• yessy

    Systemutvecklare lön/utbildning

    Jag funderar på att byta yrke och ör ure efter ngt som ger bra lön. Jag har rittat på olika utbildningar inom systemutveckling och funderar på INFORMATIK MED INRIKTNING SYSTEMUTVECKLING på sistans/Muttuniversitet snälla ngn som har fått den/ går på den och kan svara på lite frågor????

  • Svar på tråden Systemutvecklare lön/utbildning
  • digrafit

    Den är 180hp och ger därmed en kandidatexamen, vilken är "minimikravet" på många svenska företag. Om man jobbar som egenföretagare är utbildningen ännu bättre.

    "Dessutom använder du mer specifika tekniker som till exempel agila metoder, SQL, ASP.NET och C#."

    Att vara bra på ASP.NET är något som kan ge många möjligheter, speciellt om man kan bättre engelska än alla indier som är ASP.NET experter. Själv har jag otillräcklig matematik för att komma in Rynkar på näsan

    Jag tror det är bra att ta en kortare utbildning först för att kolla om det passar dig?

  • cutepenguin

    Min sambo jobbar som systemutvecklare. Han läste emellertid en civilingenjör, men tog i slutändan endast ut en ingenjörsexamen.

    Vad jag förstått det som är att du i princip MÅSTE aha intresse för det. Han (min sambo) är sjukligt trött på folk som läst systemutvecklare, men knappt kan koda. Finns brist på duktiga systemutvecklare. Så har du ett intresse för det så kan du ju bli jätteduktig inom yrket.

    Min sambo har jobbat 3 år, bytt jobb 2 gånger och tjänar nu 45 000kr/mån pga. duktig. Han jobbar med många i sin egen ålder som tjänar ~ 28 000kr/mån. Så länen kan variera mycket beroende på hur du är som systemutvecklare.

Svar på tråden Systemutvecklare lön/utbildning