• Anonym (Fundersam)

    Gifta sig och delad ekonomi

    Kommer att gifta mig inom kort och har lite funderingar. Han tjänar dubbelt som mig ( tjänar väldigt bra runt 45000kr före skatt/mån) och båda jobbar heltid. Han betalar halva hyran och 1000kr till mat/mån. Han sparar mycket varje månad medan jag är glad om jag lyckas spara 3000kr/mån. Vi har inga gemensamma barn och jag har mina tre tonåringar bor hos mig varannan vecka. Han sparar till vår pension men det är på hans konto och inget finns skrivet. Hur skulle ni göra i mitt fall? Kommer att skriva testamente eftersom det finns särkullbarn.

  • Svar på tråden Gifta sig och delad ekonomi
  • Anonym (Fundersam)

    Glömde skriva att jag också står för hemförsäkring och elen varje månad.

  • Anonym (***)

    Om ni är gifta så kommer du att få hälften av era tillgångar om ni skiljer er, om ni inte skriver något. Men under äktenskapet så är hans pengar hans pengar och dina är dina.
    Att du valt att skaffa tre barn är ditt val. 

  • Studentpappa

    Varför betalar han bara 1000:- till maten? Om han inte är en myra så äter han ju garanterat för mer. Låter ju mest som han vill komma billigt undan om du ändå går med på att betala mer än honom.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (Snål!)

    Vilken snål jävel! 1000 kr till mat och halvan hyran medan du betalar resten? Nej, aldrig.

  • Anonym (C)

    I vilken riktning går dina funderingar? Tycker det låter generöst att han betalar halva hyran när du har tre tonåringar. Vad gäller maten verkar han komma billigt undan, men det verkar han ju kompensera med att betala halva hyran.

  • Anonym (J)

    Att du betalar mer mat för dina barn är väl rimligt, men att han bara betalar 1000kr till gemensam mat låter väldigt lite. Äter ni inget hemma? Har ni aldrig bjudningar och kalas?

    Att pensionsspara är bra men i det här fallet borde ni ha egna separat konton som är enskild egendom enligt äktenskapsförord. Han har särkullsbarn och pensionssparande ska vara personberoende, eget och långsiktigt. Ert upplägg funkar så länge ni är sams, men vid ev skilsmässa är dessa pengar som vilka pengar som helst som ska delas. Beroende på övrig situation då kan det bli som det inte var avsett.

    Du skriver inte hur hög hyran är (hyresrätt?) eller om ni har några skulder. Bil?

    Jag är för familj=enhettänket men med tre tonåringar i bagaget kanske man inte kan begära att han ska betala hur mycket som helst för dem? De har ju en pappa också. Känner du att ni lever på olika ekonomisk standard?

  • Anonym (Hanna)

    Varför betalar han bara 1000 kr i mat? Varför ska du subventioneea hans matkostnader? Om det handlar om lägenhetskostnader tycker jag att det är där som du ska betala mer om han inte vill kompensera för att han tjänar mer (vilket jag personligen kan tycka att mam gör när man är gift).

    Jag tycker det är bättre att man fördelar varje post rättt istället. Tycker ni att du ska betala en större del av hyran på grund av barnen så gör du det, men han ska betala för sin del av maten och sin del av el, internet, försälringar mm.

    Ditt pensionssparande ska stå i ditt namn.

  • Anonym (Fundersam)

    Vi har bil men den används knappt. Kalas och högtider ( mat) står jag för.

    Vårt pensionssparande är väldigt olika eftersom han tjänar mycket mer än mig.

Svar på tråden Gifta sig och delad ekonomi