• Äldre 15 Feb 11:22
    966 visningar
    7 svar
    7
    966

    Hur får ni era barn att gå på pottan!?

    Hej har ett barn på 3år som vägrar gå på pottan, har gjort så att hon får springa runt utan blöja, så att hon får se vad som händer men det verkar inte funka det häller, någon som har ett tips?!

  • Svar på tråden Hur får ni era barn att gå på pottan!?
  • Anonym (My)
    Äldre 15 Feb 11:33
    #1

    Min dotter fick belöning i form av klistermärken där hon själv fick välja ett från en låda, först för att hon satt på pottan för att sen gå över till att få när hon kissade och därefter när hon bajsade. Efter 3månader behövde slutade hon fråga efter klistermärken.

  • Äldre 15 Feb 12:03
    #2

    Prova att strunta i pottan och använd toaletten istället. Min dotter har alltid vägrat pottan och suttit på toaletten med egen ring. Efter några veckor tyckte hon att det var spännande med "mamma och pappas ring" (vanliga toalettringen) så då ville hon sitta där. Ha en pall under toaletten så känns det bättre.

  • Anonym (:))
    Äldre 15 Feb 12:26
    #3

    Läs boken blöjfri på 3 dagar :)

  • Äldre 15 Feb 15:56
    #4

    Barn är olika. Mina barn har varit väldigt bestämda av sig och att ta en strid om pottan mitt i 3-årstrotsen när det räcker att göra en sak fel som sonen tänkt och det blir katastrof enligt honom, så väljer åtminstone vi våra strider.

    Mina barn har uppmuntrats att gå på pottan, de får frågan, vi har testat med klistermärken om man provar, vi har läst böcker i ämnet o s v, men vi har till slut väntat in dem.

    Genomgående med alla tre har det gått i tre faser. Barnet kommenterar att det har kissat eller bajsat i blöjan. Steg 2 barnet stannar upp och märker att nu sker det. Tredje steget de kan förutse att nu behöver jag. Igår valde sonen självmant att gå på pottan på morgonen med kommentaren: Mamma, jag kan inte få upp blöjan. Sedan var han väldigt nyfiken när jag gick på toa på kvällen (fast han borde sova) men sedan valde han att sätta sig och lyckades. Han var väldigt stolt kan man lugnt säga när han hörde ljudet. Därmed inte sagt att det kommer fungera idag, men han är på rätt väg. Han var 3 i oktober.

  • Anonym (Gick inte)
    Äldre 15 Feb 20:31
    #5

    Jag lyckades aldrig med det, men en dag när hon var närmare 3 år sa hon själv att hon ville gå på toaletten, så det fick hon och efter det var hon helt torr på några dagar Glad (på dagtid, det tog någon månad till innan vi vågade släppa nattblöjorna)

  • Anonym (pausa­)
    Äldre 15 Feb 22:01
    #6

    Pausa potttränadet ett tag. Hon kanske inte är mogen än. Är det första barnet? Med vårt första barn tog det ganska lång tid innan han blev blöjfri. Med andra barnet gick det snabbare.

    Nu har vi en liten som bli 3 om ett par månader. Vi låter pottan stå framme i badrummet. Ibland när vi bytt blöja vill han kissa på pottan och då uppmuntrar vi det. Men det går inte att strrssa fram. Förhoppningsvis blir han blöjfri till sommaren.

    Så mitt råd är att pausa träningen lite. Uppmuntra när barnet vill kissa på pottan.

  • Äldre 16 Feb 17:51
    #7

    Ingen av mina 3 barn har använt potta. Vi körde med en mindre toaring som togs bort när de var redo.

Svar på tråden Hur får ni era barn att gå på pottan!?