• Anonym (I need my freedo­m!)
    Äldre 17 Feb 08:25
    117 visningar
    22 svar
    22
    117

    Det här med kläder har spårat ur

    i framför allt den svenska kulturen är ju riktigt hemsk! 


    Man kan knappt röra på benen i framför allt jeans.
    Mjuka kläder som ger lite större frihet anses vara antingen fult eller något man enbart ska ha på sig hemma i princip. Annars ses man som lat, arbetslös eller kriminell.


    Man behöver ofta skärp men som alltför ofta har ett spänne som trycker in i magen och förminskar ens rörelse att böja sig framåt eller sätta sig på huk för att plocka upp något.

    En typisk svensk grej som jag alltid har tyckt är så ful faktiskt är hur man böjer sig med rumpan i vädret istället för att enbart böja knäna och följa neråt för att plocka upp något. Visst om en kvinna gör det i sexuellt syfte är det väl en sak men i normala situationer, jobb, utomhus, framför någon annan och även mest för sig själv rent kroppsligt. Är det p ga byxor som man har börjat böja oss ner enbart med överkroppen?


    Är det tänkt att kläder ska skilja oss ifrån djuren så långt som möjligt ? 
    Människor har t om svårt att gå när det är det minsta halt ute. 


    Ser lite ut som en kona som står upp och ner.


    Men det jag kom att tänka på är att det anses viktigt att ha en man ska ha jeans på sig som man. Ett hål för varje ben som i sin tur förringar kroppens behov utav att röra på sig. Man blir istället en förpackad korv med viss rörlighet.


    Det kom mig att tänka på, hur många människor har egentligen INTE problem med höfter, knän, axlar, ljumskar m.m som dessa kläder faktiskt bara får en att ignorera?
    Man kan röra sig lite när man kommer hem eller går på gymmet, visst. Men hur många som är lätt skadade/nedbruten/förstelnad är det som faktiskt går till gymmet då? Bara som ex, kvinnor mellan 28 och uppåt eller män som arbetar hårt och felbelastar kroppen för att sedan åka in till gymmet och max pumpa den ytter liggare men helt plötsligt får ont på ett eller annat sätt.

    Visst, man kan börja dagen med att stretcha om man vill.
    Men min stora fråga är egentligen, varför tvingar vi på äldre dessa kläder? Dom om några behöver kunna få röra sig i mjuka rörelser och så fritt som möjligt för att ALDRIG begränsa sina rörelsemöjligheter. Hur viktigt är det att ha jeans på gubben när han ska åka rullstol? Sitter som ett paket, alltför oftast orörliga, sträcker aldrig ut på sig, kan antagligen inte röra sig mer än framåt om inget skärp finns som er en fysisk signal om att inte böja sig för långt fram.

    Personligen klarar jag inte av att ha kläder på mig. Jag får panik till slut. Slänger alltid av mig och går i bara boxers hemma och smeker min runda mage hehe, nej då men på riktigt, man blir mer motiverad till att faktiskt röra sig mer om man får den möjligheten istället för att bli halvt fysiskt låst och helt psykiskt raderar ut behovet av att behöva göra det. 


    Det får mig även att tänka på varför allt ska vara så himla formellt. Man ska sitta i stolen. Ha tajta kläder för att inte se "pösig" ut o få en negativ uppfattning utav andra.
    Stretch är dyrare eller inte tillräckliga. Att som äldre även enbart sitta eller ligga med 1 h gymnastik i veckan är ett hån mot den fysiska kroppens behov. 


    Förstår inte varför allt är så formellt och strikt.
    Menar inte att alla ska ha kjol på sig men kanske ändra synen på dom som använder sig utav mjukiskläder åtminstone.

    Hade jag själv varit arbetsgivare t ex så hade jag sett; ok hen har mjuka kläder vilket friar hens rörlighet och kroppen kommer må bra mycket längre och personen blir även något kvickare i att röra sig och även det nog det viktigaste, personen kommer inte att dra sig för att göra det lilla extra p ga sin rörlighet.


