• Anonym (Anonym)

    Rädsla för magsjuka, vågar knappt vara bland folk

    Hej

    Har en jätte fobi och rädsla för magsjuka. Blev skrämd när jag var liten. Så sen dess var det suttit i. Har fått både bacillskräck och blivit rädd att vara bland folk överhuvudtaget. Pratar någon om det ens så får jag panikångest. Om någon i min närhet nämner att den tex har ont i magen så får jag med panikångest så jag bara skakar i hela kroppen och gråter resten av dagen ungefär. Det är värst nu på vinterhalvåret och när folk pratar om det.

    Vad ska jag göra åt det? Det hindrar ju mig från att göra massor med saker. Jag vågar knappt gå på restaurang nu ännu mindre än annars. Jag får panik av att någon annan äter ur samma godispåse tex för jag inte vet om den tvättat händerna innan.

    Kan man vaccinera sig mot det? Finns det någon medicin man kan ha ifall man skulle få det som gör det mildare iallafall? Hur har ni som haft samma fobi gjort för att få bort ångesten?

    Det är just att jag får sån panikångest som gör så jag blir så rädd också. Jag hatar panikångest. Har haft det flera ggr om dagen de senaste dagarna. Är helt slut.

    Har börjat gå hos psykolog. Men jag vet inte hur det ens ska hjälpa. Vet man ska utsätta sig för det osv. Men jag orkar inte............ kan inte jobba för detta. Kan inte göra någonting.

  • Svar på tråden Rädsla för magsjuka, vågar knappt vara bland folk
  • Anonym (K)

    Har haft som du. Gick över (tvingad till det) när jag fick barn. Då blir magsjuka tyvärr vardag ( nästan;)). Min minsta har kräkt 13 ggr sedan inatt. Då går det liksom inte att få panikångest.

  • Anonym (molgan)

    Det bästa är att lära sig hantera ångesten. Hjälpa kroppen och själen att bli lugn oavsett vad som händer.

  • Anonym (Hooo)

    Att få magsjuka är inte kul, men din ångest är värre, dvs du gör en elefant av en mus, sök hjälp! De allra flesta fobier blir bättre om man utsätter sig för det man är rädd för. Har du några andra fobier? Spindlar, höjder, telefoner, sprutor?

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Hooo) skrev 2019-02-16 19:51:34 följande:

    Att få magsjuka är inte kul, men din ångest är värre, dvs du gör en elefant av en mus, sök hjälp! De allra flesta fobier blir bättre om man utsätter sig för det man är rädd för. Har du några andra fobier? Spindlar, höjder, telefoner, sprutor?


    Nja det är mest bara det. Lite rädd för vad folk ska tycka om mig med lite social fobi så men inget som påverkar mig så mycket som det.
  • Anonym (Hooo)

    Definitionen av fobi är ungefär stor rädsla utan saklig grund, att vara magsjuk är otrevligt men inte värt ständig ångest.

    Jag hade på gymnasiet två kompisar med varsin fobi, en fick panikångest av spindlar, den andra av blod och sprutor. De hade lite svårt att förstå varandras rädslor men tillsammans lyckades de på något sätt övervinna detta, de höll på med plastspindlar och leksakssprutor mm på rasterna.

    Så en bra fobi-kompis eller psykolog och lite jävlaranamma är vad du behöver!

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Hooo) skrev 2019-02-16 20:30:45 följande:

    Definitionen av fobi är ungefär stor rädsla utan saklig grund, att vara magsjuk är otrevligt men inte värt ständig ångest.

    Jag hade på gymnasiet två kompisar med varsin fobi, en fick panikångest av spindlar, den andra av blod och sprutor. De hade lite svårt att förstå varandras rädslor men tillsammans lyckades de på något sätt övervinna detta, de höll på med plastspindlar och leksakssprutor mm på rasterna.

    Så en bra fobi-kompis eller psykolog och lite jävlaranamma är vad du behöver!


    Jag blev skrämd när jag var liten, när jag var sjuk på det viset. Höll liksom på flera ggr i halvtimmen och hann knappt andas mellan kändes det som ibland. Men förmodligen har jag förstorat rädslan nu senare ännu mer kanske än vad den var från början. För det var då jag var 10år. Jag hade även krupp då jag var liten, där jag inte heller kunde andas, så min psykolog trodde det kan vara att det är det jag är rädd för egentligen mest. Så kan det ju vara. Sen panikångesten i sig med som med är läskigt. Hjärtat slår i 200 och jag kan liksom inte på nåt vis lugna mig, skakar i hela kroppen så jag bara darrar. Det är inte roligt alls. Men jag gick liksom i skolan efter det ändå, jag isolerade inte mig för det, det är nu senare då jag varit hemma mycket för jag är sjukskriven för min ångest. Så ja som sagt, det känns som fobin blivit värre nu senare även om jag såklart var rädd för det förut med. Det kanske är mer panikångesten som är ett problem för mig. Ingen aning.
Svar på tråden Rädsla för magsjuka, vågar knappt vara bland folk