• Anonym (Mrs)

    Alla som bor/bott i England, titta hit!

    Vi vill flytta till England och tittar runt på hus, men det är svårt att veta vilka områden vi ska fokusera på.

    Max en timme till centrala london, barnvänligt med bra skolor och vi vill helst bo i ett villaområde som inte är alldeles för dyrt (behöver inte vara billigt heller, men ni förstår nog vad jag menar), vart ska vi söka oss?

  • Svar på tråden Alla som bor/bott i England, titta hit!
  • Anonym (UK)

    Har bott i England, men inte London. Har du några andra frågor inför flytten kanske jag kan svara på dem. :)

  • Anonym (Mrs)
    Anonym (UK) skrev 2019-02-12 19:49:32 följande:

    Har bott i England, men inte London. Har du några andra frågor inför flytten kanske jag kan svara på dem. :)


    Har du erfarenhet av att flytta dit med barn i skolålder? Skolorna där har ju betydligt högre tempo och krav än här och är lite orolig för hur barnen ska hantera det.

    Och som följdfråga, har du någon erfarenhet av könsindelade skolor?
  • Anonym (tt)

    Jobbar någon av er i centrala London? Då hade jag prioriterat område i rätt riktning och med bra pendlingsmöjligheter. Det gör stor skillnad om man tex. kommer in till en tågstation i närheten av arbetsplatsen eller en på andra sidan.

  • Anonym (Mrs)
    Anonym (tt) skrev 2019-02-17 19:03:27 följande:

    Jobbar någon av er i centrala London? Då hade jag prioriterat område i rätt riktning och med bra pendlingsmöjligheter. Det gör stor skillnad om man tex. kommer in till en tågstation i närheten av arbetsplatsen eller en på andra sidan.


    Min man jobbar hemifrån, men har många kundmöten och dyl så är ingen specifik plats, utan det kan pendla från dag till dag.

    Vi bor än så länge i sthlm, men han är i England jätteofta.
  • Anonym (tt)
    Anonym (Mrs) skrev 2019-02-17 19:12:16 följande:
    Min man jobbar hemifrån, men har många kundmöten och dyl så är ingen specifik plats, utan det kan pendla från dag till dag.
    Vi bor än så länge i sthlm, men han är i England jätteofta.
    OK. Jag är mer bekant med norra delarna, men är rädd att Highgate inte faller under "billigt" Har inte heller bott därpå 10 år såär absolut inte up-to-date med bästa skolorna.
  • EnglandsSvenskan

    Jag bor i England, inte London för tillfället men har även bott i London med barn. Vi hade redan en lägenhet centralt i London eftersom min man kommer därifrån så vart vi skulle flytta var aldrig något vi behövde tänka på och vi valde skolor baserat på var vi bodde. Jättetrevligt område men inte billigt alls. 

    Områden jag gillar som ligger strax utanför London är Hampstead, Richmond, Dulwich Village, Greenwich (vissa delar) och Loughton. Kan ni tänka er att bo utanför tunnelbanenätet så kan jag rekommendera St Albans, Berkamsted,  Weybridge (kan eventuellt vara inom tunnelbanenätet, minns inte). Alla dessa ställen är områden med många barnfamiljer. 

    Ska ni inte bo i England så länge kanske svenska skolan i Barnes vara ett alternativ?

  • Anonym (Mrs)

    Vi har det inte dåligt ställt, så billigt behöver det inte vara, men av de hus jag kollat på har det varit enorma skillnader i pris mellan ?billigt? och ?dyrt?... Vill ha något däremellan, men vet inte alls vart det skulle vara, vet ju heller inte hur hans lön skulle ändras av en flytt.

    Hur fungerar det med huslån? Kollat olika kalkylatorer, men de baseras bara på lön, det kan väl inte stämma?

    Vi har inte för avsikt att flytta tillbaka till Sverige igen.

    Tack för alla tips, ska kolla upp områdena.

    I vilken prisklass brukar husen hamna om man vill ha något nyare? Vart och vartannat hus är ju de gamla långsmala, men de enda hus jag hittat som jag fastnat för har legat typ två timmar utanför london och det vägrar min man (förståeligt, men ändå).

