• Gro
    Äldre 14 Feb 09:13
    1154 visningar
    7 svar
    7
    1154

    Missfallsutredning efter 40?

    Hej

    Jag har nu fått tre missfall på raken, en i v12, v 19 och v7. Jag är 42 år och har tre barn sedan tidigare. Lätt att bli gravid.

    Min gyn sa att de inte gör utredningar med tanke på min ålder och att jag har tre barn redan (med annan man iofs). Jag inser ju att jag förmodligen får missfall pga dåliga ägg men det missfallet jag fick i v19 var helt friskt (gjorde nipt) så tycker ändå detta är konstigt... 

    Vad säger ni? Har någon av er fått utredning trots liknande historia?

  • Svar på tråden Missfallsutredning efter 40?
  • Äldre 14 Feb 09:15
    #1

    Tror inte man får det i den åldern. Kanske hos nån privat?

  • Äldre 14 Feb 09:36
    #2

    Jag vet inte om det är åldern som är största problemet isf för annars brukar ju regeln om att man redan har barn inte gälla om man har en ny partner? Men jag tycker du ska vända dig privat, och vad jag förstår så finns det mycket bättre hjälp att få vid upprepade missfall utomlands. Hoppas du får hjälp, har själv haft två missfall på raken (ett tidigt och ett MA i v.9) jag är 36 och trots att vi har ett barn innan så skulle vi iaf få en utredning om jag får ett till, de pratade läkaren om redan nu. Verkar ju som det är något annat än bara ?dåliga? ägg om det barn ni förlorade i v.19 var friskt.


    Pojke 9-12-17
  • Gro
    Äldre 14 Feb 14:29
    #3

    Tack för svar. Ringde Sophiahemmet nu och de tar inte emot kvinnor över 40.

  • Anonym (Xxb)
    Äldre 14 Feb 20:43
    #4

    Var bor du? Vet att Fertilitetplus i Sthlm gör utredningar, har dock inte egen erfarenhet av dem

  • Anonym (S)
    Äldre 14 Feb 20:59
    #5

    Beklagar dina missfall! Jag vet tyvärr hur det känns.

    Jag är 41 år och haft tre missfall på 5 månader. En ofostrig graviditet med missfall i vecka 8, ett missfall till i vecka 8 och det sista var ett MA där fostret dog i vecka 10 och 1,5 v senare fick jag ta tabletter för att kroppen inte förstod.

    Nu har det gått 4v och jag väntar på att min ägglossning och mens ska komma igång. Den här gången går det mycket trögare. Efter dom två andra missfallen har jag blivit gravid direkt utan mens emellan men nu ska vi vänta en cykel i alla fall.

    Jag har två barn 11 år och 8 år sedan tidigare med en annan man. På mig har dom tagit en hel del blodprover som är typiska vid upprepade missfall och mannen har fått lämna spermaprov. Det har vi inte fått svar på men mina prover visar inget.

    Ska vid nästa graviditet få Lutinus utskriven (som jag även fick senaste gången) men även Trombyl.

    Känner också att det är kanske bara är dåliga ägg och börjar tyvärr bli väldigt orolig över att det inte kommer att gå vägen????

  • Gro
    Äldre 15 Feb 12:54
    #6

    Hej!

    Usch vad jobbigt! Väntan är olidlig.

    Bor du i Stockholm? Hade de du vände dig till åldersbegränsning?

    Önskar dig all lycka till!

  • Äldre 15 Feb 14:31
    #7
    Gro skrev 2019-02-14 09:13:19 följande:

    Hej

    Jag har nu fått tre missfall på raken, en i v12, v 19 och v7. Jag är 42 år och har tre barn sedan tidigare. Lätt att bli gravid.

    Min gyn sa att de inte gör utredningar med tanke på min ålder och att jag har tre barn redan (med annan man iofs). Jag inser ju att jag förmodligen får missfall pga dåliga ägg men det missfallet jag fick i v19 var helt friskt (gjorde nipt) så tycker ändå detta är konstigt... 

    Vad säger ni? Har någon av er fått utredning trots liknande historia?


    Beklagar dina 3 missfall. Har du ringt och frågat Landstinget (Kvinnokliniken) och fråga om du kan få göra en missfallsutredning? Jag vet de som fått gjort utredning där när de var 40år iallafall, kan ju vara värt att ringa och kolla.

    Det kan också vara kvinnans immunförsvar som orsakar missfallen, även om man har barn sen tidigare.

    Så är det för mig och mannen, blir lätt gravida men alltid missfall, vi har haft 6 missfall, och det är mitt immunförsvar som är problemet men svenska läkare "tror inte" på sånt. Så vi vände oss till Life clinic i Aten för utredning och behandling och fick veta att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Fick behandling med Intralipiddropp, Kortison, Fragmin ich Trombyl.

    Om du vill veta mer om hur immunförsvaret kan orsaka fertilitetsproblem så köp boken "is your body babyfriendly" av Alan E Beer Finns på Bokus för 200kr.

    Jag kan också tipsa om www.fertilitetsguiden.com samt Atentråden. Den heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".
Svar på tråden Missfallsutredning efter 40?