• Anclo

    7 månaders som vaknar

    Hej!

    Jag har en 7 månaders dotter som sover oroligt. Jag ammar henne till sömns och vi samsover.

    När jag nattar henne på kvällen kl 19 så somnar hon relativt snabbt. Men sedan vaknar hon med ca 10-15 mins mellanrum fram till kl 21 ungefär. Då kan hon sova i 1,5-2h innan hon vaknar igen.

    Därefter är det olika. Ibland blir det samma sak- vaknar med 10-15 min mellanrum i en timme eller så sover hon i 1-2 h innan hon vaknar igen.

    Från midnatt och fram till vi går upp kl 06 vaknar en gång i timmen ungefär.

    Jag ammar henne alltid tillbaka till sömns.

    Hon vägrar flaska annat än om hon får vatten till gröten dagtid. Vilket innebär att jag har tagit alla nätter sedan hon föddes.

    För en månad sedan började jag jobba igen pga massa omständigheter som jag inte kunde råda över. Så jag kan inte ta igen sömnen på dagarna. Jag börjar bli väldigt trött och önskar att hon sov lite längre pass.

    Finns det någon som har några tips?

    Hon sover bra i vagnen på dagarna (enbart utomhus.) Hon äter gröt hela dagarna när jag är på jobb (hon tar ju inte flaska annat än med vatten.) Och hon har alltid varit så här så ingen utvecklingsfas har påverkat.

    Bvc föreslår att vi slutar samsova och nattamma. Det känns övermäktigt att ta den fighten nu. Hur gör man ens? Samtidigt vill jag gärna fortsätta delamma ett tag och är rädd att mjölken tar slut om hon inte äter på nätterna. Men 1-3 gånger hade räckt...

    Hon är inte ledsen när hon vaknar om hon snabbt får bröstet så jag tror inte att hon har ont någonstans.

    Annars pigg och glad och ligger 2 standardavikelser över normalkurvan på både längd och vikt så hon borde vara mätt..? Hon sover 3 pass dagtid, allt mellan 20 min och 1,5 h.

    Tacksam för input:)

  • Svar på tråden 7 månaders som vaknar
  • SI12344

    Jag känner med dig! Började nyss jobb och har fortfarande ?nattjänst?, då är ändå mitt barn snart ett år och kan sova längre pass numera. Vi kämpar på med andra sätt att natta om för han är helt brösttokig. Vår unge var vid 7 mån ungefär som du beskriver din, det var nog mest tänder som störde...

    Bvc tycker alltid man ska sluta nattamma och samsova, de är inte mkt för att man känner in sina bebisars behov.

  • Alexi

    Men om pappan lägger henne på kvällen då? Dvs inte i vagn utan i sängen. Så att de får träna sig ihop på att hitta ett sätt att somna i sängen utan bröst? För det är ju sannolikt där problemet ligger, att hon hela tiden vill ha bröstet för att somna om.

    Men samtidigt låter det absurt att hon vaknar varje kvart första timmarna. Sover hon så lätt på dagarna också? Är hon frisk, mår bra osv?

  • jrockyracoon
    SI12344 skrev 2019-02-15 21:19:53 följande:

    Jag känner med dig! Började nyss jobb och har fortfarande ?nattjänst?, då är ändå mitt barn snart ett år och kan sova längre pass numera. Vi kämpar på med andra sätt att natta om för han är helt brösttokig. Vår unge var vid 7 mån ungefär som du beskriver din, det var nog mest tänder som störde...

    Bvc tycker alltid man ska sluta nattamma och samsova, de är inte mkt för att man känner in sina bebisars behov.


    Ja, BVC verkar inte alls bry sig om barnets bästa, utan ger alltid råd som utgår från föräldrarna. Vår barnmorska på BVC tjatade alltid om att vi skulle sluta anstränga oss med anpassningar till barnet. Det var nästan som att hon uppmuntrade oss till barnmisshandel...

    TS, vilken temperatur har ni i rummet. Kanske kunde experimentera med något kyligare temperaturer - men givetvis inte så kyligt att du riskerar mjölkstockning.

