• Anonym (Blivande mamma)

    Hur prioritera? (boende med 2 småbarn)

    Lång historia kort så har min sambo lämnat mig i sjätte månaden och jag har lyckats köpa ut honom ur vårt hus.

    Jag är just nu typ utfattig, alla pengar gick åt till att få idioten ur huset och med tvillingar på väg och ej godkänd sjukskrivning (än, hoppas på godkännande) så måste jag fundera över möjligheter att dra ner på kostnader/öka inkomster. När huset köptes var det uppdelat i 3 lägenheter, en mindre tvåa i källarplan, en 1,5a i bottenplan och en relativt väl tilltagen tvåa på övre plan. Vi tog helt enkelt bort ett trinettkök på övre plan och öppnade upp så att första och andra plan numera utgör en villa med vardagsrum, matdalsdel och 2 stora sovrum.

    Jag står nu i valet och kvalet att hyra ut källarlägenheten och tack vare den inkomsten precis gå runt under min fl eller att återställa tidigare planlösning med trinettkök på övre plan, hyra ut 2 lägenheter och bo själv i den tredje (tidigare låsbar dörr och trinettkök finns kvar i förrådet så inga stora kostnader). Det alternativet skulle ge mig en helt ok ekonomi under fl och göra så att jag slapp känna mig pressad att gå tillbaka till jobb på heltid tidigt (Jag kan tyvärr inte räkna med att pappan kommer vara behjälplig med att ta fl eller med ekonomin).

    Men då funderar jag på.

    1. Orkar man bo med 2 småbarn i en 2:a på 40-60 kvm?

    2. Om man gör det, vad bör jag prioritera?

    Lägenhet A (källarplan).

    +Stort badrum, ligger i anslutning till tvättstugan, finns plats för egen tvättmaskin när ekonomin eventuellt tillåter.

    -Öppen planlösning vardagsrum/kök. Köket litet. Lite mörk (små fönster vid taket). Minst av de 3 alternativen (ca 43 kvm).

    Lägenhet B (första plan).

    +Stort kök, bra förvaring, dörr till altan som sommartid kan göra att den känns större än sina 50 kvm. Stort "sovrum"

    -Väldigt litet badrum (ingen möjlighet till skötbord eller tvättmaskin) "Sovrummet" utgörs av nuvarande matdsalsdel med dubbeldörrar i glas.

    Lägenhet C (övre plan).

    +Stort badrum med badkar men ej plats för tvättmaskin, möjlighet att enkelt göra en sovalkov i vardagsrummet åt mig utan att offra plats för normal vardagsrumsinredning. Stort sovrum. Bra förvaring då det till lägenheten också hör en stor hall i första plan med klädkammare/förråd. Störst, ca 60 kvm plus hallen nere.

    - Trinettkök, förvisso ett helt ok sådant men litet. Trappa upp till entrén, och sen också trappa upp till själva lägenheten.

    Alla alternativen innebär någon form av liten trappa att ta sig upp eller ner till entrédörren.

    Ni som har små barn, vad är viktigast? Yta, egen tvättmaskin, slippa trappor, bra kök?

    Och ja, om jag enbart hyr ut källaren blir det tajt som fasen, ganska dyrt hus med höga lån, även om jag skulle ha turen att få lite bostadsbidrag.

    Vill gärna kunna vara hemma tills barnen är minst 2 år och sen kunna jobba halvtid/deltid. Efter de första 2 åren borde jag kunna ha råd att åter flytta in i hela villadelen.

    Hjälp?!

  • Svar på tråden Hur prioritera? (boende med 2 småbarn)
  • Aliona

    Jag tycker inte att man behöver speciellt stort boende de första åren. Första tiden sover bebisen/bebisarna oftast med föräldrarna och de behöver inget eget utrymme. Min son är strax över två och har precis fått eget rum, men inte för att han har behov av det utan för att vi hade ett rum och tycker att det är skönt att ha lite vuxenplats när han sover. När han är vaken tillbringar han nästan all tid i vardagsrummet. Med sovplats i ditt sovrum och, lite senare, leksakslåda i vardagsrummet så räcker det gott och väl.

    I din sits skulle jag definitivt prioritera att slippa trappa. Att släpa två tvillingar i vagn eller mjuklift upp och ner känns jobbigt, i synnerhet om du kanske också har ett par matkassar eller något. Väldigt fort blir de ordentligt tunga att bära på, samtidigt som det tar lång tid innan de kan gå i trappa själv.

