• M i s s

    Igångsättning pga snabba förlossningar?

    Hej! Vi väntar vårt tredje barn, har haft snabba förlossningar och är livrädd den här gången. Rädd för smärtan, rädd för att inte hinna in, rädd för att vara själv för att mannen måste ta barnen om vi inte hinner lämna dom. Barnmorskan pratade om att jag kan få igångsättning för att slippa en så snabb förlossning. Någon som har erfarenhet av igångsättning och kan berätta hur det var? Gärna ni som också har fött snabbt annars.

  • Svar på tråden Igångsättning pga snabba förlossningar?
  • Linda2barnsmamma

    Hej.

    Första tog 27 timmar så den berättar ja inte om. Haha

    Andra tog från 6cm - 10 cm och ute, 8 minuter

    Trean likadan som 2an. 8 minuter

    Har inte haft ont alls med andra och tredje då jag tagit eda direkt när jag kommit in, alla har startat med svag mensvärk.

    Är nervös inför 4e nu, är i v 23. Tänk om man inte känner något eller tar för givet att det bara gör allmänt ont.. Hade inte tänkt så mycket på det innan ja läste din tråd. Haha

    Måste nog fråga bm den 25e när ja ska dit. .

    Har alltid velat undvika igångsättning då de kan ta såå lång tid. Men vet inte vad som är bäst egentligen... Usch nej nu blev ja nervös... :-P

  • M i s s

    Hej! Tack för ditt svar.

    Jag hann precis få eda förra gången, hon kom ut direkt efter så kände inte att den hjälpte något. Kändes som jag var helt obedövad och det var en hemsk upplevelse. Min första förlossning var mycket bättre. Men barnmorskan har sagt att jag ska få eda så fort jag kommer in.

    Jag tänker att om man har snabba förlossningar så kanske en igångsättning gör att det blir mer lagom, haha.

    Rädd att allt ska sätta igång med när min man är 1-2 timmar bort på jobb. Är i vecka 25.

  • Anonym (H)

    Jag har blivit igångsatt pga snabb tidigare förlossning. Var en superbra förlossning. Tog 4-5 timmar. Väldigt intensiv smärta men en toppenupplevelse allt som allt! Rekommenderas!

  • Linda2barnsmamma
    M i s s skrev 2019-02-15 14:10:52 följande:

    Hej! Tack för ditt svar.

    Jag hann precis få eda förra gången, hon kom ut direkt efter så kände inte att den hjälpte något. Kändes som jag var helt obedövad och det var en hemsk upplevelse. Min första förlossning var mycket bättre. Men barnmorskan har sagt att jag ska få eda så fort jag kommer in.

    Jag tänker att om man har snabba förlossningar så kanske en igångsättning gör att det blir mer lagom, haha.

    Rädd att allt ska sätta igång med när min man är 1-2 timmar bort på jobb. Är i vecka 25.


    Okej. Ja men de e skönt att dom vet om att du vill ha den då man kanske inte är i form att prata.. :) de e de enda ja sagt till min man att han alltid ska komma ihåg... Eda!!!

    Ja de kanske skulle bli bättre o en bättre o mindre snabb upplevelse med igångsättning som inlägget över skrev :)
  • M i s s
    Anonym (H) skrev 2019-02-15 14:19:27 följande:

    Jag har blivit igångsatt pga snabb tidigare förlossning. Var en superbra förlossning. Tog 4-5 timmar. Väldigt intensiv smärta men en toppenupplevelse allt som allt! Rekommenderas!


    Härligt! Tog det 4-5 timmar från det att värkarna kom igång?
  • Anonym (H)
    M i s s skrev 2019-02-15 15:14:09 följande:

    Härligt! Tog det 4-5 timmar från det att värkarna kom igång?


    Ja precis! Alla har väl så klart olika förlossningar men för min del så var igångsättningen en riktig drömförlossning. Och jag kände mej så trygg hela tiden i och med att man var på plats på sjukhuset. Annars hade jag varit så himla rädd nervös om vi skulle hinna in!
  • M i s s
    Anonym (H) skrev 2019-02-15 19:59:01 följande:

    Ja precis! Alla har väl så klart olika förlossningar men för min del så var igångsättningen en riktig drömförlossning. Och jag kände mej så trygg hela tiden i och med att man var på plats på sjukhuset. Annars hade jag varit så himla rädd nervös om vi skulle hinna in!


