• Anonym (Y)

    Vad behöver man veta/kunna för att bo i hus?

    Jag har bott i lgh hela mitt liv men jag vill köpa hus så att man kan ha en liten trädgård. Vad behöver jag lära mig om att köpa, äga och sköta hus? Jag vill inte ha stor trädgård som tar massor av tid att fixa, inte heller göra stora projekt inne själv men kan tänka mig att måla och sånt.

  • Svar på tråden Vad behöver man veta/kunna för att bo i hus?
  • Erla
    Anonym (Y) skrev 2019-02-13 09:59:26 följande:

    Tack för alla bra svar! Jag gillar att ha koll och vill självklart inte bli blåst så jag ska läsa på så mycket jag kan. Det jag funderar mest på är hur man vet i vilket skick huset är, sånt som man inte ser utan att veta vad man ska titta efter. En person jag jobbade med för många år sedan köpte ett hus och berättade att när de skulle lägga nytt golv visade det sig att huset inte hade en riktig grund. Det kanske är ett extremt ovanligt exempel men det jag menar är att jag inte vill köpa grisen i säcken.


    Anlita en certifierad besiktningsman, så får du i alla fall en bild av i vilket skick huset är i och vad som behöver ses över. Jag skulle undvika äldre hus om jag var du, då dessa kan ha mer renoveringsbehov än nyare hus. Be om bygginformation av huset. Där står det material och utföranden. Har inte säljaren eller mäklaren dessa så går det oftast att få tag på egen hand via kommunen.

    Beroende på vart du bor kan man ibland bara få satsa och hoppas på att det blir bra. Bostadsmarknaden idag öppnar ju inte alltid upp för betänketid. Gå på flera husvisningar även om du egentligen inte är intresserad av huset. Kolla på olika slags hus och undersök vad du får för information på en visning.
  • AndreaBD
    Anonym (Y) skrev 2019-02-13 09:59:26 följande:

    Tack för alla bra svar! Jag gillar att ha koll och vill självklart inte bli blåst så jag ska läsa på så mycket jag kan. Det jag funderar mest på är hur man vet i vilket skick huset är, sånt som man inte ser utan att veta vad man ska titta efter. En person jag jobbade med för många år sedan köpte ett hus och berättade att när de skulle lägga nytt golv visade det sig att huset inte hade en riktig grund. Det kanske är ett extremt ovanligt exempel men det jag menar är att jag inte vill köpa grisen i säcken.


    Det är just därför att man bara ska köpa ett hus som är besiktigat. De flesta är det numera. Och då ska man läsa besiktningsprotokollet noga. Man har också rätt att gå igenom det med besiktningsmannen, om man köper huset. Så man får informationen.   

    Om det dock är något som inte är "fel" utan bara annorlunda än vad man har tänkt sig, så är ju det en annan sak. T.ex. så skulle vi göra badrum i källaren och ville egentligen göra värmegolv, men då märkte vi att det var oisolerad betong under. Och det måste egentligen vara isolerad om man ska ha värmegolv, så vi avstod från det.  Så, att man måste tänka om i renoveringsplanerna, det är nog inte så ovanligt.

    Men du kan lära dig det mesta om hus genom att läsa dig till det. Kolla gärna hur det ser ut i hus som säljs. Kolla t.ex. på hemnet - en del har besiktningprotokoller uppladdade. Du kommer inte att begripa dig på allt som står i dem. Men man kan ju ta reda på dessa saker också. Jag kunde knappt något om det heller när vi köpte första huset. Det är bara att läsa på. Det finns även instruktionsfilmer på youtube om det mesta.

  • AndreaBD
    Erla skrev 2019-02-13 12:52:45 följande:
    Anlita en certifierad besiktningsman, så får du i alla fall en bild av i vilket skick huset är i och vad som behöver ses över. Jag skulle undvika äldre hus om jag var du, då dessa kan ha mer renoveringsbehov än nyare hus. Be om bygginformation av huset. Där står det material och utföranden. Har inte säljaren eller mäklaren dessa så går det oftast att få tag på egen hand via kommunen.

