• Alexi

    Tips på hur hjälpa tioåring att somna snabbare?

    Någon som har bra tips på hur man kan hjälpa en tioåring att somna snabbare på kvällarna? Hon har alltid tagit tid på sig att somna och det blir för sent. Och hon tycker själv att det är jobbigt att ligga där, vilket väl gör att hon kliar och snurrar och går på toa och allt sånt och så tar det längre tid ändå. Bra lästips eller så?

  • Svar på tråden Tips på hur hjälpa tioåring att somna snabbare?
  • Stjärnstoft

    Vår nu tolv år gamla kille hade tufft att komma till ro tidigare. Värst mellan 10-11 år. Mkt tankar som for runt, även stora existensiella om livet, döden medmera. Vi fick rådet att börja med ljudbok. Så vi körde väldigt strukturerat. På en bestämd tid skulle han vara klar med allt som tänder osv. Vi började med att sitta och prata om dagen eller annat i ca tio min. Sen ljudbok via Storytel och en högtalare, oftast ett kapitel. Sen satt vi kvar en liten stund efteråt. Det gjorde en enorm skillnad!! Inte direkt men inom kort somnade han snabbt och lätt. Idag läser han själv böcker och somnar själv. Vi sitter FN stund ibland och pratar lite bara :)

  • Alexi

    Tack för svar. Vår läggningsrutin är redan idag mycket böcker. Vi läser oftast högt för henne en stund, sen in i sängen och så läser hon ensam en stund, typ en halvtimma tror jag. Och sen släcker. Så jag vet inte vad ljudboken skulle in någonstans?

  • Stjärnstoft

    Jag har själv periodvis svårt att somna. Den här tjugo minuter långa ?boken?. En avslappningsövning är superbra för mig. Har aldrig lyckats höra slutet :)

    Kanske värt att testa?

  • tankfull

    Hur dags vill ni att 10-åringen ska somna? Jag upplever att en del föräldrar tycker att barnen ska sova lika mycket som när de var yngre, och man har olika sömnbehov. En del kan inte lägga sig vid åtta på kvällen liksom...

  • hammarhajen

    Kanske behöver hon bli tröttare på dagen? Prova att öka den fysiska aktiviteten och lägg in kvällspromenad/cykeltur efter middagen?

  • scanmia

    Sömnhypnos funkade väldigt bra för min son när han var 8-9 år och hade svårt att somna. Förstår hon engelska så kan jag rekommendera en australiensare på youtube som heter Michael Sealey som är väldigt effektiv.

  • Alexi

    Hon lägger sig runt 20-20.30 och ligger sen och läser en stund. Så runt 21 kanske. Väcks runt 06.30-07.
    Tränar fotboll, är ute mycket på fritids, promenerar oftast till och från skolan osv så hon får rörelse och utevistelse.

  • lövet2

    En CD-skiva eller spellista, vilket som passar er bäst. Lugn musik av någon sort som hon gillar. Klassisk, rockballader, sjungande valar eller något. Minst en halvtimme lång, men helst en timme. Kör samma varenda kväll. Det tar kanske några veckor, men till slut är hjärnan inställd på att somna till den musiken. Betingade reflexer, du vet ...

  • hammarhajen
    Alexi skrev 2019-02-16 15:16:37 följande:

    Hon lägger sig runt 20-20.30 och ligger sen och läser en stund. Så runt 21 kanske. Väcks runt 06.30-07.
    Tränar fotboll, är ute mycket på fritids, promenerar oftast till och från skolan osv så hon får rörelse och utevistelse.


    Att barn är ute på fritids betyder inte alltid att de rör sig så mycket tyvärr. Många står gärna och pratar eller leker lekar som inte är så mycket rörelse som man kanske kan tro. Att gå till och från skolan på kanske 2x15 minuter och leka ganska stilla ute är ganska lite fysisk aktivitet faktiskt. Nu vet jag ju inte hur din flicka leker, men generellt är rätt många barn ganska stilla på rasterna ute. 

    Och om flickan inte kommer till ro på kvällen kanske det ändå kan vara värt att prova att öka på den fysiska aktiviteten? Kanske skulle det hjälpa att låta kroppen bli trött på kvällen, springlekarna på fritids kanske sedan länge är "bortvilade" när det är läggdags och kroppen full av energi.
  • Ninjara

    Undvika skärmar då dam har bevisad effekt att få det svårare att somna.