    Låter precis som det jag vill ha. Hoppas jag får en liknande upplevelse!
  • Anonym (L)

    Mina två första förlossningar tog sin tid, 12 respektive 20 timmar från värkstart, men då var det ingen tvekan om att det var värkar, smärtsamma och intensiva. Den tredje förlossningen började med vad jag trodde var förvärkar(men som tydligen var riktiga värkar). Hann precis in till sjukhuset, kom in på ett rum när vattnet gick och 10 min senare var han född. Hade inte ens hunnit få av mig kläder eller någonting, mannen stod fortfarande med våra ytterkläder i famnen...

    Jag undrar hur det kommer bli om vi ska ha en till, måste dock säga att det var skönt att inte ha en sån smärtsam förlossning:) har aldrig tänkt tanken att få igångsättning, tänker att det blir som det blir.

  • 123Maria123

    Jag har blivit igångsatt dock inte pga snabba förlossningar utan pga överburenhet. Nu är det den enda förlossningen jag varit med om så har inget att jämföra med men jag tyckte det gick bra! Dom "varnade" och sa att det kan ta 3 dygn men lilleman kom ut efter 15 timmar. Vi kom in kl 15 och fick göra diverse kontroller, jag var 3 cm öppen redan men livmodern omogen. Fick en tablett, Angusta eller nåt tror jag den hette, den ska tas varannan timme. Tog första tabletten kl 16, ingenting hände, möjligtvis väldigt svag mensvärk. Höll på så fram till kl 24, då fick jag två tabletter så det kunde gå 4 timmar istället och jag kunde sova. Men tji fick jag. 01:30 pang bom mensvärk deluxe, vattnet går och jäklar vilka värkar! Jag var helt emot eda men efter typ 1 timme med sjukt starka värkar pallade jag inte mer och läkaren kom in och satte eda, halleluja! 05:10 började krystningsvärkarna och 05:53 var han ute <3

    Nu har jag ju ingenting att jämföra med men jag var jättenöjd med förlossningen, allt gick fort men kände mig trygg hela vägen från start!

    Jag googlade mycket innan om igångsättning och hittade nästan bara mardrömsförlossningar och var sjukt nervös innan men allt gick verkligen jättebra, fick en bristning grad 3 men behövde inte använda sugklocka eller nåt sånt som tydligen är vanligt vid igångsättning. Hade aldrig några problem med bristningen heller, kunde sitta på en gång, läkarna och bm var förvånade att jag inte ens behövde smärtlindring efter operationen :P

    Lycka till!

  • Sandra8978

    Jag blev igångsatt med mitt tredje barn för 3 månader sen, gick jättebra. Var precis som de tidigare två som varit komplikationsfria och gått fort. Tog vattnet och fick dropp för att skynda på värkarna. Min man kunde vara med och vi fick ett rum när vi kom in, väldigt skönt jämfört med de tidigare när jag kommit in rätt sent och haft värkar samt lite orolig över att hinna in i tid,

  • Babymama

    Jag har aldrig varit med om en igångsättning men tänkte bara säga att tredje barnet kan skilja sig lite från tidigare förlossningar. Jag trodde inte på det innan jag födde tredje men nu förstår jag vad barnmorskan menade när hon saknat trean kunde vara ?lurig?.

    Första barnet tog 4 timmar från 1 cm till bebis född. Andra tog ungefär 1,5 timme. Båda förlossningar var väldigt lika varandra med vattenavgång hemma och liknande smärta. Snabba och okomplicerade förlossningar.

    Tredje förlossningen blev helt annorlunda. Det tog 18,5 timme från första värk till dottern föddes. Så snopet! Det tror man ju inte när man redan har fött två barn supersnabbt! Hoppas du får en bra upplevelse oavsett :)

  • Qaroliine

    Jag väntar också tredje barnet och kommer tjata om en igångsättning. Hann ej till sjukhus med tvåan och pappan var inte med. Mina barn har flugit ur mig och med tvåan var det skrämmande och traumatiskt lång tid efteråt.
    Jag har dock fött i v 36 och 39 så jag vet inte om en planerad igångsättning ens hjälper, barnet kanske är ute sedan länge när det datumet kommer.