    Beroende på vart du bor kan man ibland bara få satsa och hoppas på att det blir bra. Bostadsmarknaden idag öppnar ju inte alltid upp för betänketid. Gå på flera husvisningar även om du egentligen inte är intresserad av huset. Kolla på olika slags hus och undersök vad du får för information på en visning.
    Numera är nästan alla hus besiktigade (som försäljaren har ordnat, alltså). Så man behöver i regel inte anlita en besiktningsman själv. Och äldre hus behöver inte vara sämre. Man måste bara ha koll på vad som har bytts och renoverats och att det inte är några stora problem sen tidigare - fuktskador eller sättningsskador t.ex.
  • Anonym (Besikta)

    Precis som ovanstående skrivit är det guld värt (bokstavligen) att anlita egen besiktiningsman som man kan gå runt med. De ger tips och råd. Vad man ska hålla koll på, vad som evt behöver åtgärdas inom vilken tidsram, riskkonstruktioner osv.

    I övrigt är det väl bra om man inte har tummen mitt i handen. Man lär sig vart efter. Bra att ha och kunna är ex ha ett rensband som man kopplar på skruvdragaren om det blir stopp i något avlopp. Propplösare endast om 1an inte fungerar. Veta var alla proppskåp är och hur man byter dessa. Hålla koll på vattentrycket i ledningarna (evt fylla på detta vid behov, om man har vattenburen värme). Klippa gräs, köra grästrimmer. Rensa hängrännor. Göra upp eld i evt kaminer, öppenspis eller dyl. Kunna rensa nålfilter i tvättmaskinen. Tömma vattenledningen ut på hösten och skruva igång det på våren. Lära sig hur man beskär häck och träd. Veta att man kan behöva fylla på i avloppsbrunnar som sällan eller aldrig används (de torkar ur och då börjar det lukta avlopp).

  • Anonym (Husägare)

    Haft flera hus genom åren. Min filosofi har varit att köpa billigt för att sedan renovera upp. Det man sparar in på inköpspris lägger man på renovering. När jag köpte första huset kunde jag ingenting, hade dock ivrigt kollar på "Äntligen hemma"... Gjort många misstag, men inget är så illa att man inte kan göra om och göra rätt. Det jag har lärt mig genom åren är:

    1. Undvik murade hus från krigstiden (usla väggar som är ett helvete att fästa saker i, som tex nya köksskåp. Har man otur är det tjärkablar om ingen bytt under årens lopp). 50-talshus med träväggar är underbara att jobba med. Bra kvalité på virket och lätt att fästa saker i väggarna. Fönstren är ofta gjorda av riktigt bra trä, så även om de ser risiga ut så kan de räddas så länge de inte är ruttna.

    2. Hitta bra handverkare. Speciellt rörmokare, mycket kan vänta om det händer något...inte läckande vatten/avlopp... Se till att du har alla nödvändiga nummer lättillgängliga. Jag föredrar hantverkare med några år på nacken, erfarna och med god arbetsmoral.

    3. Ha dragkrok på bilen. Ett absolut måste för husägaren som inte vill krångla till det för sig. De flesta bygghandlare har kärror att låna ut.

    4. Planera åtminstone lite löst. Min största svaghet är att vilja göra allt samtidigt. Försök jobba metodiskt, ett rum/projekt i taget. Tar längre tid och blir mindre njutbart om man snubblar över färgburkar, tapeter och verktyg i varenda rum. Planera stora projekt först. Är planlösningen som du vill ha den? Ska någon vägg tas ner? (det behöver inte va så besvärligt som det låter, speciellt inte med hjälp av rätt hantverkare). Rådfråga gärna släkt och vänner för att få inspiration och nya infallsvinklar, men se till att gå på magkänslan för hur du vill ha det.

    5. Ha kul! Finns inget roligare att ha sitt eget hus och trädgård och verkligen göra det till sitt eget. Hur vill du ha det? Stor altan för grillfester? Öppen planlösning?

    Ingenting är omöjligt. Lycka till!

  • Anonym (Besikta)

    Vad gäller val av hus kom jag på en sak när jag läste ovanstående. Om du väljer ett äldre hus, gör det gärna av kärlek till perioden (i viss mån) renovera inte bort husets själ. Helgerån riva ut ett snyggt fiskbensparkettgolv för att man gillar någon ny fluga. Eller sätta rosfritt kök i norrbottensgård.. Visst folk får naturligtvis göra som de vill, men blir alltid lite ledsen i ögat när jag ser hur de gått allt för hårt fram.