    Tvättmaskin är inget måste, men definitivt jätteskönt att ha när man har bebis/småbarn. Kanske blir det kräkbebisar och då kan det gå åt många byten per dag. Senare blir det bättre men då kommer kräksjuka och potträning.

    Stort kök däremot känns inte som ett måste första tiden. Som ensamstående tvillingmamma gissar jag att du inte kommer att få mycket tid över till att laga mat. Skötbord i badrummet är inte heller nödvändigt. Det är nog enklare i vilket fall som helst att lägga en skötbädd eller bara handdukar på golvet och byta på dem där.

  • Anonym (Blivande mamma)
    Aliona skrev 2019-02-15 20:08:52 följande:

    Jag tycker inte att man behöver speciellt stort boende de första åren. Första tiden sover bebisen/bebisarna oftast med föräldrarna och de behöver inget eget utrymme. Min son är strax över två och har precis fått eget rum, men inte för att han har behov av det utan för att vi hade ett rum och tycker att det är skönt att ha lite vuxenplats när han sover. När han är vaken tillbringar han nästan all tid i vardagsrummet. Med sovplats i ditt sovrum och, lite senare, leksakslåda i vardagsrummet så räcker det gott och väl.

    I din sits skulle jag definitivt prioritera att slippa trappa. Att släpa två tvillingar i vagn eller mjuklift upp och ner känns jobbigt, i synnerhet om du kanske också har ett par matkassar eller något. Väldigt fort blir de ordentligt tunga att bära på, samtidigt som det tar lång tid innan de kan gå i trappa själv.

    Tvättmaskin är inget måste, men definitivt jätteskönt att ha när man har bebis/småbarn. Kanske blir det kräkbebisar och då kan det gå åt många byten per dag. Senare blir det bättre men då kommer kräksjuka och potträning.

    Stort kök däremot känns inte som ett måste första tiden. Som ensamstående tvillingmamma gissar jag att du inte kommer att få mycket tid över till att laga mat. Skötbord i badrummet är inte heller nödvändigt. Det är nog enklare i vilket fall som helst att lägga en skötbädd eller bara handdukar på golvet och byta på dem där.


    Tack för input, ja, jag är också lite orolig för just trappan. Att få upp vagn till första plan (eller lämna vagnen i garaget) är inga problem, men att sen springa upp och ner till plan två är det som främst gör att jag nog inte vill bo i den största lägenheten. Lutar åt att jag föredrar första plan trots det lilla badrummet. Tror absolut att livet blir enklast om småttingarna sover i anslutning till mig, blir väl maratonamning om det funkar att amma.

    Nej, jag tror att det blir mycket råkost och youhurt för mig framöver så köket är kanske inte superviktigt egentligen. Kommer ju ha tillgång till tvättstuga i källaren (som då delas med eventuella hyresgäster) men tanken är att hyra ut till studerande (bor 400 meter från en större högskola) så de lär knappast tvätta dagligen, och jag kommer ju vara hemma på dagtid.
  • LittleSunshine84

    Du kommer att få underhåll av pappan, har du tänkt på det? Eventuellt bostadsbidrag också.

    När bebisarna är så små behöver man inte så mkt utrymme. Smidigast är att dom sover nära dig för att du ska orka med. Typ ha dom i ett babynest i din säng.

    Så jag skulle prioritera mindre yta mot mer intäkter, så lite trappor som möjligt för det kan lätt bli besvärande att bära barn, vagn, kassar, tvätt etc. tillgång till tvättmaskin är lyxigt. Finns riktigt små toppmatade på marknaden idag. Skulle även skippa skötbord och byta på handduk/matta/säng.

    Alternativ sälj huset och köp ngt billigare om det går?

  • SupersurasunkSara

    Jag skulle säga att det är mest värt att det är praktiskt. Bebisarna behöver ingen egen yta det första året iaf. Sen vill de ändå leka där man själv är mest hela tiden upp till iaf 2 år, säkert mer också. Minns inte haha, mina är vuxna nu  

    Ang ekonomin, har du räknat in underhåll och barnbidrag? 

  • Anonym (Blivande mamma)
    LittleSunshine84 skrev 2019-02-15 20:27:54 följande:

    Du kommer att få underhåll av pappan, har du tänkt på det? Eventuellt bostadsbidrag också.

