• fiskegrabben123

    Svullna lymfkörtlar - Extremt orolig

    Känner att jag bara måste skriva av mig någonstans och höra om liknande upplevelser då jag är så sjukt orolig just nu och rädd för att vara allvarligt sjuk.
    Det hela började i slutet av januari då jag kände en liten rörlig lymfknuta längst bak på käkvinkeln på vänster sida. Den var ej ömmande och gick att röra på. Stor som en rispuff ungefär. Denna i kombination med en leverfläck som jag haft ett tag och tänkt kolla upp gjorde att jag ringde vårdcentralen och bokade en tid. Fick en tid på måndag två veckor fram.
    Torsdagen innan jag skulle till VC så kände jag en liten knuta mitt under hakan på höger sida. Även den här är oömm och rörlig. När jag väl kom till VC så hade den växt ännu mer och var då stor som en olivkärna ungefär.
    Läkaren var jättetrevlig och klämde och kände på båda. Det var väl främst den nya på höger sidan som han kände länge på. Han sa att det nog inte var någon fara men sa att jag skulle få en tid för ett ultraljud inom 2-3 veckor. Han tog även ett blodprov med diff som visade sig vara normalt. Efter 1 vecka så började lymfknutan under högra sidan att ömma men detta gick över efter 1 dag. Dagen efter kände jag att det hade dykt upp en ny knuta precis bredvid den. Ingen av dom ömmade nu. Detta var under helgen och jag lyckades mota bort tankarna på dessa två. På torsdagen fick jag dock en jävulska noja och ringde vårdcentralen och uttryckte min ångest och berättade att det kommit en ny lymfknuta bredvid. Han sa att han kunde ringa röntgen och be dom skynda på remissen. Han ringde upp mig och sa att jag nog kommer få en tid nu i början på kommande vecka. Igår (fredag) så vaknade jag upp med smärta i örat på vänster sida och musklerna runt om ömmade så pass att jag inte kan ligga på den sidan. Känns som örat och hela innerörat är inflammerat.
    Nu igår upptäckte jag en ny liten lymfknuta i höjd med adamsäpplet längs med sternocleidomastoideus som går längs halsen. Denna är ganska liten. Typ som ett riskorn men känns ändå tydligt. Denna ömmar inte heller och är rörlig. Är så sinnesjukt orolig just nu bara.

    Har alltså två svullna olivkärnsstora lymfkörtlar under hakan på höger sida, en riskornstor lymfkörtel längs med sternocleido på höger sida, en rispuffsstor lymfkörtel precis i käkvinken på vänster sida. Dessutom har jag ont i musklerna och i örat på vänster sida. Vänster öra är även svullet.

    Dum som jag är har jag ju googlat allt på internet och det enda jag tänker nu är att jag har lymfom. Har varken feber, förkylningar, viktnedgång, nattsvettningar eller nåt liknande men jag kan inte tänka på nåt annat det kan vara i och med att ingen av lymfkörtlarna ömmar.

    Någon som varit med om nåt liknande med oömma svullna lymfkörtlar som har varit av någon naturlig orsak? Är verkligen orolig och ångestfylld just nu.

    Värt att nämna är att jag varit väldigt stressad och orolig i kroppen sedan början av januari, alltså redan innan lymfknutorna dök upp.

    Tacksam för all form av stöd.


    Lymfkörtlar
  • Svar på tråden Svullna lymfkörtlar - Extremt orolig
  • fiskegrabben123

    Skrev fel. Den riskkornsstora lymfkörteln längs med sternocleido är på vänster sida. Alltså samma sida som öronsvullnaden är på.

  • Asfaltsfall

    Hej!

    Det låter helt ofarligt tycker jag. När du känner och klämmer på halsen, retar du körtlarna, vilket gör de svullna. 

    Sluta känn. 

Svar på tråden Svullna lymfkörtlar - Extremt orolig