  • Anonym (Ebba)
    Anonym (Husägare) skrev 2019-02-13 14:14:29 följande:

    Haft flera hus genom åren. Min filosofi har varit att köpa billigt för att sedan renovera upp. Det man sparar in på inköpspris lägger man på renovering. När jag köpte första huset kunde jag ingenting, hade dock ivrigt kollar på "Äntligen hemma"... Gjort många misstag, men inget är så illa att man inte kan göra om och göra rätt. Det jag har lärt mig genom åren är:

    1. Undvik murade hus från krigstiden (usla väggar som är ett helvete att fästa saker i, som tex nya köksskåp. Har man otur är det tjärkablar om ingen bytt under årens lopp). 50-talshus med träväggar är underbara att jobba med. Bra kvalité på virket och lätt att fästa saker i väggarna. Fönstren är ofta gjorda av riktigt bra trä, så även om de ser risiga ut så kan de räddas så länge de inte är ruttna.

    2. Hitta bra handverkare. Speciellt rörmokare, mycket kan vänta om det händer något...inte läckande vatten/avlopp... Se till att du har alla nödvändiga nummer lättillgängliga. Jag föredrar hantverkare med några år på nacken, erfarna och med god arbetsmoral.

    3. Ha dragkrok på bilen. Ett absolut måste för husägaren som inte vill krångla till det för sig. De flesta bygghandlare har kärror att låna ut.

    4. Planera åtminstone lite löst. Min största svaghet är att vilja göra allt samtidigt. Försök jobba metodiskt, ett rum/projekt i taget. Tar längre tid och blir mindre njutbart om man snubblar över färgburkar, tapeter och verktyg i varenda rum. Planera stora projekt först. Är planlösningen som du vill ha den? Ska någon vägg tas ner? (det behöver inte va så besvärligt som det låter, speciellt inte med hjälp av rätt hantverkare). Rådfråga gärna släkt och vänner för att få inspiration och nya infallsvinklar, men se till att gå på magkänslan för hur du vill ha det.

    5. Ha kul! Finns inget roligare att ha sitt eget hus och trädgård och verkligen göra det till sitt eget. Hur vill du ha det? Stor altan för grillfester? Öppen planlösning?

    Ingenting är omöjligt. Lycka till!


    Jättebra tips! Särskilt att ha en lista på hantverkare inom olika gebit, så att man vet en eller ett par olika att ringa om det skulle hända något akut.

  • Erla
    AndreaBD skrev 2019-02-13 13:09:36 följande:

    Numera är nästan alla hus besiktigade (som försäljaren har ordnat, alltså). Så man behöver i regel inte anlita en besiktningsman själv. Och äldre hus behöver inte vara sämre. Man måste bara ha koll på vad som har bytts och renoverats och att det inte är några stora problem sen tidigare - fuktskador eller sättningsskador t.ex.


    Visst är det så, men inte alltid. Vi fick ordna med besiktning på egen hand och även beställa husets originalpapper. Tidigare ägaren ville helst bli av med huset snabbast möjligt och lägga ner så lite tid och pengar på det som möjligt. Tidigt 60-talshus så jag håller helt med om att äldre hus inte behöver vara sämre än nyare. Däremot är risken större att vissa saker inte är renoverade, som kanske inom en snar framtid behöver bytas eller rustas. Mycket i vårt hus är original, men i bra skick. Jag tänkte på det här med ålder och försäkring. Vissa saker i vårt hus täcker inte försäkringen pga ålder.
  • AndreaBD
    Erla skrev 2019-02-13 17:57:52 följande:
    Visst är det så, men inte alltid. Vi fick ordna med besiktning på egen hand och även beställa husets originalpapper. Tidigare ägaren ville helst bli av med huset snabbast möjligt och lägga ner så lite tid och pengar på det som möjligt. Tidigt 60-talshus så jag håller helt med om att äldre hus inte behöver vara sämre än nyare. Däremot är risken större att vissa saker inte är renoverade, som kanske inom en snar framtid behöver bytas eller rustas. Mycket i vårt hus är original, men i bra skick. Jag tänkte på det här med ålder och försäkring. Vissa saker i vårt hus täcker inte försäkringen pga ålder.
    Ja, men man är ju inte tvungen att köpa ett hus som inte är besiktigat. Numera är nästans alla besiktigade och vi undvek helt enkelt dem få som inte var det.

