• Äldre 16 Feb 21:47
    1652 visningar
    38 svar
    38
    1652

    Fullständigt galen hyresvärd

    God kväll!

    Jag bor med sambo sedan 12 år i en hyreslägenhet i ett hyreshus med 5 lägenheter.
    Allt har alltid varit superbra, billig hyra, stora balkonger, garage osv.
    MEN i höstas sålde värden och flyttade, in i den stora lägenheten flyttade den nya ägaren med fru och en son.
    Han är fullständigt blindgalen, han höjde hyran med flera tusen direkt. Vi hade precis, i samband med ägarbytet gått med i hyresföreningen, så vi bestrd med hjälp av dem.

    Sedan den dagen har en hemsk terror påbörjats, han angriper på alla tänkbara plan. När och hur som helst.

    Igår kom jag hem vid 15tiden, mötte då värden utanför som hade en kompis med sig, helt ohämmat kommer det.

    - Här kommer ju horan som inte betalar hyran!
    Jag visste inte vad jag skulle ta vägen, men har börjat bli rädd nu.

    Han sa att han behövde renovera delen i källaren där mitt förråd ligger, jag ringde direkt Hyresgästföreningen som kontaktade värden och menade att det ska vara reducerad hyra.
    en viss % per dag.
    När vi tvingats tömma förrådet och bära upp ALLT i lägenheten (3trappor), skickade han ett sms bara någon timme efter allt var klart.

    "klart i förrådet, nu kan ni flytta in era saker igen. Vad vill ni ha för hyresavdrag för dessa 5 timmar, HAHAHA!

    Han är någon slags affärsman som är hemma nästan alltid. Han går upp tidigt. Oftast innan 5 och börjar härja på baksidan eller någon annanstans på tomten.
    Startar bilar, kör motorsåg, hugger ved eller bara kör iväg och kommer hem snabbt igen.
    Tror han är kriminell ut över det seriösa jobbet.

    Han har vad jag sett bara en kompis som varit på besök. Aldrig släkt heller som är så viktig, de verkar vara rätt isolerade. Trots att de köpt fint hus nu då och kör fina bilar. De har en stuga och en fin båt.

    Har hänt flera gånger, när jag gått upp tidigt och han sett att det tänts upp hos mig. Att han bara står och tittar upp mot mitt.
    Han har satt flera rörelse-strålkastare runt hela huset. Så när det är mörkt ute och de lyser sådär vitt är det riktigt otäckt att se honom sto och glo mot mina fönster.
    När han är hemma och jobbar, i trädgården , trapphus eller källare, liksom när han går promenader jättetidigt. Har han alltid en svart overall, typ son fodrad.
    Allt annat än mysigt.

    VAD SKA JAG TA MIG TILL:

  • Svar på tråden Fullständigt galen hyresvärd
  • Äldre 16 Feb 22:05
    #1

    Fördelen med att bo i hyresrätt är att du lätt kan flytta om det inte passar.

    När du skrev låter som det bara är du som inte betalar den oskäliga hyran. Berätta för dina grannar att han tar för mycket i hyra.

    Flytta därifrån, har du en idiot till hyresvärd kommer det aldrig att vi bra.

    Sen ska du väl vara glad att han kunde görs reparationen så snabbt i källaren? Eller var det ingen reparation utan bara för att jävlas???

  • Äldre 16 Feb 22:07
    #2

    Hitta annat boende omgående...

  • Millne­ar
    Äldre 16 Feb 22:45
    #3
    +1

    Låter som om han gör allt i sin makt för att ni ska flytta så att han sen kan höja hyran rejält inför nästa hyresgäst.....

    Riktigt obehagligt att ni ska ha det så här:/ blir ingen bra vardag...synd att kräket ska behöva vinna, men jag hade flyttat om jag var ni

  • Äldre 17 Feb 00:08
    #5
    MsFry skrev 2019-02-16 22:07:12 följande:

    Hitta annat boende omgående...


