• Anonym (Trött­)
    Äldre 15 Feb 21:46
    1877 visningar
    32 svar
    32
    1877

    Blodtryck 105/60

    Hej!

    Någon som kan detta med blodtryck?

    Hade 105/60 sist, sköterskan sa typ "det var lågt" men ingenting mer och jag var där av andra skäl så tänkte inte på att fråga. Var sen em kan tilläggas, efter bara någon minuts vila. Kan inte blodtryck alls själv. Kan 105/60 vara lågt nog för att bli trött och snurrig ibland? Det är jag nämligen till och från...

    Inte gravid, fullt frisk etc. Men trött och yr mellan varven. Vet att FL inte är en vårdcentral :P Men tänkte om någon har koll ändå 

  • Svar på tråden Blodtryck 105/60
  • Tiina8­7
    Äldre 15 Feb 21:53
    #1

    Ja, det kam vara lågt nog att bli "trött och snurrig".

  • Anonym (...)
    Äldre 15 Feb 21:57
    #2

    Normalt är 120/70 det optimala så du har lågt. Du kanske ska ringa o fråga om dem kan följa upp dig. Vet att när man är gravid kan man få lågt blodtryck o känna sig yr om man ser sig snabbt osv ..

  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Äldre 15 Feb 21:58
    #3
    Tiina87 skrev 2019-02-15 21:53:25 följande:

    Ja, det kam vara lågt nog att bli "trött och snurrig".


    Tack för svar!

    Annan dum fråga: känner alla lika vid samma blodtryck? Eller det fattar jag ju att alla inte gör, men hur mycket kan det skilja? Kan en person känna sig sjuk (typ illamående och svårt att stå) och en annan vara helt piggelin på samma värden?
  • Anonym (sw)
    Äldre 15 Feb 22:09
    #4

    Det är ingen fara att ha lågt blodtryck, mer än risken att man kanske svimmar lättare då. Det är mycket bättre att ha för lågt än att ha för högt. Om du blir yr när du reser dig för snabbt så böj dig lite framåt eller sätt dig med huvudet mellan knäna så går det över. Sen för vuxna räknas egentligen lågt om det är under 90/60 och man har symtom enligt 1177, annars räknas det inte som för lågt.

  • Äldre 15 Feb 22:19
    #5

    OM du skulle bli väldigt snurrig, känna att du nästan svimmar, så ring 1177 och be om råd. Tills dess, oroa dig inte!

  • Tiina8­7
    Äldre 15 Feb 22:32
    #6
    Anonym (Trött) skrev 2019-02-15 21:58:43 följande:

    Tack för svar!

    Annan dum fråga: känner alla lika vid samma blodtryck? Eller det fattar jag ju att alla inte gör, men hur mycket kan det skilja? Kan en person känna sig sjuk (typ illamående och svårt att stå) och en annan vara helt piggelin på samma värden?


    Nej, alla känner inte lika. Finns de med lågt blodtryck som aldrig känner av det.

    Jag har lågt blodtryck och känner av det sällan. Fått två ordenliga blodtrycksfall och någon gång ibland blivit ut när jag rast mig fort.
  • Tiina8­7
    Äldre 15 Feb 22:32
    #7
    Anonym (...) skrev 2019-02-15 21:57:23 följande:

    Normalt är 120/70 det optimala så du har lågt. Du kanske ska ringa o fråga om dem kan följa upp dig. Vet att när man är gravid kan man få lågt blodtryck o känna sig yr om man ser sig snabbt osv ..


    Finns tyvärr inget läkemedel mot lågt blodtryck.
  • Tiina8­7
    Äldre 15 Feb 22:33
    #8
    Anonym (sw) skrev 2019-02-15 22:09:16 följande:

    Det är ingen fara att ha lågt blodtryck, mer än risken att man kanske svimmar lättare då. Det är mycket bättre att ha för lågt än att ha för högt. Om du blir yr när du reser dig för snabbt så böj dig lite framåt eller sätt dig med huvudet mellan knäna så går det över. Sen för vuxna räknas egentligen lågt om det är under 90/60 och man har symtom enligt 1177, annars räknas det inte som för lågt.


    Jag ligger runt det spannet och är diagnostiserad med lågt blodtryck.
  • Anonym (lågt)
    Äldre 15 Feb 22:39
    #9
    Tiina87 skrev 2019-02-15 22:32:50 följande:
    Finns tyvärr inget läkemedel mot lågt blodtryck.
    Vad har jag då Effortil till?
  • Anonym (G)
    Äldre 15 Feb 22:41
    #10

    Drick mycket vätska! Var försiktig när du reser dig. Ditt bltr är absolut inte farligt på ngt sätt men kan vara obehagligt. Finns ingen anledning att följa upp det som ngn skrev. Finns inte så mycket att göra åt det ändå.

Svar på tråden Blodtryck 105/60