• Pluppa

    Träning å graviditet

    För att göra en lång historia kort : vi försöker bli gravida med 3e barnet och under senaste året har jag intresserat mig väldigt mycket för träning främst av allt älskar jag löpning och det är just det hur är det med löpning och graviditet? Kan det finnas risk för missfall och sånt? Nu menar jag ju inte att man kanske springer som höggravid haha men första trimestern å så länge det känns okej å kroppen orkar med?

  • Svar på tråden Träning å graviditet
  • Aliona

    Om det inte finns synnerliga skäl så kan man träna precis som vanligt när man är gravid men man får ju lyssna på kroppen. Passa på nu medan du kan, sen blir det svårt med stor mage och kanske foglossningar. Själv slutade jag med se sporter jag älskar (skridskor, rollerblades och surfing) för risken att kanske ramla på magen, men jag gick flera timmar, cyklade, simmade och gick på vattengympa ända fram till förlossningen. Jag hade foglossningsbesvär men det är alla skonsamma träningsformer.

  • cosinus

    Jag har tränat med alla mina barn. Med första barnet sprang jag till v 36, det gick inte direkt fort i slutet men funkade helt ok. Med tvåan och trean gav jag upp kring v 12 för att jag då började känna av fogarna och med fyran sprang jag inte alls.

    Simma, cykla, åka skidor och köra styrketräning har funkat tills bebisen ploppat ut.

    Tycker mest det varit tungt i huvudet att träna som gravid, det är deprimerande att veta att det går tyngre och nästa vecka är det ännu värre. Jag har fått kämpa med att lyssna på kroppen och tagga ner tjurskallen i mig.

  • Pluppa

    Tack för era svar :D då kommer jag springa på som vanligt så får vi ser hur kroppen reagerar fram över.. Lär få mitt plus med :D.... Men som de där man hört att man ska absolut inte springa då moderkakan kan lossna, myt?

  • Pluppa
    cosinus skrev 2019-02-15 14:23:09 följande:

    Jag har tränat med alla mina barn. Med första barnet sprang jag till v 36, det gick inte direkt fort i slutet men funkade helt ok. Med tvåan och trean gav jag upp kring v 12 för att jag då började känna av fogarna och med fyran sprang jag inte alls.

    Simma, cykla, åka skidor och köra styrketräning har funkat tills bebisen ploppat ut.

    Tycker mest det varit tungt i huvudet att träna som gravid, det är deprimerande att veta att det går tyngre och nästa vecka är det ännu värre. Jag har fått kämpa med att lyssna på kroppen och tagga ner tjurskallen i mig.


    Shit v36 de va inte dåligt :D.
  • inteheltperfekt
    Pluppa skrev 2019-02-15 14:42:17 följande:

    Tack för era svar :D då kommer jag springa på som vanligt så får vi ser hur kroppen reagerar fram över.. Lär få mitt plus med :D.... Men som de där man hört att man ska absolut inte springa då moderkakan kan lossna, myt?


    Lycka till och hoppas du orkar springa långt in i graviditeten! 
    Haha nej moderkakan lossnar inte om man springerSkrattande
  • Pluppa
    inteheltperfekt skrev 2019-02-15 15:33:19 följande:

    Lycka till och hoppas du orkar springa långt in i graviditeten! 

    Haha nej moderkakan lossnar inte om man springer


    Tack =)..ja hoppas de :)..
  • Z1983

    Jag gick upp 30kg med första barnet. Så denna gång försöker jag hålla kost och träning i schack. Men går det att Styrke träna?

Svar på tråden Träning å graviditet