    Vilket så klart är vad han vill, så han kan ta in nya hyresgäster till hyran han vill ta ut.

    Förloppet här är skittydligt.

    Gamla ägarn sålde huset till nya ägaren - nya ägaren försöker höja hjyran väldigt mycket för alla hyresgäster (förmodligen för att han vill tjäna mer pengar) - hyresgästern är (som tur är) med i hyresgästföreningen och låter sig därmed inte köras över - nya hyresvärden blir sur och gör nu allt för att hyresgästerna ska flytta så han kan ta in ny hyresgäster som han kan sätta ny hyra för.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Äldre 17 Feb 10:36
    #7
    Aniiee skrev 2019-02-17 00:08:52 följande:
    Vilket så klart är vad han vill, så han kan ta in nya hyresgäster till hyran han vill ta ut.

    Förloppet här är skittydligt.

    Gamla ägaren sålde huset till nya ägaren - nya ägaren försöker höja hjyran väldigt mycket för alla hyresgäster (förmodligen för att han vill tjäna mer pengar) - hyresgästern är (som tur är) med i hyresgästföreningen och låter sig därmed inte köras över - nya hyresvärden blir sur och gör nu allt för att hyresgästerna ska flytta så han kan ta in ny hyresgäster som han kan sätta ny hyra för.
    Jag tror att han från början ville vara "normal" och höja hyran stegvis. Jag hade för låg hyra, det säger jag inte emot.
    Men han ville höja för mycket, även om det inte var till s.k. max-nivå.
    Han blev galen när jag gick till Hyresgästföreningen. Inte hyrestvisten i sig.

    Nu är det bara otäckt
  • Äldre 17 Feb 14:58
    #8
    Aniiee skrev 2019-02-17 00:08:52 följande:

    Vilket så klart är vad han vill, så han kan ta in nya hyresgäster till hyran han vill ta ut.

    Förloppet här är skittydligt.

    Gamla ägarn sålde huset till nya ägaren - nya ägaren försöker höja hjyran väldigt mycket för alla hyresgäster (förmodligen för att han vill tjäna mer pengar) - hyresgästern är (som tur är) med i hyresgästföreningen och låter sig därmed inte köras över - nya hyresvärden blir sur och gör nu allt för att hyresgästerna ska flytta så han kan ta in ny hyresgäster som han kan sätta ny hyra för.


    Ja så är det säkerligen. Men ibland får man göra avvägningen; vill jag vara lycklig eller vill jag få rätt. Vissa saker är bättre att släppa för sitt eget välmåendes skull öven om motparten har tokfel.
  • Anonym (Alice­)
    Äldre 17 Feb 15:13
    #9

    Jag hade flyttat så snart som möjligt. Det är inte värt att bo kvar på ett sånt ställe.

  • Anonym (A)
    Äldre 17 Feb 16:41
    #10

    Försök att ordna ett annat boende och flytta.

  • Äldre 17 Feb 16:43
    #11

    Precis som någon skriver så är jag medveten om att det finns två vägar att gå. Antagligen viker jag mig och betalar den hyran han har satt. Det är en ganska stor höjning men hyran blir ändå inte hög i förhållande till vad jag får och vad andra liknande kan kosta. Men samtidigt, om hyresgästföreningen vill och kan hjälpa mig att ev få ingen höjning eller mindre höjning, Varför ska jag vika mig.

    Alternativt så är det flytt som gäller, oavsett om Hyresgästföreningen kan hjälpa mig i enskilda tvister liksom i fråga om hyran. Är det väl allmänt så att vill hyresvärden ha ut någon och är beredd att bryta regler och normer för det så kommer man/jag inte kunna bo kvar.

  • Anonym (Pia)
    Äldre 17 Feb 20:27
    #12

    Jag hade INTE flyttat, men det är bara för att jag är så förbannat envis.

    Du bör polisanmäla honom för att han kallade dig hora.

Svar på tråden Fullständigt galen hyresvärd