• Anonym (Orolig)

    Fibroadenoma i bröstet

    Jag är 48 år och upptäckte för två veckor sedan att jag har som ojämnheter i huden på båda mina bröst. Lyckades få en tid till bröstkirurg som tittade på brösten och konstaterade att det jag såg i huden bara var naturliga åldersförändringar, typ bristningar då jag fött och ammat tre barn. Däremot så kände han en knöl i ena bröstet som nu ska utredas. Har en tid för mammografi, punktion osv om två veckor. Läkaren trodde att knölen var ett sk fibroadenom, bindvävsknuta och inget farligt. Det som nu gör mig galet orolig är dock att just fibroadenon verkar vara vanligt hos yngre kvinnor mellan 20-30, och inte alls vanligt i min ålder... Tänkte höra med er - finns det någon i min ålder som fått besked om godartad knöl? Är så otroligt rädd och tänker inte på annat nu ????.

  • Svar på tråden Fibroadenoma i bröstet
  • McIris

    Hej, har ingen egen erfarenhet men barnens farmor fick fibroadenoma i bröstet när hon var i 40-års åldern. Så visst kan det vara så.

  • Anonym (Orolig)
    McIris skrev 2019-02-17 08:59:20 följande:

    Hej, har ingen egen erfarenhet men barnens farmor fick fibroadenoma i bröstet när hon var i 40-års åldern. Så visst kan det vara så.


    Tack snälla för ditt svar! Det känns skönt att höra att det existerar. Är så otroligt orolig och rädd..
  • McIris
    Anonym (Orolig) skrev 2019-02-17 13:48:45 följande:

    Tack snälla för ditt svar! Det känns skönt att höra att det existerar. Är så otroligt orolig och rädd..


    Åh förstår det! Knölar i bröstet sätter nog skräck i de flesta. Men läkaren har nog käbtven del och har nog fog för sin aning. Dessutom är det bra att det kollas så behöver du inte vara rädd längre. Och dessutom kan cancer botas till största del. Det kommer gå bra!
Svar på tråden Fibroadenoma i bröstet