgiftning tror jag inte man kan få förren tidigast v. 20, så det måste vara andra saker man analyserar. Men vad vet jag inte. Haha.

    Vad roligt med så många barn. Är de spända på ett till syskon? Då är du ju väldigt rutinerad, tillskillnad från mig/oss, det blir förhoppningsvis vårt första. Dock har jag umgåtts mycket med barn, har 4 syskon och alla har två barn var, suttit en del barnvakt. Nu vill jag ha egna. Det blir tätt mellan din son och er nya bebis. Var det planerat?


    Aha okej! :) man lär dig nytt varje dag. Haha.

    Vet att dom sa till mig, att dom skulle kolla om det fanns en risk för havandeskapsförgiftning i samband med kub. Men de kanske är olika beroende på vart man gör det. Ja vet inte heller. Haha

    Ja har 20 månader mellan dom 2 äldsta så de känns som de kommer bli samma ungefär som med dom denna gång. Nja de va inte alls planerat. Vi skyddade oss, men de va väl inte meningen att det skulle hålla.. Haha. Så vi velade ganska länge iom att pojken va 7 månader när ja plussade. Men vi kände att vi kör på det så är vi ganska klara sen.

    Mannen blir 30 i juni när bebisen kommer och jag blir 30 nästa år. Så känns skönt o vara klar tills dess.

    Ja ja har oxå 4 småsyskon.. Så man va väl ganska van. Dock va ju bara 19 när första föddes, så inte så jätte u en, men vi håller ihop en idag och i mars har vi varit gifta i 7 år. Så det känns kanon :)
  • Äldre 14 Feb 22:00
    #37
    Xiina skrev 2019-02-14 20:41:46 följande:

    Hej tjejer!

    Jag bor också i östergötland :) Jag plussade för en vecka sen, så min man fick det idag i alla <3 dagpresent ^^ Vi har försökt en stund nu och äntligen blev det ett plus! Dock så har jag precis gått in i v.5, så jag är ännu mer super-tidigt ute än vissa av er andra, men kan inte riktigt hålla mig!

    Jag är 29 (snart 30) och har en son född 2014 också :)


    Hej. Vad roligt.

    Ja var oxå i v 5 när ja plussa och nu v 23. Tiden bara försvinner. :)

    Vilken rolig present. Kul när man kan ge något annat än blommor nån gång ;)

    Vart i Östergötland bor ni? :)

    Härligt. Vad säger han om ett litet syskon, eller förstår han va det innebär?
  • Äldre 15 Feb 08:07
    #38
    Xiina skrev 2019-02-14 20:41:46 följande:

    Hej tjejer!

    Jag bor också i östergötland :) Jag plussade för en vecka sen, så min man fick det idag i alla <3 dagpresent ^^ Vi har försökt en stund nu och äntligen blev det ett plus! Dock så har jag precis gått in i v.5, så jag är ännu mer super-tidigt ute än vissa av er andra, men kan inte riktigt hålla mig!

    Jag är 29 (snart 30) och har en son född 2014 också :)


    Grattis till pluset! :) <3

    Så fint att ge det i alla hjärtans dag present! Men att du kunde hålla dig från att berätta i flera dagar! x'')

    Vi har en dotter född 2014, och är gravid i vecka 12 nu! Kul med jämngamla! :D

    Vart i länet bor du? :)
  • Äldre 15 Feb 11:34
    #39
    Linda2barnsmamma skrev 2019-02-14 22:00:13 följande:
    Hej. Vad roligt.

    Ja var oxå i v 5 när ja plussa och nu v 23. Tiden bara försvinner. :)

    Vilken rolig present. Kul när man kan ge något annat än blommor nån gång ;)

    Vart i Östergötland bor ni? :)

    Härligt. Vad säger han om ett litet syskon, eller förstår han va det innebär?
    SoSS15 skrev 2019-02-15 08:07:55 följande:
    Grattis till pluset! :) <3

    Så fint att ge det i alla hjärtans dag present! Men att du kunde hålla dig från att berätta i flera dagar! x'')

    Vi har en dotter född 2014, och är gravid i vecka 12 nu! Kul med jämngamla! :D

    Vart i länet bor du? :)
    Tack så mycket :) Haha nej det var inte lätt att hålla tyst för sambon innan, men det gick!

    Vi bor utanför norrköping. Sonen är jätteglad att bli storebror, och började göra plats i sitt rum till bebisen med en gång, haha. Den skulle bo där sa han. På frågan om han trodde det va en flicka eller pojke så svarade han "båda", haha men vi blir glada nog över 1 Skrattande

  • Äldre 15 Feb 13:01
    #40
    Xiina skrev 2019-02-15 11:34:12 följande:
    SoSS15 skrev 2019-02-15 08:07:55 följande:
    Grattis till pluset! :) <3

    Så fint att ge det i alla hjärtans dag present! Men att du kunde hålla dig från att berätta i flera dagar! x'')

    Vi har en dotter född 2014, och är gravid i vecka 12 nu! Kul med jämngamla! :D

    Vart i länet bor du? :)
    Tack så mycket :) Haha nej det var inte lätt att hålla tyst för sambon innan, men det gick!

    Vi bor utanför norrköping. Sonen är jätteglad att bli storebror, och började göra plats i sitt rum till bebisen med en gång, haha. Den skulle bo där sa han. På frågan om han trodde det va en flicka eller pojke så svarade han "båda", haha men vi blir glada nog över 1 Skrattande

    Åh va roligt att sonen reagerade så! :D Vi har inte berättat för vår dotter än. Hon är dock väldigt fascinerad av bebisar och vi har kollat en del på filmer och små videos om hur bebisar blir till i mammans mage och så.

    Ska berätta för henne efter ultraljudet nästa vecka, då har vi en bild att visa så lite lättare att förstå kanske! :D


Svar på tråden Gravida Östergötland