    Om situationen blir helt ohållbar får ni väl ta ut mer föräldradagar om ni har kvar, eller också så får mannen ta större ansvar och hjälpa till mer vid nattningen... 
  • möjligt

    Kopplar att det är dkitjobbigt

    Tänker spontant 2 saker, dels om övergången var abrupt eller långsam mellan att ni bytte vem som var föräldraledig? För tycker att det låter lite som trygghetssökande, kollar aff du fortfarande är där liksom.

    Annars funderar jag på det där med maten. Hon tar inte flaska, har ni testat pipmugg eller litet glas? Ibland är det lättare, så små bebisar ska ju livnära sig huvudssakligen på bröstmjölk eller ersättning så hon kanske försöker amma ikapp på natten.

    Hur mycket gröt äter hon på en dag? Kan vara att hon inte får i sig tillräckligt Eller att hennes mage inte är redo för att ta hand om så mycket ?vanlig mat? redan

  • Anclo

    Hej och tack för alla svar!

    Temperaturen i rummet kanske är lite för varm. Ska prova sänka och se vad som händer.

    Enbart gröt på dagarna var jag också orolig för. Som ni säger så ska de ju livnära sig på bröstmjölk eller ersättning som huvudsak. Pratade med en barnläkare som sa att gröten går bra, så länge magen hänger med. Och hon bajsar varje dag och verkar inte ha ont. Så jag tror inte att det ät problemet.

    Tänker också att hon alltid varit så här. Det är inget som kom i samband med övergång i föräldrarledighet eller att hon började äta gröt..

    Vi kanske får prova att pappan börjar natta. Så rädd att mjölken tar slut bara. Då lever hon ju bara på gröt eftersom hon vägrar ersättning (provat massa olika märken och flaskor/pipmuggar etc..)

  • Anonym (Tak)
    Anclo skrev 2019-02-16 22:27:27 följande:

    Hej och tack för alla svar!

    Temperaturen i rummet kanske är lite för varm. Ska prova sänka och se vad som händer.

    Enbart gröt på dagarna var jag också orolig för. Som ni säger så ska de ju livnära sig på bröstmjölk eller ersättning som huvudsak. Pratade med en barnläkare som sa att gröten går bra, så länge magen hänger med. Och hon bajsar varje dag och verkar inte ha ont. Så jag tror inte att det ät problemet.

    Tänker också att hon alltid varit så här. Det är inget som kom i samband med övergång i föräldrarledighet eller att hon började äta gröt..

    Vi kanske får prova att pappan börjar natta. Så rädd att mjölken tar slut bara. Då lever hon ju bara på gröt eftersom hon vägrar ersättning (provat massa olika märken och flaskor/pipmuggar etc..)


    Pumpa? Och ge i pipmugg? Kopp? Kanske funkar bättre än nappflaska tänker jag.

    Och som en skrev ovan, skjuta på nattningen till 21.
  • Anonym (Fortsätt)
    Anclo skrev 2019-02-16 22:27:27 följande:

    Hej och tack för alla svar!

    Temperaturen i rummet kanske är lite för varm. Ska prova sänka och se vad som händer.

    Enbart gröt på dagarna var jag också orolig för. Som ni säger så ska de ju livnära sig på bröstmjölk eller ersättning som huvudsak. Pratade med en barnläkare som sa att gröten går bra, så länge magen hänger med. Och hon bajsar varje dag och verkar inte ha ont. Så jag tror inte att det ät problemet.

    Tänker också att hon alltid varit så här. Det är inget som kom i samband med övergång i föräldrarledighet eller att hon började äta gröt..

    Vi kanske får prova att pappan börjar natta. Så rädd att mjölken tar slut bara. Då lever hon ju bara på gröt eftersom hon vägrar ersättning (provat massa olika märken och flaskor/pipmuggar etc..)


    Jag skulle nog inte ge upp flaska och ersättning om du är rädd att mjölken ska sina. Bestäm dig för en flaska och en sorts ersättning och bara fortsätt truga, inget friskt barn svälter ihjäl sig! Tex behöver ett barn smaka på nånting ca 20 ggr innan man kan säga att dom inte tycker om det. (Enligt dietist)

    Lycka till!
Svar på tråden 7 månaders som vaknar