• Anonym (student)

    CSN fråga.

    jag ska börja studera och jag saknar inkomst. Har tänkt söka CSN bidrag men det bidraget är bara ca 900 kr så det är inget jag kan leva på. Vill undvika att söka CSN lån eftersom jag inte kan betala tillbaka lånet och jag vill absolut inte få några skulder. Kan jag få socbidrag istället för CSN lån när jag studerar eller kommer soc kräva att jag söker CSN lån istället eftersom jag studerar?

  • Svar på tråden CSN fråga.
  • Kjell2
    Anonym (student) skrev 2019-02-15 07:32:26 följande:

    jag ska börja studera och jag saknar inkomst. Har tänkt söka CSN bidrag men det bidraget är bara ca 900 kr så det är inget jag kan leva på. Vill undvika att söka CSN lån eftersom jag inte kan betala tillbaka lånet och jag vill absolut inte få några skulder. Kan jag få socbidrag istället för CSN lån när jag studerar eller kommer soc kräva att jag söker CSN lån istället eftersom jag studerar?


    Du kan inte ha försörjningsstöd och studera samtidigt.

    Varför skulle du inte kunna betala tillbaka studielånet?
  • Anonym (student)
    Limeblad skrev 2019-02-15 07:36:24 följande:

    Nej, du kan inte få försörjningsstöd. Du får söka CSN-lån som alla andra.


    men om jag vill undvika skulder då? Hur ska jag kunna betala tillbaka lånet?
  • Anonym (student)
    Kjell2 skrev 2019-02-15 07:37:43 följande:

    Du kan inte ha försörjningsstöd och studera samtidigt.

    Varför skulle du inte kunna betala tillbaka studielånet?


    för att jag inte kommer få något jobb på många många många många år och då förmodligen ett ganska lågbetalat jobb..
  • Anonym (???)

    Men för helsicke. Studieskulder har alla som inte har väldigt rika föräldrar. Man lånar pengar av CSN och betalar tillbaka varje månad efter att studierna är avklarade och du har fått ett välbetalt arbete (några procent av din årsinkomst). Det kallas att investera i sin framtid.

  • Limeblad
    Anonym (student) skrev 2019-02-15 07:39:11 följande: