• Meriall

    Vad lagar ni för mat i den här situationen?

    Ni är trötta och utarbetade. Vill ha mat som går relativt fort att laga men det viktigaste är att man själv inte ska behöva göra så mycket. Alltså okej om det tar typ 45 min i ugnen om man kan ta det lugnt medans. Och så gott förstås. Ni kan handla innan så behöver inte vara sånt som "alltid finns hemma" men inte typ 20 ingredienser heller.

    Inget med ägg tack! Annars allt okej.

    Har haft vinterkräksjuka barn, minns inte när jag sov senast men är hungrig.

  • Svar på tråden Vad lagar ni för mat i den här situationen?
  • Kjell2

    Pasta/ris/potatis och korv/köttbullar/lax

    Kycklingdelar, krossad tomat, bönor i en gryta och bröd

    Strimlat kött, grönaker som du steker. Blanda med nudlar

  • Ninjara

    Köp kyckling koka ris och röra i hop en sås till (förslag curry eller bea). Jag brukar köpa sås som man bara blandar i hop i kastrull på fem minuter.

    Makaroner och ugnsbakad falukorv.

    Mina 2 standard recept för när jag får mina fina 12h dagar på jobbet...

  • Aniiee

    Superenkelt: Köp färdiggrillad kyckling och potatissallad (om det finns någon utan ägg?, annars köp pommes/kroketter och sås till). 0 minuter aktiv tid på den. (eller max 10 om pommes och sås)

    Enkelt, enkelt: Fusk-mac'n'cheese (koka makaroner, häll på grädde upp till ca hälften av makaronerna och sen i med FÄRDIGRIVEN ost på påse)  med bacon eller korv (eller för den delen, en färdiggrillad kyckling), 10 minuter halvaktiv tid.

    Enkel: Rödspätta ner i en form med grädde eller CF och kryddor, in i ugnen  Tar Max 20 minuter i ugn. Potatis eller något gryn till.

    Enkel: Köp färdig pizzadeg med tomatsås. Lägg till valfria, färdiglagade toppings. Tar också max 20 minuter. 

    Medel: Köp pajdeg. Stek köttfärs med tacokrydda. blanda 1 liten vanlig CF och 1 liten CF paprika&chili, samt lite valfria grönsaker (majs, avocado (finns bitar i frysen, delade körsbärstomater, lite paprikabitar....) i färsen, häv ner i pajdegen i pajformen, häll på lite ost. In i ugnen 25 minuter.


    I have a growing lack of disgust for you
  • sextiotalist

    Soppa, snabbt och man kan göra den matig, tomatsoppa, morotssoppa, broccolisoppa.

  • Fröken Rabarber

    Köttfärssås, korv stroganoff, helstekt kyckling(eller kycklinglår) med rotfrukter i ugn, lägg på fetaost och pumpakärnor i slutet, fiskpudding med kokt potatis till.

  • Kristina44

    Jag har inga barn eller familj. Jag är ensam.
    Och jag ogillar att stå och laga mat jämt.
    Jag brukar laga flera lådor typ 2 gånger i veckan.
    Så att det alltid finns mat.
    Allt man gör i ugnen är rätt enkelt.
    För det sköter sig själv
    Eller att du gör grytor där det liksom blir mkt mat en gång.
    Stek massa kyckling och använd i sallader t ex

  • Kristina44

    Igår hade jag en vän som kom över lite hastigt.
    Jag hade ingen mat färdig så jag värmde upp 2 pajer, 
    Hade sallad och tomat i kylen.
    La upp sallad, tomat med lite god olja och vinäger.
    Och sen paj till detta.
    Noll arbete.

  • karamellflickan

    Korv med bröd -snabbt och enkelt

    Lax. Fungerar även med frysta bitar men då tar det längre tid i ugnen. Lägg på körsbärstomater och fetaost. Ringla på olja. Salta. Peppra. Släng på lite örter. In i ugnen. Under tiden kokar du pasta. Klart!

    Hacka lök. Skär upp korv (gärna någon med lite smak) och bacon. Stek. Tillsätt cremefraiche. Smaka av med salt, peppar och cayennepeppar och servera med pasta

    Stek lite korv. Tillaga sådan där fryst grönsaksblandning AC ärtor, majs och paprika ich ibland ris, annars koka ris till om du vill ha det. Ta någon sås du gillar till det. Gott är tex en sås på gräddfil, cremefraiche och/eller yoghurt som bas och som kryddas med vitlök, salt, peppar och cayennepeppar

    Stek upp lite kött i strimlor/bitar. Kanske även lite champinjoner. Salta och peppra. Låt det puttra i matlagningsgrädde eller havregrädde och köttbuljong. Servera med ris eller pasta

    Varmamackor med valfritt pålägg

Svar på tråden Vad lagar ni för mat i den här situationen?