  • EnglandsSvenskan

    Det är jättesvårt att säga hur dyra husen är då det beror så mycket på var de är. Vår lilla trea i centrala London är värd omkring £900 000 om vi skulle sälja den nu men istället hyr vi ut den för 2800 pund i månaden. För 900K kunde vi få ett hus med 5 sovrum i Loughton t ex. Här är en bra sida att kolla hus till salu och för att hyra: www.rightmove.co.uk.

    Loughton är en halvtimma från City med tåg (city är finansområdet kring Liverpool Street Station, betyder inte att det är mitt i smeten). Vet att det finns en jättebra skola där som heter något med Oak, fast det är en privatskola. 

    Skillnaden mellan England och Sverige när det kommer till att köpa bostad är att man väldigt sällan betalar mer än utgångspriset. Oftast hamnar man omkring 10% under vad de begär. Samma när du ska hyra något, det går utmärkt att pruta. Det finns fler bostäder på marknaden än vad det finns köpare så oftast blir det just ingen budgivning. Vi har flera bostäder nu som vi hyr ut och det har nog aldrig hänt att vi har fått exakt den hyra vi begärt och vi har definitivt aldrig betalar angivet pris för en bostad. 

  • Anonym (Mrs)
    EnglandsSvenskan skrev 2019-02-17 19:40:39 följande:

    Det är jättesvårt att säga hur dyra husen är då det beror så mycket på var de är. Vår lilla trea i centrala London är värd omkring £900 000 om vi skulle sälja den nu men istället hyr vi ut den för 2800 pund i månaden. För 900K kunde vi få ett hus med 5 sovrum i Loughton t ex. Här är en bra sida att kolla hus till salu och för att hyra: www.rightmove.co.uk.

    Loughton är en halvtimma från City med tåg (city är finansområdet kring Liverpool Street Station, betyder inte att det är mitt i smeten). Vet att det finns en jättebra skola där som heter något med Oak, fast det är en privatskola. 

    Skillnaden mellan England och Sverige när det kommer till att köpa bostad är att man väldigt sällan betalar mer än utgångspriset. Oftast hamnar man omkring 10% under vad de begär. Samma när du ska hyra något, det går utmärkt att pruta. Det finns fler bostäder på marknaden än vad det finns köpare så oftast blir det just ingen budgivning. Vi har flera bostäder nu som vi hyr ut och det har nog aldrig hänt att vi har fått exakt den hyra vi begärt och vi har definitivt aldrig betalar angivet pris för en bostad. 


    Tack för informationen! Det visste jag inte och var nervös att priserna skulle dras upp massor.
  • Anonym (Sofia)

    Gå med i Facebook-gruppen Svenskar i Storbritannien och hör dig för dig där. Kanske kan du söka i gruppen på tidigare inlägg. Allt mellan himmel och jord har diskuterats i den gruppen ;)

    Lån kan bli lite knepigt eftersom man måste ha ett bra credit score. Jag skulle nog tipsa er att hyra ngt den första tiden... Köpa/sälja bostad här i england är en jäkla jobbig/osäker process jämfört med Sverige...

    hyra kan iofs ocjsa vara knepigt, såvida ni inte kan betala 6-12 manaders hyra i förskott t ex.

    Usch vad negativt mitt inlægg var, sorry!

    Oh, en grej till - Brexit!

  • Anonym (Mrs)
    Anonym (Sofia) skrev 2019-02-17 21:01:26 följande:

    Gå med i Facebook-gruppen Svenskar i Storbritannien och hör dig för dig där. Kanske kan du söka i gruppen på tidigare inlägg. Allt mellan himmel och jord har diskuterats i den gruppen ;)

    Lån kan bli lite knepigt eftersom man måste ha ett bra credit score. Jag skulle nog tipsa er att hyra ngt den första tiden... Köpa/sälja bostad här i england är en jäkla jobbig/osäker process jämfört med Sverige...

    hyra kan iofs ocjsa vara knepigt, såvida ni inte kan betala 6-12 manaders hyra i förskott t ex.

    Usch vad negativt mitt inlægg var, sorry!

    Oh, en grej till - Brexit!


    Har inte facebook tyvärr.