    Blått ljus är också en sån sak som kan hålla en uppe.

    Varm mjölk har effekten att hjälpa till med insomnandet.

    Kan också pröva att ha en tyngre filt ovanpå täcket (dock kolla så det inte blir för varmt ta i så fall ett tunnare täcke).

    Hur varmt är det i rummet? Kroppen brukar ofta vilja ha lite svalare i omgivningen när det är dags att somna en va den vill övriga tiden på dygnet.

    Bara några saker som för mig och eller maken fungerat vid sömnsvårigheter. Tog inte upp det med ljud bok då alla andra gjort det. Hoppas nått hjälper.

  • Tow2Mater
    Alexi skrev 2019-02-16 15:16:37 följande:

    Hon lägger sig runt 20-20.30 och ligger sen och läser en stund. Så runt 21 kanske. Väcks runt 06.30-07.
    Tränar fotboll, är ute mycket på fritids, promenerar oftast till och från skolan osv så hon får rörelse och utevistelse.


    Oj, min 10-åring lägger sig vid 21,30 och då brukar vi läsa/prata 10-20 min... (och kliver upp vid 6,30).
  • Alexi
    Tow2Mater skrev 2019-02-16 20:11:14 följande:
    Oj, min 10-åring lägger sig vid 21,30 och då brukar vi läsa/prata 10-20 min... (och kliver upp vid 6,30).
    Men rekommendationen på sömnbehov i den här åldern är ju runt 9,5-10 timmar.

    Jag som vuxen går och lägger mig runt 21.30 ibland.
  • Erla

    Fast det är allmänna riktlinjer. Alla har inte behov av att sova 9,5-10 timmar som barn. Min dotter kommer förmodligen vara en sådan person hela livet då hon aldrig följt riktlinjerna. Som 6-månaders sov hon oftast 12 timmar på ett dygn fastän barn i den åldern skulle sova minst 16 timmar per dygn. Nu är ju inte mitt barn i ditt barns ålder, men ville bara visa på att man inte ska stirra sig blind på allmänna råd och rekommendationer.

    Upplever ni att hon är trött och behöver mer sömn än hon får nu?

  • Alexi
    Erla skrev 2019-02-17 08:07:48 följande:
    Fast det är allmänna riktlinjer. Alla har inte behov av att sova 9,5-10 timmar som barn. Min dotter kommer förmodligen vara en sådan person hela livet då hon aldrig följt riktlinjerna. Som 6-månaders sov hon oftast 12 timmar på ett dygn fastän barn i den åldern skulle sova minst 16 timmar per dygn. Nu är ju inte mitt barn i ditt barns ålder, men ville bara visa på att man inte ska stirra sig blind på allmänna råd och rekommendationer.

    Upplever ni att hon är trött och behöver mer sömn än hon får nu?
    På vardagarna tycker hon det är väldigt jobbigt att bli väckt. På helgerna är det ibland väldigt tydligt att hon är lite trött men det är inte varje helg utan kanske mer om det varit något speciellt och uppe extra sent. Hon är dålig på att sova ikapp på morgonen på helgen om hon lagt sig senare än vanligt.

    Hon har inte varit någon storsovare någonsin. Lillebror har alltid lagt sig tidigare. Men att somna runt 22 känns väldigt sent.
  • Erla
    Alexi skrev 2019-02-17 08:25:59 följande:

    På vardagarna tycker hon det är väldigt jobbigt att bli väckt. På helgerna är det ibland väldigt tydligt att hon är lite trött men det är inte varje helg utan kanske mer om det varit något speciellt och uppe extra sent. Hon är dålig på att sova ikapp på morgonen på helgen om hon lagt sig senare än vanligt.

    Hon har inte varit någon storsovare någonsin. Lillebror har alltid lagt sig tidigare. Men att somna runt 22 känns väldigt sent.


    Ja kl 22 är väl lite väl sent för ett barn. Speciellt på skoldagar. Har hon pratat om varför det är svårt att somna på kvällarna? Tänker om det är myror i benen, tankar eller annat som kommer igång?

    Jag har läst om att man upptäckt att vissa har för lite av sömnhormonet (melatonin??) Och kan ha svårt att somna pga det. Annars kanske tyngdtäcke är något att testa? Är det tydligt att hon är trött så bör ju såklart något göras för att hjälpa barnet att somna lättare.
Svar på tråden Tips på hur hjälpa tioåring att somna snabbare?