    Jag hörde av min svärmor att det hade varit flera fall i hennes närhet där det hade varit problem med nyare hus. Kanske obeprövade byggnadssätt eller något. Vårt hus är också från 60-talet och vi håller just på att fixa några nödvändiga renoveringar.
  • Erla
    AndreaBD skrev 2019-02-13 18:07:05 följande:

    Ja, men man är ju inte tvungen att köpa ett hus som inte är besiktigat. Numera är nästans alla besiktigade och vi undvek helt enkelt dem få som inte var det.

    Jag hörde av min svärmor att det hade varit flera fall i hennes närhet där det hade varit problem med nyare hus. Kanske obeprövade byggnadssätt eller något. Vårt hus är också från 60-talet och vi håller just på att fixa några nödvändiga renoveringar.


    Absolut. Vårt hus var värt en besiktning. Ett fantastiskt hus med stor potential i rätt område. Är huset intressant nog så är en besiktning en liten summa att lägga, speciellt om man inte har kunskapen att undersöka på egen hand. Om det blir husbyte någon gång framöver vet vi vad vi ska hålla koll på och vad som är enkelt att åtgärda på egen hand.
  • Egon den stora
    Anonym (De) skrev 2019-02-13 10:01:43 följande:

    Och plötsligt känns det ännu mer avlägset att någonsin kunna ha ett hus. Nåväl, lycka till TS, det är bra att det faktiskt finns de som har råd.


    I en lägenhet betalar du ju lika mycket fast i hyra varje månad, dessutom vinst till bolaget. Sett på lång sikt är nog oftast hus billigare
  • Anonym (De)
    Egon den stora skrev 2019-02-13 20:59:50 följande:
    I en lägenhet betalar du ju lika mycket fast i hyra varje månad, dessutom vinst till bolaget. Sett på lång sikt är nog oftast hus billigare
    Går inte att skaffa ett hus från första början, lär inte kunna ta lån hur som helst. Hyresrätt är tyvärr enda alternativet, fungerar bra nu men man får inget att sälja av när an blir gammal.
  • AndreaBD
    Erla skrev 2019-02-13 18:31:35 följande:
    Absolut. Vårt hus var värt en besiktning. Ett fantastiskt hus med stor potential i rätt område. Är huset intressant nog så är en besiktning en liten summa att lägga, speciellt om man inte har kunskapen att undersöka på egen hand. Om det blir husbyte någon gång framöver vet vi vad vi ska hålla koll på och vad som är enkelt att åtgärda på egen hand.
    Hm, ja. Vad jag menade egentligen var ju att man inte behöver bekosta en egen besiktning om det redan är gjort. Och det är lätt att undvika dem få som inte är besiktigade då de flesta är det. 

    Folk kanske tror att man inte kan lita på en besiktning som husförsäljaren har beställt? Men det är ingen större risk. Dessa besiktningsmän brukar inte låta sig påverkas av någon. Vår mäklare försökte få besiktningsmannen att inte skriva den ena grejen i protokollet eftersom vi ändå skulle åtgärda detta före försäljningen. Det gick han inte med på. Och här handlade det ju inte ens om att förtiga något, bara att ge oss tid att fixa det. De brukar vara jättenoga med att det ska stämma. 
  • Erla
    AndreaBD skrev 2019-02-14 09:10:34 följande:

    Hm, ja. Vad jag menade egentligen var ju att man inte behöver bekosta en egen besiktning om det redan är gjort. Och det är lätt att undvika dem få som inte är besiktigade då de flesta är det. 

