• mumudju

    resa med barnvagn eller inte?

    Hej!
    Om ett par månader ska jag och min sambo resa till Skottland i fyra dagar med våran dotter som då kommer vara 10 månader. Vi har aldrig rest utomlands med en bebis förut och undrar vad som är mest praktiskt: att resa med eller utan vagn? Om jag inte tar med vagn tänkte jag ha en bärsele eller bärsjal med mig. Dock vet jag inte om det är rimligt eftersom att vi antagligen kommer att vara ute och strosa en del. 
    Det här är vårat första barn så vi har inte full koll på hur en 10 månaders bebis är heller, hehe (hon är 6 mån nu).


    Berätta gärna om era erfarenheter, tips och tankar!

  • Svar på tråden resa med barnvagn eller inte?
  • cleoeme

    Jag har rest med min dotter, både långa och korta resor. Har alltid haft med mig barnvagn. Däremot en "resevagn" som man inte behöver vara försiktig med för hanteringen av vagnar och väskor på flyget är katastrofal. Haft med en emmaljunga på ett inrikesflyg som gick sönder.

    Kan bli jobbigt att bära en 10 månaders bebis i bärsele eller famnen dag ut och dag in i ett par dagar.

  • Trippelmamma76

    Ta med vagnen men hyr airshell på flygplatsen (transportväska) så ingår försäkring. Barnet lär väl behöva vagnen att sova i på dagarna om ni är ute och går (eller är ni mest hemma hos någon?). Min rygg hade inte orkat med att bära en 10-månaders överallt (men jag vet iofs andra som verkar klara det bättre)

  • Cereal Killer

    Jag har rest både med och utan vagn  Det funkar att bära med en bra, ergonomisk bärsele eller sjal även om man går mycket. Den stora nackdelen tycker jag är att man inte kan lägga ifrån sig barnet om det somnat och man då vill passa på att sätta sig och ta en kopp kaffe eller äta något i lugn och ro, eller om man vill prova kläder. Nackdelen med vagn är förstås att den riskerar att gå sönder, alternativt att man får hyra/köpa ett ordentligt skydd till den vilket kostar en del. Flyger man med ryan air och liknande kan det kanske vara krångligt med incheckningen också.

    Ett alternativ är att köpa en sulky när ni kommer dit och sedan ta med den hem och chansa på att den håller. På t.ex. Argos kan man enkelt köpa en för 40-60 pund.

  • Minis4567

    Ta med en vagn! Köp en bra resesulky. Det finns resesulky som har nästan fullt liggläge. När vi har rest med våra små har vi alltid haft med resesulky. Om ni ska promenera mycket kan det vara skönt för barnet att ta en tupplur i sulkyn.

  • Trippelmamma76

    Nackdelen med sulky är väl att barnet bara är 10 månader, och bör sitta vänt mot föräldern fortfarande (och särskilt i en okänd miljö). Jag hade tagit med min vanliga vagn (det har vi alltid gjort till våra barn). Den är man van vid och barnet känner sig hemma i den. Airshell är inte så väldigt dyrt. Ett par hundralappar på en såpass kort resa gissar jag.

  • AnnaSthlm

    Jag hade skippat vagn. Det är trånga trappor och få hissar i UK. Ni kommer inte att kunna ta in vagn någonstans, det är generellt sett rätt trångt, höga kanter på gatorna, mycket trappor. Så jag hade endast kört på sele.

  • No Logo

    Skönt med vagn som barnet kan sova i om man vill gå ut på restaurang på kvällarna etc. Har haft med Bugaboo både på stadssemestrar & sol- eller skidsemester. Den klarar både trappor, klippor, sand och snö, och är inte tung att bära om det skulle behövas. Dubblerar som stol på matställen som ej har barnstolar. Transportväska under flygresan.

  • Kodia

    Jag hade helt klart tagit med vagn! Helst en resevagn/paraplysulky med (nästan) plant liggläge. Den är smidig i butiker, affärer, restauranger, att bära uppför trappor, att fälla ihop på bussar, osv. 

  • SI12344

    Bärsele med barnet på ryggen är bra! Man får ju anpassa strosandet lite efter möjligheter när man har en 10 månaders ändå... :)

  • flickanlila
    mumudju skrev 2019-02-13 23:32:06 följande:

    Hej!
    Om ett par månader ska jag och min sambo resa till Skottland i fyra dagar med våran dotter som då kommer vara 10 månader. Vi har aldrig rest utomlands med en bebis förut och undrar vad som är mest praktiskt: att resa med eller utan vagn? Om jag inte tar med vagn tänkte jag ha en bärsele eller bärsjal med mig. Dock vet jag inte om det är rimligt eftersom att vi antagligen kommer att vara ute och strosa en del. 
    Det här är vårat första barn så vi har inte full koll på hur en 10 månaders bebis är heller, hehe (hon är 6 mån nu).


    Berätta gärna om era erfarenheter, tips och tankar!


    barnplaneten.se/2019/01/21/den-smidigaste-resevagnen-underlattar-och-skyddar-under-semestern/

    Jag skulle absolut inte vilja vara utan en resevagn ens en dag! Kanske bara jag som är lat men tycker det är så skönt att kunna lasta saker i förvaringsutrymmet undetill.
  • asdfgh

    Vi skippade vagn helt till vår yngsta och bar i sjal/ergonomisk sele. Så länge bärdonet är bra och anpassat till barnets storlek (vi bytte från Ergo baby till Tula toddler vid ca 10 mån och plötsligt var det som att bära en fjäder) är det inga problem att bära i ett par dagar.

    Nackdel med att bära om ni är vana med vagn är att ni antagligen har en skötväska rustad för 3e världskriget (jag som bärande förälder fick ju tänka lite på vad som var med och det hade inte funkat lika smidigt om vi gett ersättning) samt att ni är vana vid att stoppa grejer under vagnen.

  • MrsAJ88

    Vi använder resevagn av märket Yo-Yo+ som går att vika ihop så liten att man kan ha den som handbagage. Då kan man använda den under tiden man väntar på planet, och slipper checka in den med risk att den skadas.

  • Alexi

    Skulle aldrig komma på iden att åka utan vagn. Bära både barn och prylar hela resan. Och inte kunna sitta ner och äta lunch/middag eller kaffe när barnet sover.

Svar på tråden resa med barnvagn eller inte?