    *Tilde 101221 *Juni 150119*
  • Kaol81

    Jag blev igångsatt pga dåliga värden vid min förra (och första) graviditet. Fick någon gel och läkare än själv sa att de räknade med att behöva lägga en gel till dagen efter, men istället tog 1,5 timme från 2cm till 10cm.

    Vart skynda in till förlossningen (var på gyn/kvinnokliniken innan) och krystade sen i 6 minuter innan han var ute.

    Mitt ?problem? var att jag inte hade så ont. Trodde jag var bajsnödig.

    Är därför nu nervös inför andra och om mina värden inte blir lika dåliga och jag redan är på sjukhuset när vattnet går att det ska gå ännu fortare.

    Ni som haft snabba förlossningar, har tvåan gått snabbare än ettan? Eller håller de sig till typ samma snabba tid?

  • joannaq

    Jag väntar oxå nr tre och har haft snabba förlossningar, bägge har tagit på pricken 2 timmar bara att de startade olika. Den första med vattenavgång och den andra med lite värkar. Som skönt är är mina barn nu 12 och 17 så behöver inte fixa barnvakt. Men däremot är jag ju lite orolig för att inte hinna in, vi har 45 min till BB och min man jobbar som Arborist och kan inte avsluta sitt jobb hur som helst. Min bm sa dock att om han är borta och det drar igång måste jag ringa efter ambulans. Men jag skulle heller inte vilja bli igångsatt och riskera att få en längre förlossning, visst det gör skit ont i två timmar men man överlever ju tänker jag :))

    Men vi tänker alla olika så vill du vara säker på att du har barnvakt osv tycker jag att du ska be om igångsättning :)

  • hesselgren
    M i s s skrev 2019-02-15 12:21:28 följande:

    Hej! Vi väntar vårt tredje barn, har haft snabba förlossningar och är livrädd den här gången. Rädd för smärtan, rädd för att inte hinna in, rädd för att vara själv för att mannen måste ta barnen om vi inte hinner lämna dom. Barnmorskan pratade om att jag kan få igångsättning för att slippa en så snabb förlossning. Någon som har erfarenhet av igångsättning och kan berätta hur det var? Gärna ni som också har fött snabbt annars.


    Min första förlossning gick på 3 timmar från start till bebis ute, startade med vattenavgång hemma och när vi kom in var jag redan öppen 10 cm. Fick därför nöja mig med endast varma handukar mellan benen, klarade inte av lustgasen, bästa förlossningen!

    Min andra gick 14 dagar över tiden och vart bokad för igångsättning, kom in och var redan öppen 7cm så dom tog bara hål på hinnan, fyra timmar senare kom bebis ut, dock var det min värsta förlossning, bm var urdålig och lyckades övertala mig att ta epidural för man visste ju inte hur lång tid det kunde ta, narkos kom och satte nålen för långt så 3 timmar senare fick jag postspinal huvudvärk, värsta jag varit med om, (dessutom kom bebis 10 minuter efter dom satt den så han inte få nån verkan av den dom satte rätt heller) och kunde knappt ta hand om bebis dom första dagarna på bb. Men nu var det inte det du fråga om, hade oxå hört allt hemskt om igångsättning så var rätt nöjd att det räckte med att spräcka hinnan dock tyckte jag att det var jobbigt att vara instängd där på rummet i dom 4 timmarna, skönare att få vara hemma och sitta i bilen under förarbetet.

    Nu är jag gravid med tredje och vet att kroppen blir som nollställd vid 3an så går runt med inställningen att denna kommer ta 20 timmar, vilket min bm inte tyckte att jag skulle göra men hellre att man går med den inställningen nu än att man står där på förlossningen efter 5 timmar och gråter för ungen redan skulle varit ute..
Svar på tråden Igångsättning pga snabba förlossningar?