    Min man har väldigt bra credit score :)
  • Anonym (K)
    Anonym (Mrs) skrev 2019-02-17 21:08:20 följande:

    Har inte facebook tyvärr.

    Min man har väldigt bra credit score :)


    Är din man britt eller har bott i England redan? Annars har man ingen credit score. Det som är lite jobbigt med engelska bostäder är att det är väldigt låg standard på de som är "billiga".
  • EnglandsSvenskan

    Det är helt riktigt som Anonym (K) säger att har man ingen historia av att ha bott i England så har man ingen credit score alls. Jag hade inte kunnat flyttat till England själv utan min engelske man och köpt något på en gång även om jag hade bra lön. I så fall måste man betala hiskeliga summor kontant. Det vore nog en bra ide att prata med ett mortgage company innan ni flyttar. Banker har i princip aldrig de bästa avtalen utan prova Yorkshire Building Society, Coventry Building  Society eller liknande. 

  • Anonym (tt)
    Anonym (Mrs) skrev 2019-02-17 21:08:20 följande:
    Har inte facebook tyvärr.
    Min man har väldigt bra credit score :)
    Om du inte har Facebook kanske sidan Londonsvenskar kan ha lite matnyttig information? www.londonsvenskar.com/boende-och-hotell/ Förr var deras forum superbra, men tror inte att det är lika aktivt längre (de flesta hänger ju på FB).
  • Anonym (Mrs)
    EnglandsSvenskan skrev 2019-02-17 21:51:41 följande:

    Det är helt riktigt som Anonym (K) säger att har man ingen historia av att ha bott i England så har man ingen credit score alls. Jag hade inte kunnat flyttat till England själv utan min engelske man och köpt något på en gång även om jag hade bra lön. I så fall måste man betala hiskeliga summor kontant. Det vore nog en bra ide att prata med ett mortgage company innan ni flyttar. Banker har i princip aldrig de bästa avtalen utan prova Yorkshire Building Society, Coventry Building  Society eller liknande. 


    Fungerar det om man har referens då? Från sin chef tex? Han jobbar för ett väldigt framgångsrikt företag.
  • Anonym (Emma)

    Jag skulle tipsa om att kolla på städer efter tåglinjer om ni vill bo lite längre utanför London (och förhoppningsvis hitta något lite billigare).

    Ni skulle kunna bo så långt norrut som Peterborough och ändå bara ha just över 1 timma till St. Pancras. Så kolla runt lite. Cambridge och Milton Keynes är trevliga ställen och det finns många bra mindre städer däromkring som har bra skolor och är dessutom inte vansinnigt långt från London. Så känns det för dyrt innanför ringleden M25 är det definitivt ett alternativ.

    Det enda som är synd att bo så långt ut är att regelbunden pendling till London (typ ha ett månadskort) kan bli lite dyrt. Så det beror ju på hur ofta han ska ta sig in.

  • Anonym (Soe)

    Jag är inte så bekant med "barnvänliga" områden i London. Har ett syskon som bor i Camberwell, men då hen avråder mej från att ta en promenad ensam sent på kvällen där så skulle jag tycka det vore en förfärlig idé att flytta dit med barn.

    Jag hälsade på en familj vi känner i Pinner (nord väst, ca 25-30 min till centrala delarna vad jag minns, tror det fanns lite olika tåg, de som stannade vid varje hållplats och snabbtåg som gick betydligt fortare.) Hela området verkade bestå av mest barnfamiljer i typiska engelska parhus, liksom grannorter som Harrow, Ruislip, Uxbridge, Ickenham, och Northwood. 
    I hela området runtomkring dessa förorter vi åkte/gick runt i fick man känslan av ett väldigt bra område för barn att växa upp i. Mycket grönområden, kändes väldigt tryggt och trevliga små pubar överallt. Tydligen gick kidsen i huset i Pinner på en skola som både föräldrarna och ungarna var väldigt nöjda med.

    Rekommenderar verkligen att ni kollar in det området!

  • Anonym (K)
    Anonym (Mrs) skrev 2019-02-24 19:34:05 följande:

    Fungerar det om man har referens då? Från sin chef tex? Han jobbar för ett väldigt framgångsrikt företag.


    Nej men en guarantor fungerar däremot.
Svar på tråden Alla som bor/bott i England, titta hit!