• Äldre 15 Feb 12:12
    2304 visningar
    9 svar
    9
    2304

    Hur vanligt är MA?

    Hej allihopa! Jag är gravid i vecka 8 men känner mig inte riktigt gravid. Jag var gravid för 2 år sedan men gjorde abort. Då mådde jag väldigt dåligt, blev anfådd för ingenting, spydde och mådde illa.

    Nu är det bara mina bröst som gör ont och ibland(!!) får jag värk i livmodern, och att jag är himla uppblåst! I vecka 6 hade jag värk hela tiden samt kissnödig oftare men det har avtagit

    Jag har googlat lite för mycket och läste om missed abortion och är rädd för att detta har hänt. Men hur vanligt är det egentligen??

  • Svar på tråden Hur vanligt är MA?
  • Äldre 15 Feb 14:00
    #1

    Har läst nånstans att var 4e graviditet slutar i missfall (MA-dvs Missed abortion ingår i det). Jag har varit gravid 6 ggr och varje gång har det slutat i missfall, varav 2 ofostriga, 1 kemisk och 3 MA. För mig är det mitt immunförsvar som dödar embryona.

    Hoppas det går bra för dig med denna graviditet. Risken för missfall minskar efter v.12.

    Men om man skulle få 3 missfall i rad kan man få göra en missfallsutredning via Landstinget (Kvinnokliniken).

  • Äldre 15 Feb 14:02
    #2

    Om du är orolig så kontakta en privat gyn och be att få göra vul (vaginalt ultraljud). Nu när du är i v.8 ska man se ett foster med hjärtslag om allt är normalt. Om inga hjärtslag finns så är det MA.

  • Äldre 15 Feb 14:04
    #3

    Förlåt om det är en känslig fråga. Men när fick du reda på att det var MA och kände du inte alls på dig att något var fel? Nu när man kan tänka tillbaka. <3

  • Äldre 15 Feb 16:24
    #4
    UndrandeSökare skrev 2019-02-15 14:02:57 följande:

    Om du är orolig så kontakta en privat gyn och be att få göra vul (vaginalt ultraljud). Nu när du är i v.8 ska man se ett foster med hjärtslag om allt är normalt. Om inga hjärtslag finns så är det MA.


    Men tänk så får man MA och inte har råd med vaginalt ultraljud på privat klinik? Ska man då gå runt och tro att man är gravid till vecka 18-21 när man får göra rul. Förstår inte den logiken
  • Äldre 15 Feb 16:36
    #5

    Fick ett tidigt ultraljud denna gång ca vecka 10 för att jag haft 2 missfall tidigare och var orolig för ett till.

  • Äldre 15 Feb 16:46
    #6
    Anx123456 skrev 2019-02-15 14:04:14 följande:

    Förlåt om det är en känslig fråga. Men när fick du reda på att det var MA och kände du inte alls på dig att något var fel? Nu när man kan tänka tillbaka. <3


    Vissa gånger har jag känt mig mindre gravid.

    Men första gången började det med störtblödning i v.10 och jag hamnade på akuten.

    Det finns privata gyn där frikortet gäller, det brukar stå på deras hemsidor, kolla där.
  • Äldre 15 Feb 16:48
    #7
    Anx123456 skrev 2019-02-15 16:24:39 följande:

    Men tänk så får man MA och inte har råd med vaginalt ultraljud på privat klinik? Ska man då gå runt och tro att man är gravid till vecka 18-21 när man får göra rul. Förstår inte den logiken


    Jag har aldrig kommit längre än v.11, till slut har kroppen fattat att embryot inte utvecklas som det ska och stött ut det. Så jag har aldrig kommit till v.18.
  • Äldre 15 Feb 18:37
    #8

    Många missfall är MA fast man inte känner till det, jag tex hade ett MA nu, jag var på vul bara för att jag hade en dålig känsla (kände mig inte gravid och har haft ett MA innan) så jag fick det ju konstaterat att hinnsäcken mätte 5+0 när jag borde varit 8+2, jag började sedan blöda 3 dagar efter undersökningen och vid uppföljning hade jag blött ut allt själv, fanns inga rester, så hade jag inte gjort mitt vul så hade jag ju trott att jag fick missfall i v.9...

    Så att se till missfalls-statistiken är nog det som ger en fingervisning om antal MA också, men se det så här istället, missfall är vanligt, ca 25% av alla graviditeter slutar i missfall MEN om du vänder på det så går ju 75% av alla graviditeter hur bra som helst så det är betydligt fler graviditeter som går bra än de som går dåligt


    Pojke 9-12-17
  • Äldre 16 Feb 19:48
    #9

    Jag fick ett MA i v. 10, fostret hade dött redan i v.4-5 så fostret skulle egentligen ha stötts ut med mensen men kroppen ville inte göra sig av med det. Mina symptom avtog mer och mer och till slut fick jag en liten blödning, då åkte jag in på vul och läkaren konstaterade att fostret var litet och dött. 5 dagar senare fick jag en störtblödning och fick åka in igen för att göra en spontanabort. 

    Jag är nu gravid igen och har varit på ultraljud en gång redan och har 2 inbokade, ett till nästa vecka och ett i mars. Jag kommer vara noga med ultraljuden för att veta att inget sånt här händer igen för det är fan värre än ett vanligt missfall, man tror att allt utvecklas och att man får behålla barnet sen upptäcker dom att barnet varit dött i 5-6 veckor.... 

Svar på tråden Hur vanligt är MA?