• cyyanea

    Småbarn i lägenhet?

    Hej!

    Har en fråga till er som bor i lägenhet med småbarn. Får ni ta emot mycket klagomål? Om ja, gällande vad?

    Undrar för lägenheten vi precis flyttat in i är lyhörd när det gäller steg på golvet (ej annat ljud) så grannen under klagar när vår 1.5 åring går på golvet. Han går ju ganska hårt men vet inte hur jag skall göra henne nöjd mer än att jag som nu bär honom och låter honom leka i soffan.. Men skall det verkligen vara så här? Hyresvärden tycker vi skall strunta i hennes bankningar men hon bankar tills vi tar bort honom från golvet.. Borde man inte tolerera att barn som är för små att förstå går (inte springer) på golvet?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Småbarn i lägenhet?
  • Solarn

    Klart man får gå i sin lägenhet. Låt henne fortsätta banka, hon kommer att fatta tillslut.

  • Moder1

    Gå , gråt, vanlig lek och vanligt vardagsliv får grannar acceptera.

    Gränsen går väl vid att banka i väggar, köra bobbycar inomhus , smälla i dörrar ..

    Tja sådant onödigt

  • Anonym (Säg ifrån)

    Säg ifrån till grannen! Det är ju trakasserier. Det enda jag ser att ni skulle kunna försöka med, är väl att ha mycket mattor (ev heltäcknings-) och/eller mjuka tofflor på barnet. Men som sagt, barns fotsteg får man tåla. (Köp henne öronproppar kanske?!)

  • Rebecca1987

    Vår lägenhet är ganska lyhörd när man går eller när barnen springer och leker. Vi har bott här i snart 4 år. Ena grannen säger inget den andra grannen tycker de är mysigt att höra barnen. Och brukar gå upp på morgonen när han hör att barnen är igång och leker. Han brukar reagera när barnen är sjuka med extrem hosta då brukar han komma upp med glass som tröst till barnen. Jag har dessutom 7 barn som leker på golvet.

    Så tror de är din granne som gillar att gnälla

  • viseversa

    Omg han får både gå och springa leka gråta gå på toa duscha bli arg köra med bilar hoppa och leva i sitt hem. Så länge det är dagtid. Skit i käringen.

  • Anonym (Ida)

    Hej!

    Jag har precis gått igenom samma sak, har haft en granne under mig som bankat/slagit i taket då min dotter på två år går och springer på golvet. Jag kontaktade hyresföreningen som var här och konstaterade att det är normalt ljud. Barnspring räknas som normalt ljud och det får man som granne ta.

    Att slå i taket är däremot inte okej, det är en medveten störning som inte räknas som normalt ljud. Grannen fick en varning att om beteendet fortsatte så är det grund till vräkning.

    Jag fick jättebra hjälp av hyresföreningen, så hör av dig till dom. Om de inte hjälper till så kan du vända dig till hyresgästföreningen, som även dom hjälpt till med liknande fall.

  • Anonym (Ljud på lagom nivå... inte mer.)
    viseversa skrev 2019-02-12 20:26:22 följande:

    Omg han får både gå och springa leka gråta gå på toa duscha bli arg köra med bilar hoppa och leva i sitt hem. Så länge det är dagtid. Skit i käringen.


    Med din taktik skapar man osämja. Oavsett hur rätt eller fel man har. Tycker du att det är värt att bli ovän med grannen?

    Är det verkligen inte bättre att ta lite hänsyn? Att t ex köpa tjockare mattor som dämpar, och INTE köra med några bilar.

    En dag kanske du som behöver hjälp med något, tror du att "kärringen" skulle lägga två strån i kors för att hjälpa dig då? Om du beter dig så?
  • Anonym (Ljud på lagom nivå... inte mer.)
    Anonym (Ida) skrev 2019-02-12 20:36:30 följande:

    Hej!

    Jag har precis gått igenom samma sak, har haft en granne under mig som bankat/slagit i taket då min dotter på två år går och springer på golvet. Jag kontaktade hyresföreningen som var här och konstaterade att det är normalt ljud. Barnspring räknas som normalt ljud och det får man som granne ta.

    Att slå i taket är däremot inte okej, det är en medveten störning som inte räknas som normalt ljud. Grannen fick en varning att om beteendet fortsatte så är det grund till vräkning.

    Jag fick jättebra hjälp av hyresföreningen, så hör av dig till dom. Om de inte hjälper till så kan du vända dig till hyresgästföreningen, som även dom hjälpt till med liknande fall.


    Det tror jag inte på.
    Jag jobbar som bovärd och har koll på vad som gäller.
  • cyyanea

    Hej!

    Tack för era svar!

    Har funderat hur mycket hänsyn man skall ta när man har barn. Ifall vi som barnfamilj borde bo på första plan för att inte störa? Måste tillägga att han inte kör med bobycars, leker med hårda saker eller tillåts springa inomhus. Men han är 1.5 och helt plötsligt har han något hårt som han kastar, eller går/springer ifrån mig när jag försöker "fånga honom" för att han inte skall störa och under den tiden så låter det ju.. Är otroligt stressande för vet att när klockan närmar sig 18 så måste vi vara tysta på golvet och ibland vill han absolut inte bli buren och det känns så fel mot honom att hålla på så här.. Min hyresvärd säger bara att ljuden är normala och att hon får tåla dem. Men vad hjälper det när hon bankar och nekar till det dom gångerna jag försökt prata med henne :( Hon "dammsuger" taket och det får hon tydligen. Så som det är nu så anpassar jag mig till henne för att undvika bråk :( Men tack för era kommentarer. Behöver höra att vi inte gör helt fel om han låts gå på golvet trots att det låter.

  • annabellelee

    Jag har bott i lägenhet med småbarn. Ingen klagade. Att gå i lägenheten är naturligtvis okej. Småbarn kan ju skrika (kolik osv), gråta osv och låta ganska mycket, och det går ju inte att få det helt tyst. Det är tillåtet att leva i sin lägenhet!

Svar på tråden Småbarn i lägenhet?