• Anonym (student)

    CSN fråga.

    jag ska börja studera och jag saknar inkomst. Har tänkt söka CSN bidrag men det bidraget är bara ca 900 kr så det är inget jag kan leva på. Vill undvika att söka CSN lån eftersom jag inte kan betala tillbaka lånet och jag vill absolut inte få några skulder. Kan jag få socbidrag istället för CSN lån när jag studerar eller kommer soc kräva att jag söker CSN lån istället eftersom jag studerar?

  • Svar på tråden CSN fråga.
  • Kjell2
    Anonym (student) skrev 2019-02-15 07:32:26 följande:

    jag ska börja studera och jag saknar inkomst. Har tänkt söka CSN bidrag men det bidraget är bara ca 900 kr så det är inget jag kan leva på. Vill undvika att söka CSN lån eftersom jag inte kan betala tillbaka lånet och jag vill absolut inte få några skulder. Kan jag få socbidrag istället för CSN lån när jag studerar eller kommer soc kräva att jag söker CSN lån istället eftersom jag studerar?


    Du kan inte ha försörjningsstöd och studera samtidigt.

    Varför skulle du inte kunna betala tillbaka studielånet?
  • Anonym (student)
    Limeblad skrev 2019-02-15 07:36:24 följande:

    Nej, du kan inte få försörjningsstöd. Du får söka CSN-lån som alla andra.


    men om jag vill undvika skulder då? Hur ska jag kunna betala tillbaka lånet?
  • Anonym (student)
    Kjell2 skrev 2019-02-15 07:37:43 följande:

    Du kan inte ha försörjningsstöd och studera samtidigt.

    Varför skulle du inte kunna betala tillbaka studielånet?


    för att jag inte kommer få något jobb på många många många många år och då förmodligen ett ganska lågbetalat jobb..
  • Anonym (???)

    Men för helsicke. Studieskulder har alla som inte har väldigt rika föräldrar. Man lånar pengar av CSN och betalar tillbaka varje månad efter att studierna är avklarade och du har fått ett välbetalt arbete (några procent av din årsinkomst). Det kallas att investera i sin framtid.

  • Limeblad
    Anonym (student) skrev 2019-02-15 07:39:11 följande:

    för att jag inte kommer få något jobb på många många många många år och då förmodligen ett ganska lågbetalat jobb..


    Varför utbilda sig om du tror att det inte kommer leda till något jobb? Tror du någon skulle vilja ta CSN-lån om möjligheten att studera utan att ta lån fanns?
  • hellothere87

    Är det gymnasiekurser du skall läsa? Spelar för övrigt ingen roll, du får ta lån precis som vi andra.

  • Anonym (???)
    Anonym (student) skrev 2019-02-15 07:39:11 följande:

    för att jag inte kommer få något jobb på många många många många år och då förmodligen ett ganska lågbetalat jobb..


    Svårt att förstå hur du resonerar. Man börjar inte betala tillbaka förrän studierna är avslutade och man har en inkomst. Varför skulle ditt framtida jobb ge så dålig lön menar du? Oavsett, självklart kan man inte få soc när man studerar eftersom det finns en annan lösning utformad för ändamålet: förmånliga studielån. Det är så man löser sin försörjning när man pluggar. Annars får du väl jobba samtidigt som du studerar, om du nu inte vill låna.
  • Anonym (student)
    Limeblad skrev 2019-02-15 07:43:21 följande:

    Varför utbilda sig om du tror att det inte kommer leda till något jobb? Tror du någon skulle vilja ta CSN-lån om möjligheten att studera utan att ta lån fanns?


    det kommer iallafall inte leda till jobb på måååånga år. Har hela grundskolan och gymnasiet att läsa upp för jag gick ut grundskolan med icke godkända betyg. Kanske jag också måste läsa på högskolan också. Blir isåfall en ENORM skuld till CSN...
  • Anonym (student)
    hellothere87 skrev 2019-02-15 07:46:00 följande:

    Är det gymnasiekurser du skall läsa? Spelar för övrigt ingen roll, du får ta lån precis som vi andra.


    både gymnasie och grundskola.
Svar på tråden CSN fråga.