• Maymi

    Det här med jämlikhet!

    Ny här på familjeliv och har läst några trådar där ämnet ofta går över i jämlikhet.

    Jag är föräldraledig och kan sakna diskussionerna i fikarummet så jag testar gärna att diskutera här.

    Jag skulle säga att jag tycker samhället ska vara jämlikt, kvinnor och män ska ha samma värde. Jag ser dock att kvinnor och män kan vara olika och det måste vi få vara.

    Det verkar som att många män är trötta på att snacka om detta och blir lite arga emellanåt. Jag undrar varför det blir så?

  • Svar på tråden Det här med jämlikhet!
  • Anonym (...)

    För att män är rädda över att de ska få det sämre om kvinnorna får det bättre. 

  • Anonym (Man)
    Anonym (...) skrev 2019-02-17 07:18:22 följande:

    För att män är rädda över att de ska få det sämre om kvinnorna får det bättre. 


    Och jag har aldrig förstått på vilket sätt männnen får det sämre. Kan någon förklara?
  • hellothere87
    Anonym (Man) skrev 2019-02-17 13:09:29 följande:

    Och jag har aldrig förstått på vilket sätt männnen får det sämre. Kan någon förklara?


    Ta större ansvar i hemmet, ta lila mkt föräldraledigt som mamman, vab:a i lika stor utsträckning mm.
  • Anonym (Man)
    hellothere87 skrev 2019-02-17 13:15:31 följande:

    Ta större ansvar i hemmet, ta lila mkt föräldraledigt som mamman, vab:a i lika stor utsträckning mm.


    Ärligt talat, är det sämre?
  • hellothere87
    Anonym (Man) skrev 2019-02-17 13:17:48 följande:

    Ärligt talat, är det sämre?


    Vad tror du själv? Men jag förstår att du saknar insikt eftersom du troligtvis lever i ett patriarkalt förhållande.
  • Anonym (Man)
    hellothere87 skrev 2019-02-17 13:19:15 följande:

    Vad tror du själv? Men jag förstår att du saknar insikt eftersom du troligtvis lever i ett patriarkalt förhållande.


    Fråga min fru. Jag var hemma med barnen längre tid än vad hon var, hon vabbar lite mer än jag, vi är rätt lika vad gäller matlagning mm.
  • Maymi

    Jag och min man lever ganska jämlikt skulle jag säga, jag är iaf nöjd. Min man skulle nog önska att jag städade lite mer och kanske lagade lite mer mat men det är för att han lagar mer mat än jag. Vi vabbar ganska lika men jag tar nog generellt barnen lite mer, typ läggning bad och så men vi är nöjda så det är ju det viktigaste. Tycker bara det är så konstigt att en del män blir så arga och fattar inte riktigt varför. Ok om ni nu vill ha en snäll hemmafru som sköter hem och barn vad är er roll? Att försörja? Hur ska en man vara mot sin fru?

  • Anonym (Trix)

    Dom är nog rädda. Hittills har man kommit ganska långt bara av att vara man. Nu börjar verkligheten bli att även männen måste anstränga sig för jobb, relationer osv.

    Kvinnor klarar sig själva och blir lite av ett hot på arbetsmarknaden. Kvinnor kan välja att leva ensamma så att lyckas skaffa och behålla en partner/fru är inte länge lika enkelt. Och även i ett förhållande så lägger kvinnorna idag betydligt mer tid på barn och hushåll. I en mer jämställd värld innebär det att männen förlorar flera timmar av sin fritid varje vecka för att istället syssla med tråkiga grejer.

    Förgör tror jag vissa män kan vara anti allt snack om jämställdhet.

  • Liberté

    För mig innebär jämlikhet att man lägger samma grundkrav på alla.

    Exempelvis ska kvinnliga och manliga brandmän/polis ha samma intagskrav både psykiskt och fysiskt. Någon ha räknat ut vilken styrka som krävs för att utföra arbetet.

    Istället har man sänkt kravet för kvinnor för att de ska kunna vara fler sökande. Sorry du 80kg man som brann inne för Margit skulle vara brandman.

    Kraven är redan låga fysiskt både för polis/brandman och det fungerar utmärkt för kvinnor i andra länder att nå dit.

    Att hänvisa till det difusa "kvinnor har andra egenskaper" är absurt.

    Vill du ha något så får du träna först inte gnälla tills kraven sänks.

    Jämlikhet är skitbra men det ska vara samma krav för samma arbete. Samma lön för samma arbete osv.

  • Anonym (Omfördelning)

    Kvinnor tar plats på männens bekostnad i arbetslivet. För var det invandrare som "tog jobben". Nu är det grannfrun som är nya chefen gubben skall slicka i arslet för att ha jobbet kvar.

    Männen kommer tvingas genom lång tråkiga utbildningar för att kunna ha ett drägligt jobb.

Svar på tråden Det här med jämlikhet!