    Folk kanske tror att man inte kan lita på en besiktning som husförsäljaren har beställt? Men det är ingen större risk. Dessa besiktningsmän brukar inte låta sig påverkas av någon. Vår mäklare försökte få besiktningsmannen att inte skriva den ena grejen i protokollet eftersom vi ändå skulle åtgärda detta före försäljningen. Det gick han inte med på. Och här handlade det ju inte ens om att förtiga något, bara att ge oss tid att fixa det. De brukar vara jättenoga med att det ska stämma. 


    Jaha, du menar så. Vi hade såklart inte ordnat med egen besiktning om huset redan var besiktigat.
  • Anonym (Brf)

    Kanske bostadsrättsradhus skulle passa dig bättre? Då slipper du ta ansvar för yttre underhåll.

    Jag är uppvuxen i hus och skulle absolut ha hus vilket jag också skaffade med min fd man. Det visade sig inte passa mig alls. Bara en massa jobb hela tiden, kostar pengar. Kände mig mest stressad över allt.
    När jag skilde mig skaffade jag en bostadsrättslägenhet i bottenplan men tom på 250 kvm som tillhör min lägenhet. Perfekt! Får tomten jag vill ha, men slipper ta ansvar för yttre underhåll. Billigare också än ett hus. 

  • Anonym (Brf)
    AndreaBD skrev 2019-02-13 13:09:36 följande:
    Numera är nästan alla hus besiktigade (som försäljaren har ordnat, alltså). Så man behöver i regel inte anlita en besiktningsman själv. Och äldre hus behöver inte vara sämre. Man måste bara ha koll på vad som har bytts och renoverats och att det inte är några stora problem sen tidigare - fuktskador eller sättningsskador t.ex.
    Inte att rekommendera. Har en vän som köpte hus förra året och gick helt på säljarens besiktning. Sen visade det sig att hela taket är ruttet så de behöver byta allt. Dolt fel kan man tycka, men då köparen har undersökningsplikt så får de betala allt själva. 300 000 kommer det kosta.

    Så anlita absolut en egen besiktningsman även som köpare!
  • AndreaBD
    Anonym (Brf) skrev 2019-02-14 10:11:33 följande:
    Inte att rekommendera. Har en vän som köpte hus förra året och gick helt på säljarens besiktning. Sen visade det sig att hela taket är ruttet så de behöver byta allt. Dolt fel kan man tycka, men då köparen har undersökningsplikt så får de betala allt själva. 300 000 kommer det kosta.

    Så anlita absolut en egen besiktningsman även som köpare!
    I ett sånt fall måste det ju vara den som gjort besiktningen som är ansvarig också? Om det inte stod i protokollet alltså. De brukar vara jättenoga med sånt. Om det däremot är något som man lätt kan missa, så kan lika väl en egen besiktningsman göra misstag. De brukar inte dölja något, de är för rädda om sitt rykte, eller också för att bli ansvariga. Allra säkrast om det är ett känt företag som gjort besiktningen, t.ex. Anticimex.

    Jag skulle dock bli väldigt misstänksam om det står i protokollet att man inte har kunnat besiktiga vissa delar av huset. Det händer ju att de inte kommer åt för att ägaren inte har förberett tillräckligt bra. Jag kommer ihåg att vi också sprang i sista minut för att få tag på en nyckel till utrymmen under huset, när det besiktigades innan vi sålde. Det var Anticimex som gjorde besiktningen, och de var så himla noga! Det som inte hittats då går inte att hitta. Det är därför jag säger att det inte behövs mer, de var otroligt noga.

    Och det är samma sak med protokollet som jag länkade till som exempel. Där är det också många saker som de hittade fel på, och de allra flesta är inte alls farliga  eller så var det inte säkert att det skulle vara någon fara.
  • AndreaBD

    Och förresten.... ruttet tak? Hur gammal var taket? Om det var 30 år eller mer så var det ändå dags att byta. Det håller inte hur länge som helst. Men man kan fixa det betydligt billigare.

  • Egon den stora
    Anonym (De) skrev 2019-02-13 21:41:47 följande:

    Går inte att skaffa ett hus från första början, lär inte kunna ta lån hur som helst. Hyresrätt är tyvärr enda alternativet, fungerar bra nu men man får inget att sälja av när an blir gammal.


    Jag hyrde billigt först och sedan skaffade hus så fort som möjligt.
Svar på tråden Vad behöver man veta/kunna för att bo i hus?