• Rilerifat

    Hyra socialen

    Det är så att jag är behov att söka ekonomiskt bistånd för tillfället eftersom jag är arbetslös och har ingen möjlighet att betala hyra i månad . Det är så att ja bor på ett ort men folkbokförd på en annan . Socialen sa till mig att ja måste folkbokföra mig på denna adressen eftersom då kan inte ja ha rätt att ansöka om bostadsbidrag osv men jag kan inte folkbokföra mig på den adressen jag är på för att jag har skulder hos kronofogden och inkasso och vill inte att hyresvärden ska få veta eftersom jag hyr i andra hand . Dom vill också boka in hembesök vet ej varför så ja vill inte att den som hyr ut den till mig ska få veta att soc har varit här kanske kan dom ta hennes egendom eller något annat

  • Svar på tråden Hyra socialen
  • ThomasW

    Då blir det inga pengar. Hembesöket är för att se om du har ngt du kan sälja istället för att få bidrag.

  • Petter och jag

    Hembesöket är för att kolla om du verkligen bor där, hur många som bor adressen/lägenheten etc. Du har rätt att få veta syftet med hembesöket innan det genomförs. Så fråga fin socialsekreterare det.

    Hur skulle din hyresvärd få reda på skulder bara för att du folkbokför dig där?

  • Petter och jag
    Petter och jag skrev 2019-02-12 18:03:26 följande:

    Hembesöket är för att kolla om du verkligen bor där, hur många som bor adressen/lägenheten etc. Du har rätt att få veta syftet med hembesöket innan det genomförs. Så fråga fin socialsekreterare det.

    Hur skulle din hyresvärd få reda på skulder bara för att du folkbokför dig där?


    *Fin = din
  • Rilerifat
    Petter och jag skrev 2019-02-12 18:03:26 följande:

    Hembesöket är för att kolla om du verkligen bor där, hur många som bor adressen/lägenheten etc. Du har rätt att få veta syftet med hembesöket innan det genomförs. Så fråga fin socialsekreterare det.

    Hur skulle din hyresvärd få reda på skulder bara för att du folkbokför dig där?


    Tänk om kronan ringer till den personen som

    Hyrde ut lägenheten och kommer få reda på det sättet
  • Långbenopluto
    Evert09 skrev 2019-02-13 06:56:04 följande:
    Kommer alltid socialen på besök när man behöver hjälp med hyran och sånt?
    Om man är inneboende så görs nästan alltid ett hembesök, detta för att kolla att man inte är sambo eller försöka lura till sig hyrespengar.
  • Evert09
    Långbenopluto skrev 2019-02-13 07:17:21 följande:

    Om man är inneboende så görs nästan alltid ett hembesök, detta för att kolla att man inte är sambo eller försöka lura till sig hyrespengar.


    Då hänger jag med.
  • Rilerifat
    Långbenopluto skrev 2019-02-13 07:17:21 följande:

    Om man är inneboende så görs nästan alltid ett hembesök, detta för att kolla att man inte är sambo eller försöka lura till sig hyrespengar.


    Kommer dom bara göra det liksom, inte ringa hyresvärden eller något för att dom vill se på mitt kontrakt också
  • Sandraberg
    Rilerifat skrev 2019-02-13 12:09:42 följande:

    Kommer dom bara göra det liksom, inte ringa hyresvärden eller något för att dom vill se på mitt kontrakt också


    De vill säkert se ditt hyreskontrakt men det får du ta fram själv.
Svar på tråden Hyra socialen