• Anonym (A)

    namnet Tatjana?

    vad tycker ni om namnet Tatjana?

  • Svar på tråden namnet Tatjana?
  • Anonym (K)
    Anonym (jx) skrev 2019-02-13 15:39:53 följande:
    Katinka är den dimunitiva formen av Katarina som ursprungligen kommer från det grekiska namnet Aikaterine. 

    Bara för att din chef är norrman och valt det namnet behöver ju inte namnet vara norskt. 
    Den ryska versionen av namnet Katarina är dock Jekaterina som = Katja/Katenka :)
  • Anonym (..)

    Tänker på en utländsk kvinna runt 40 år, då jag jobbat med en Tatanja. Hon kom från ryssland. Jag tycker inte namnet är så fint. 

  • Anonym (hmm)

    Fullt namn...stackars barn det är vad jag tänker....

  • Anonym (qwerty)
    Pilsner skrev 2019-02-12 14:03:55 följande:
    Tack för påpekandet!

    Trots detta är Tatiana ett vanligt romskt (zigenskt) namn.
    Hehe, Tattar-iana {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Xenia

    Katinka liknar Katenka och får nog folk snarare att tänka på Ryssland än Norge. Katinka är väl snarare ungerskt.

    Det är ett namn jag själv skulle kunnat tänka mig för en dotter. Då skulle jag sjunga för henne "Katinka, Katinka, Katinka, min vän, som en stjärna ska du blinka, min vän". Den melodin är rysk från början. Ja, jag vet att namnet är "Kalinka" i sången.

  • Anonym (mor)

    På min tid fick man inte veta kön på barnet innan så jag hade ett jättefint pojk- resp flicknamn klart LÅNGT innan min unge kom. Idag när man tydligen får veta könet innan man hunnit köpa minsta lilla sparkbyxa så borde man väl kunna hitta ett bra namn utan att behöva fråga om råd!? Vackra flicknamn finns ju så många så utbudet är oändligt.

  • Kusinen
    Anonym (mor) skrev 2019-02-14 06:00:11 följande:

    På min tid fick man inte veta kön på barnet innan så jag hade ett jättefint pojk- resp flicknamn klart LÅNGT innan min unge kom. Idag när man tydligen får veta könet innan man hunnit köpa minsta lilla sparkbyxa så borde man väl kunna hitta ett bra namn utan att behöva fråga om råd!? Vackra flicknamn finns ju så många så utbudet är oändligt.


    Man kanske tycker att det är roligt att bolla och diskutera kring ett så viktigt beslut? Att det är roligt att höra andras tankar kring de namn man funderat kring?
  • brallison
    Xenia skrev 2019-02-13 23:06:27 följande:

    Katinka liknar Katenka och får nog folk snarare att tänka på Ryssland än Norge. Katinka är väl snarare ungerskt.

    Det är ett namn jag själv skulle kunnat tänka mig för en dotter. Då skulle jag sjunga för henne "Katinka, Katinka, Katinka, min vän, som en stjärna ska du blinka, min vän". Den melodin är rysk från början. Ja, jag vet att namnet är "Kalinka" i sången.


    De liknar i stavning (i latinska alfabetet), men uttalas helt olika. Att namnet är ungerskt - väldigt möjligt, det är bara att jag har hört det för första gången från min norske chef
    Och Kalinka - det är inte ett namn, utan en diminitiv till ordet "kalina" som betyder "olvonsläktet" i växtriket (ingen kritik till dig utan snarare upplyssning eftersom säkert många inte vet om det).
  • Xenia

    Kalinka var ett namn (på en hund) i visan. Fast låter faktiskt bra som namn på en flicka också, om man vill ha ett helt nytt namn och inte bryr sig om associationen till "rymdhunden". Men Katinka är ett traditionellt flicknamn och förknippas nog med Ryssland. 

    Konstigt förresten att Tatjana dissas för att det är ryskt när så många amerikanska namn tas emot med öppna armar. Då borde även andra kulturers namn välkomnas, iaf så länge de är någorlunda lätta att uttala och skriva.

    "Tattar-jana" är rent rasisistiskt skrivet!

  • Anonym (ADHD-knullen)
    Anonym (A) skrev 2019-02-12 10:29:12 följande:

    vad tycker ni om namnet Tatjana?


    Låter som ett importerat eskortluder från typ Lettland eller någon öststatskärring i medelåldern som städer toaletter på företaget. 
Svar på tråden namnet Tatjana?