    Jag tror att en sådan enkel sak som att låta kontors människor få använda mjukis och enbart glida omkring i strumpor skulle få arbetarna att må så mycket bättre.
    Det är min / mina tankar.

    Va tycker ni? 

  • Svar på tråden Det här med kläder har spårat ur
  • Äldre 17 Feb 08:40
    #1
    +1

    Du har väldigt många bra poänger där. Har aldrig ens reflekterat över detta. Svarar lite utförligare ikväll.

  • Anonym (H)
    Äldre 17 Feb 08:56
    #2

    Jag upplever nog att det är friare/ledigare mode här än på många andra ställen i världen.

    Jag kan gå till jobbet i mjuka kläder, skor utan klack och så vidare utan problem. Mitt allmänna uttryck är att vi är ganska fria vad gäller klädkoder osv på svenska arbetsplatser generellt. Sen spelar förstås branch roll, men allmänt och i jämförelse med andra länder.

  • Anonym (Alter­nativ)
    Äldre 17 Feb 10:45
    #3

    Men det finns ju många alternativ mot jeans som är mjukt och skönt? Leggings, Tights, strumpbyxor, stretchbyxor  osv. Jag äger inte ens ett par riktiga jeans, bara sådant som ser ut som jeans men är lika mjuka som ett par mjukisbyxor fast tajta. Inget slår ju klänning/ kjol och ett par sköna strumpbyxor. 

  • Anonym (Klok)
    Äldre 17 Feb 10:57
    #4

    Vad snackar du om? Både jag, mannen och barnen använder alltid bekväma kläder.

  • Äldre 17 Feb 11:57
    #5
    +1

    Du har rätt i att jeans är sjukt obekväma, har aldrig förstått folk som tycker jeans är sköna. Jag tycker också det borde vara mer accepterat med bekväma kläder på jobbet och i alla sammanhang faktiskt.

  • Anonym (A)
    Äldre 17 Feb 16:58
    #6
    AmericanMommy skrev 2019-02-17 11:57:25 följande:
    Du har rätt i att jeans är sjukt obekväma, har aldrig förstått folk som tycker jeans är sköna. Jag tycker också det borde vara mer accepterat med bekväma kläder på jobbet och i alla sammanhang faktiskt.
    Håller med
  • Anonym (tjock­is)
    Äldre 17 Feb 17:40
    #7

    Så kände jag om många kläder också när jag var tjock. Så det var ju inte kläderna i sig som var problemet utan fettet som gjorde de obekväma. Rörligheten blir så mycket bättre på alla sätt när man är smal. 

  • Anonym (mja)
    Äldre 17 Feb 17:54
    #8

    Ja och nej skulle jag säga. 

    Jag lyckas på något oförklarligt sätt klä mig hyfsat bekvämt utan att få några kommentarer om det. Jeans är kanske inte lika skönt som mjukisbyxorna jag har hemma men något par jeans har jag som är såpass sköna att jag inte orkar byta om när jag kommer hem. Leggings funkar dock inte för mig eftersom jag behöver rejälare byxor.

    Nu jobbar jag på ett sjukhus och de gånger jag måste till ställen där "vanliga" kläder inte accepteras njuter jag varje gång. Kläderna på Operation är ju som att springa omkring i mjukisbyxor!

  • Äldre 17 Feb 18:11
    #9

    Har aldrig tyckt att jeans, chinos, kostymbyxor eller liknande är obekvämt eller skär in. Har i och för sig alltid varit smal. Kan det ha med kroppsstorlek/form att göra..?

  • Anonym (Hm)
    Äldre 17 Feb 18:47
    #10
    Anonym (I need my freedom!) skrev 2019-02-17 08:25:28 följande:

    i framför allt den svenska kulturen är ju riktigt hemsk! 


    Man kan knappt röra på benen i framför allt jeans.
    Mjuka kläder som ger lite större frihet anses vara antingen fult eller något man enbart ska ha på sig hemma i princip. Annars ses man som lat, arbetslös eller kriminell.


    Man behöver ofta skärp men som alltför ofta har ett spänne som trycker in i magen och förminskar ens rörelse att böja sig framåt eller sätta sig på huk för att plocka upp något.