    När bebisarna är så små behöver man inte så mkt utrymme. Smidigast är att dom sover nära dig för att du ska orka med. Typ ha dom i ett babynest i din säng.

    Så jag skulle prioritera mindre yta mot mer intäkter, så lite trappor som möjligt för det kan lätt bli besvärande att bära barn, vagn, kassar, tvätt etc. tillgång till tvättmaskin är lyxigt. Finns riktigt små toppmatade på marknaden idag. Skulle även skippa skötbord och byta på handduk/matta/säng.

    Alternativ sälj huset och köp ngt billigare om det går?


    Ja, det är inräknat, men bostadsbidrag har jag inte riktigt lyckats klura ut om jag skulle kunna få så det räknar jag inte med. På första plan går inte ens in en toppmatad maskin i badrummet, badrummet är av karaktären att man typ kliver in i duschen och bakom det står toastol och handfat, fäller man ut duschväggarna blockerar man dörren. Gissningsvis ca 2,5 kvm.

    Tyvärr kan jag inte få ett nytt lån i nuvarande sits (gravid med förväntat låga inkomster) att jag kunde köpa ut sambon var enbart tack vare att min pappa tog över hans del (på nåder från banken). För att ligga i området är huset billigt (just på grund av den lite knepiga plan lösningen) men jag (och pappa) har nu lån på strax över 4 miljoner, så gott som maxbelånat. Rent ekonomiskt vore det bästa att bo i källaren, det skulle ge mest hyresintäkter (i princip ge mig gratis boende). Drömmen hade varit att få en hyreslägenhet nära och hyra ut huset under några år, men köerna är långa.
    SupersurasunkSara skrev 2019-02-15 20:28:24 följande:

    Jag skulle säga att det är mest värt att det är praktiskt. Bebisarna behöver ingen egen yta det första året iaf. Sen vill de ändå leka där man själv är mest hela tiden upp till iaf 2 år, säkert mer också. Minns inte haha, mina är vuxna nu  

    Ang ekonomin, har du räknat in underhåll och barnbidrag? 


    Ja, både underhåll och barnbidrag är inräknade.

    Om min sjukskrivning blir godkänd kommer jag fixa det genom att bara hyra ut källaren, men annars så sitter jag pyrt till (med risk för nollad SGI) så det här är worst case scenario jag planerar utifrån.
  • LittleSunshine84
    Anonym (Blivande mamma) skrev 2019-02-15 20:43:03 följande:

    Ja, det är inräknat, men bostadsbidrag har jag inte riktigt lyckats klura ut om jag skulle kunna få så det räknar jag inte med. På första plan går inte ens in en toppmatad maskin i badrummet, badrummet är av karaktären att man typ kliver in i duschen och bakom det står toastol och handfat, fäller man ut duschväggarna blockerar man dörren. Gissningsvis ca 2,5 kvm.

    Tyvärr kan jag inte få ett nytt lån i nuvarande sits (gravid med förväntat låga inkomster) att jag kunde köpa ut sambon var enbart tack vare att min pappa tog över hans del (på nåder från banken). För att ligga i området är huset billigt (just på grund av den lite knepiga plan lösningen) men jag (och pappa) har nu lån på strax över 4 miljoner, så gott som maxbelånat. Rent ekonomiskt vore det bästa att bo i källaren, det skulle ge mest hyresintäkter (i princip ge mig gratis boende). Drömmen hade varit att få en hyreslägenhet nära och hyra ut huset under några år, men köerna är långa.Ja, både underhåll och barnbidrag är inräknade.

    Om min sjukskrivning blir godkänd kommer jag fixa det genom att bara hyra ut källaren, men annars så sitter jag pyrt till (med risk för nollad SGI) så det här är worst case scenario jag planerar utifrån.


    Det går inte att ställa maskinen ngn annanstans än i badrummet och låta en vvsare installera ordentligt så ingen risk finns för skador/käkade etc? I vissa länder har man tvättmaskin i köket tex.
  • Anonym (Blivande mamma)
    LittleSunshine84 skrev 2019-02-15 20:56:00 följande:

    Det går inte att ställa maskinen ngn annanstans än i badrummet och låta en vvsare installera ordentligt så ingen risk finns för skador/käkade etc? I vissa länder har man tvättmaskin i köket tex.


