• Anonym (funderar)

    symtom depression

    Du som har lindrig depression vilka symtom hade du när du diagnostiserades? Mådde du dåligt varje dag eller kunde det variera? Var du mycket ledsen eller kunde du också vara glad emellanåt? Vilken behandling har du fått?

    Jag tror ibland att jag håller på att få en depression men tycker inte att det stämmer jättebra men jag vet också att man kan ha depression utan att veta om det. Jag vet att läkare ska bedöma detta men vill ändå höra lite hur andra har haft det.

  • Svar på tråden symtom depression
  • Anonym (A)

    När jag hade det som värst (3 månader) så kunde jag inte känna någon glädje överhuvudtaget. Jag och sambon hade planerat barn i över 1 år och när jag fick veta att jag va gravid så ville jag bara dö, kände ingen kärlek eller glädje för barnet som jag innan hade längtat så efter. 
    Kunde inte äta, när jag åt så spydde jag. Va trött hela tiden, kunde inte jobba för jag svimmade. Att vara nära min sambo fanns inte på kartan för jag kände inte ens kärlek till honom längre. 

    Men efter terapi och x antal läkarbesök så mår jag så mycket bättre! Jag är så himla glad för våran dotter som ligger i magen och kärleken till sambon är så stor. Han ska ha så mycket beröm som va så stöttande under dom jobbigaste månaderna i både mitt och hans liv. 

  • Anonym (funderar)
    Anonym (A) skrev 2019-02-13 15:03:18 följande:

    När jag hade det som värst (3 månader) så kunde jag inte känna någon glädje överhuvudtaget. Jag och sambon hade planerat barn i över 1 år och när jag fick veta att jag va gravid så ville jag bara dö, kände ingen kärlek eller glädje för barnet som jag innan hade längtat så efter. 
    Kunde inte äta, när jag åt så spydde jag. Va trött hela tiden, kunde inte jobba för jag svimmade. Att vara nära min sambo fanns inte på kartan för jag kände inte ens kärlek till honom längre. 

    Men efter terapi och x antal läkarbesök så mår jag så mycket bättre! Jag är så himla glad för våran dotter som ligger i magen och kärleken till sambon är så stor. Han ska ha så mycket beröm som va så stöttande under dom jobbigaste månaderna i både mitt och hans liv. 


    Tack för ditt svar! Va skönt att du mår bättre nu! Fick du antidepressiva också?
  • Anonym (A)

    Ja det fick jag, men tog bara dom starka i en månad för sen fick jag reda på att jag var gravid så fick sluta med dom. Fick då istället lergigan som är muskelavslappnande och lindrar ångest.

    Hur är du då? Med tanke på att du undrar över detta. 

  • Anonym (funderar)

    Ja, alltså jag är inte så ledsen. Glad ibland. Mer trött och saknar energi, orkar inte ta tag i saker, det känns tungt. Många saker som egentligen inte är så svåra känns jättejobbiga. Negativ, känner mig emellanåt misslyckad. Har svårt med minne och koncentration ibland. Men alla dagar är inte lika tunga och vissa dagar mår jag bra i alla fall delar av dagen.

  • Anonym (A)
    Anonym (funderar) skrev 2019-02-13 18:47:02 följande:

    Ja, alltså jag är inte så ledsen. Glad ibland. Mer trött och saknar energi, orkar inte ta tag i saker, det känns tungt. Många saker som egentligen inte är så svåra känns jättejobbiga. Negativ, känner mig emellanåt misslyckad. Har svårt med minne och koncentration ibland. Men alla dagar är inte lika tunga och vissa dagar mår jag bra i alla fall delar av dagen.


    Tycker absolut du ska kolla upp det hos någon läkare, för det låter ju början av någon slags depression. Så lika bra att ta tag i det direkt så man inte hamnar i skiten som jag gjorde. Kände likadant i början men trodde det bara va tillfälligt. 
Svar på tråden symtom depression