• Deluxeee

    Barnvagn?

    Har försökt att googla runt, men det är en djungel och jag försöker lära mig vad som är vad.

    Men jag tänkte att det finns en hel del experter inom detta området här på FL :)

    Det är min första graviditet och jag är än så länge bara i början av andra trimestern, men jag har börjat kolla vagnar redan nu.

    Situationen: Jag bor i lägenhet en trappa upp utan hiss, har en bil med Isofixfästen samt kombi så det kommer att få plats en relativt stor vagn om så är.

    Jag bor centralt och kommer väl inte direkt vara ute i terräng och köra.

    Undrar även kring babyskydd, har ni några tips?

    Att tillägga är att Jag är ensamstående med hyfsad ekonomi - men såklart begränsad.

    Tusen tack på förhand!

  • Svar på tråden Barnvagn?
  • Anonym (RK)

    Vet inte riktigt vad det är du undrar, men skulle rekommendera en vagn med svängbara framhjul om du ändå mest kommer vara i stan.

    Bestäm om du vill att sittdelen ska gå att fälla ner helt plant eller om du vill ha en formgjuten sittdel (de har som en permanent skål för rumpan). Med plan sittdel kan barnet sträcka ut sig helt samt ligga helt rakt på både rygg, mage och sidan. Med formgjuten sittdel är barnet mer "fast" att sova i ett specifikt läge (på ryggen med benen uppåt). Formgjuten sägs vara mer ergonomisk när barnet sitter upp, i alla fall innan de sitter helt stadigt. En del fysioterapeuter avråder dock från dessa då de inte alls anser de vara ergonomiska och jag har sett flera stycken som själva aktivt valt plana sittdelar till sina egna barn. 

    Kolla på och provkör vagnarna innan du köper dem för att se hur höga de är, om handtaget passar dig, om du slår i fötterna i vagnen när du går eller inte, hur lätta de är att köra, hur de är att fälla ihop/upp, om suffletten låter mycket osv. Om du inte kan ta upp vagnen i lägenheten kan det vara bra med en mjuklift som du bara kan lyfta ur vagnen och bära med upp i lägenheten (utan att ev. plocka ur och väcka barnet). Vissa vagnar har adapters som gör att man kan fästa babyskyddet i vagnen istället för vanliga ligg/sittdelen. Det kan vara praktiskt om du t.ex. ska åka och handla och barnet hinner somna i bilen, då slipper du väcka honom/henne och kan bara plocka med hela babyskyddet. Dock ska barnen egentligen inte sitta någon längre tid i babyskydden, och man kan ju även plocka med sig dem och sätta i en vanlig kundvagn.

    Bestäm hur viktig korgen under är. Om den behöver vara stor/tåla extra mycket vikt eller om det inte spelar någon roll, hur korgen ska vara (galler kan göra att småsaker faller mellan men förhindrar samtidigt att det samlas grus, sand, snö och vatten där i. Vissa vagnar kan man fästa en sidokorg på också för att få ytterligare förvaring.

Svar på tråden Barnvagn?