    Jo, i köket skulle det gå att ta bort en lådsektion. Men då jag har 2000 kr på kontot just nu så är hantverkare eller inköp av maskin inte ett alternativ än på några månader. Har jag otur så har jag ingen inkomst innan barnen föds (pappa har lovat att stå för mat och drift i värsta fall, men han är inte heller rik direkt så jag vill undvika att belasta honom så långt det bara går). Jag har sökt bostadsbidrag för nuvarande situation men ännu inte fått svar.

    Som sagt så är ju allt det här worst case scenario, får jag behålla SGI och får en slant i bostadsbidrag så går jag runt om jag hyr ut källaren.

    Hyresgäst till källarlägenheten och en månads deposition kan jag ha ordnat till månadsskiftet mars-april om jag beslutar mig för vart jag själv vill bo helst hyfsat snabbt. Jag har också lite möbler som jag kan sälja.

    Jättetack för att ni bollar med mig, känner mig lite ensam med problemen just nu.
  • Aliona
    Anonym (Blivande mamma) skrev 2019-02-15 20:23:12 följande:

    Tack för input, ja, jag är också lite orolig för just trappan. Att få upp vagn till första plan (eller lämna vagnen i garaget) är inga problem, men att sen springa upp och ner till plan två är det som främst gör att jag nog inte vill bo i den största lägenheten. Lutar åt att jag föredrar första plan trots det lilla badrummet. Tror absolut att livet blir enklast om småttingarna sover i anslutning till mig, blir väl maratonamning om det funkar att amma.

    Nej, jag tror att det blir mycket råkost och youhurt för mig framöver så köket är kanske inte superviktigt egentligen. Kommer ju ha tillgång till tvättstuga i källaren (som då delas med eventuella hyresgäster) men tanken är att hyra ut till studerande (bor 400 meter från en större högskola) så de lär knappast tvätta dagligen, och jag kommer ju vara hemma på dagtid.


    Då låter det helt klart som att första plan är bäst. Som du skriver är det ju bara en hyresgäst som du ska dela tvättmaskin med så det är säkert ingen fara. Du kan ju bunkra upp med extra barnkläder om det skulle visa sig vara svårt med tvätten. Bebiskläder kam man lätt köpa begagnat för typ en tia plagget och sälja/skänka vidare sen. De hinner inte slitas ut på de få månaderna de har vatje storlek!

    Tycker också att altan låter som en stor fördel med första plan. Tänk så skönt att kunna sitta ute när barnen sover! Bebisar sover f.ö. i frisk luft - min sov utomhus varje dag hela första året.

    Funkar det inte så går det säkert bra med källaren också.
  • Anonym (Blivande mamma)
    Aliona skrev 2019-02-15 21:10:59 följande:

    Då låter det helt klart som att första plan är bäst. Som du skriver är det ju bara en hyresgäst som du ska dela tvättmaskin med så det är säkert ingen fara. Du kan ju bunkra upp med extra barnkläder om det skulle visa sig vara svårt med tvätten. Bebiskläder kam man lätt köpa begagnat för typ en tia plagget och sälja/skänka vidare sen. De hinner inte slitas ut på de få månaderna de har vatje storlek!

    Tycker också att altan låter som en stor fördel med första plan. Tänk så skönt att kunna sitta ute när barnen sover! Bebisar sover f.ö. i frisk luft - min sov utomhus varje dag hela första året.

    Funkar det inte så går det säkert bra med källaren också.


    Ja, ja det blir nog bäst att bo på första plan. Då kan jag hyra ut källaren snabbt (står tomt och städat redan) och lägga krut på att tömma uppe och få in köket (dörren är bara att hänga tillbaka). Ska fixa en annons redan i morgon. Ang tvättmaskin så är det just nu så att det bara finns en (i tvättstugan) men jag kan ju uppmuntra hyresgästen att sätta in egen i källaren, eller om någon månad kanske har jag råd att sätta en där. Ja, jag tror att jag gärna har tillgång till altanen, skönt att kunna öppna upp.
  • annabellelee

    De första åren behövs inte så mycket yta. Barnen sover gärna i ditt sovrum, och vill leka nära dig. Efter två årsåldern behöver de mer plats till spring och lek. Jag hade nog bort på bottenplan för att ha nära ut, men det funkar nog med vilket som!

Svar på tråden Hur prioritera? (boende med 2 småbarn)