    En typisk svensk grej som jag alltid har tyckt är så ful faktiskt är hur man böjer sig med rumpan i vädret istället för att enbart böja knäna och följa neråt för att plocka upp något. Visst om en kvinna gör det i sexuellt syfte är det väl en sak men i normala situationer, jobb, utomhus, framför någon annan och även mest för sig själv rent kroppsligt. Är det p ga byxor som man har börjat böja oss ner enbart med överkroppen?


    Är det tänkt att kläder ska skilja oss ifrån djuren så långt som möjligt ? 
    Människor har t om svårt att gå när det är det minsta halt ute. 


    Ser lite ut som en kona som står upp och ner.


    Men det jag kom att tänka på är att det anses viktigt att ha en man ska ha jeans på sig som man. Ett hål för varje ben som i sin tur förringar kroppens behov utav att röra på sig. Man blir istället en förpackad korv med viss rörlighet.


    Det kom mig att tänka på, hur många människor har egentligen INTE problem med höfter, knän, axlar, ljumskar m.m som dessa kläder faktiskt bara får en att ignorera?
    Man kan röra sig lite när man kommer hem eller går på gymmet, visst. Men hur många som är lätt skadade/nedbruten/förstelnad är det som faktiskt går till gymmet då? Bara som ex, kvinnor mellan 28 och uppåt eller män som arbetar hårt och felbelastar kroppen för att sedan åka in till gymmet och max pumpa den ytter liggare men helt plötsligt får ont på ett eller annat sätt.

    Visst, man kan börja dagen med att stretcha om man vill.
    Men min stora fråga är egentligen, varför tvingar vi på äldre dessa kläder? Dom om några behöver kunna få röra sig i mjuka rörelser och så fritt som möjligt för att ALDRIG begränsa sina rörelsemöjligheter. Hur viktigt är det att ha jeans på gubben när han ska åka rullstol? Sitter som ett paket, alltför oftast orörliga, sträcker aldrig ut på sig, kan antagligen inte röra sig mer än framåt om inget skärp finns som er en fysisk signal om att inte böja sig för långt fram.

    Personligen klarar jag inte av att ha kläder på mig. Jag får panik till slut. Slänger alltid av mig och går i bara boxers hemma och smeker min runda mage hehe, nej då men på riktigt, man blir mer motiverad till att faktiskt röra sig mer om man får den möjligheten istället för att bli halvt fysiskt låst och helt psykiskt raderar ut behovet av att behöva göra det. 


    Det får mig även att tänka på varför allt ska vara så himla formellt. Man ska sitta i stolen. Ha tajta kläder för att inte se "pösig" ut o få en negativ uppfattning utav andra.
    Stretch är dyrare eller inte tillräckliga. Att som äldre även enbart sitta eller ligga med 1 h gymnastik i veckan är ett hån mot den fysiska kroppens behov. 


    Förstår inte varför allt är så formellt och strikt.
    Menar inte att alla ska ha kjol på sig men kanske ändra synen på dom som använder sig utav mjukiskläder åtminstone.

    Hade jag själv varit arbetsgivare t ex så hade jag sett; ok hen har mjuka kläder vilket friar hens rörlighet och kroppen kommer må bra mycket längre och personen blir även något kvickare i att röra sig och även det nog det viktigaste, personen kommer inte att dra sig för att göra det lilla extra p ga sin rörlighet.


    Jag tror att en sådan enkel sak som att låta kontors människor få använda mjukis och enbart glida omkring i strumpor skulle få arbetarna att må så mycket bättre.
    Det är min / mina tankar.

    Va tycker ni? 


    Har aldrig uppfattat det som du gör. Jag gillar jeans och jag tycker de är bekväma men jag tror kanske att det beror på vilken kroppsform man har.

    Du tar ju upp flera frågor i tråden men ja, kläder har betydelse för hur man uppfattas. Jag personligen skulle aldrig tycka att det vore ok med mjukisbyxor på jobbet oavsett om de är bekväma eller inte.

    Bara glida omkring i strumpor? Du menar inga byxor eller andra kläder?
Svar på tråden Det här med kläder har spårat ur