• Anonym (Dubbelnamn)

    Astrid Sophie eller Josephine

    Kan man ha Astrid Sophie eller Astrid Josephine som dubbelnamn

    ? Eller blir det otroligt långt ? I norge kan man ju heta exempelvis ingrid alexandra och det är ju väldigt vackert tycker jag. Vilket är isåfall finast?Jag tycker att de två sista namnen är så fina, medan mannen älskar namnet Astrid . Jag gillar också astrid , men det känns mer gammalmodigt (även om det är poppis nu) medan sophie och josephine är mer klassiskt?

  • Svar på tråden Astrid Sophie eller Josephine
  • Smecker

    Henrietta Gisela såklart. Funkar i alla lägen.


    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Kusinen

    Jag tycker också att den typen av dubbelnamn kan vara väldigt fina, men tänker också att det kan bli väldigt långt. Jag funderade själv på ett liknande dubbelnamn när jag fick barn. Då var det första namnet tvåstavigt och det andra enstavigt. För min del känner jag att gränsen går vid 3 stavelser på den typen av dubbelnamn som man inte läser ihop. Med namn som man läser ihop som Anna-Lena tycker jag att det funkar med fyra. Astrid Josephine blir dock fem. Så mitt svar är att det är fint men att jag är tveksam till hur praktiskt det är.

  • Anonym (Dubbelnamn)

    Astrid Sophie är ett alternativ och då blir det fyra stavelser. Hur funkar det?

  • Anonym (P)

    Jag tycker att de stavningarna skär sig i kombination med namnet Astrid. Men Astrid Sofia är fint!

  • Kusinen
    Anonym (Dubbelnamn) skrev 2019-02-14 04:44:01 följande:

    Astrid Sophie är ett alternativ och då blir det fyra stavelser. Hur funkar det?


    Ja, alltså som jag skrev tycker jag personligen att det blir för långt med fyra stavelser med dubbelnamn som ska läsas som två namn, med paus i mitten. Men Astrid Sophie är bättre än Astrid Josephine och jag tycker att det är mycket bättre an Astrid Sofia, både för längden och för att det klingar bättre.
  • fluu

    Klart man kan, men det flyter på sådär så hon lär få ett smeknamn eller kallas ett av namnen.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fillibom

    Alla namnen är jättefina först och främst, men de blir alldeles för långt ihop.
    Tänk när din dotter skall lära sig skriva sitt namn.

  • trollhona

    Om ni gör ett dubbelnamn av just dem, så skulle jag råda er att slopa bindestreck, då kan barnet välja att sålla bort ett av dem när hon blir äldre utan krångel. tex bara kalla sig för Josephine istället för Astrid-Josephine

Svar på tråden Astrid Sophie eller Josephine