• Anonym (V)

    Hur går städhjälp till? Vad ingår?

    Jag har kollat lite på städhjälp eftersom jag inte hinner fokusera så mkt på barnen som jag skulle vilja. Behöver då nån som röjer undan grejer och organiserar upp förråd, städar och dammar av alla utrymmen och så vidare. Men är det något av detta som man inte kan få utfört av en städfirma? Och vad brukar sånt kosta?

  • Svar på tråden Hur går städhjälp till? Vad ingår?
  • Alexi

    Alltså röja grejor och organisera upp förråd gör ju nog inte en vanlig städfirma. Tvärtom brukar de allra flesta röja rätt rejält innan man har städning, för att städfirman ska kunna göra just städning utan att behöva flytta på grejor.

    Vi betalade senast 309 kr per timme efter Rutavdrag för en storstädning, åtta timmar var de här.

  • FuckGoggleAskMe

    Finns väl organisationskonsulter, kanske värt att ta hem en sådan en gång för att få lättskött struktur, så det blir enklare för dig att röja sen, och mer effektivt med städhjälp.

  • Anonym (damp-bruden)

    Jobbar mycket och lever därmed i ett privat kaos. Ringde för någon dag sedan till en städfirma och förklarade läget. Det verkade att man kunde få allt bara man betalar för det. Har själv tänkt betala för en timme extra i veckan för att de även ska plocka undan och organisera.

  • Anonym (f.d. hemstädare)
    Anonym (damp-bruden) skrev 2019-02-17 11:16:28 följande:
    Jobbar mycket och lever därmed i ett privat kaos. Ringde för någon dag sedan till en städfirma och förklarade läget. Det verkade att man kunde få allt bara man betalar för det. Har själv tänkt betala för en timme extra i veckan för att de även ska plocka undan och organisera.

    Jag skulle nog akta mig för att låta en städfirma organisera mina saker om de inte har goda referenser som visar att de har den kompetensen. Att röja undan kan också vara lite vanskligt eftersom det kan vara svårt att veta var saker ska ligga, i synnerhet om det inte är så värst välorganiserat. Att lägga kringströdda kläder i tvättkorgen och ställa disk i diskmaskinen kan man ju dock göra utan problem.
  • Anonym (damp-bruden)
    Anonym (f.d. hemstädare) skrev 2019-02-17 11:50:08 följande:

    Jag skulle nog akta mig för att låta en städfirma organisera mina saker om de inte har goda referenser som visar att de har den kompetensen. Att röja undan kan också vara lite vanskligt eftersom det kan vara svårt att veta var saker ska ligga, i synnerhet om det inte är så värst välorganiserat. Att lägga kringströdda kläder i tvättkorgen och ställa disk i diskmaskinen kan man ju dock göra utan problem.


    Hoppas på det bästa men förväntar mig inga mirakel. Ska testa hur det går.
  • Drottningen1970
    Alexi skrev 2019-02-17 10:55:26 följande:

    Alltså röja grejor och organisera upp förråd gör ju nog inte en vanlig städfirma. Tvärtom brukar de allra flesta röja rätt rejält innan man har städning, för att städfirman ska kunna göra just städning utan att behöva flytta på grejor.

    Vi betalade senast 309 kr per timme efter Rutavdrag för en storstädning, åtta timmar var de här.


    Men jösses så dyrt..,
  • Anonym (V)
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-02-17 10:59:06 följande:

    Finns väl organisationskonsulter, kanske värt att ta hem en sådan en gång för att få lättskött struktur, så det blir enklare för dig att röja sen, och mer effektivt med städhjälp.


    Åh!! Detta är precis vad jag behöver, jag visste inte ens om att det existerade. Är nog mer i behov av det än städning faktiskt.
  • Anonym (f.d. hemstädare)
    Anonym (V) skrev 2019-02-17 19:56:45 följande:
    Åh!! Detta är precis vad jag behöver, jag visste inte ens om att det existerade. Är nog mer i behov av det än städning faktiskt.

    Sök efter ordningskonsult (organisationskonsulter verkar hålla på med andra saker) så kan du förhoppningsvis hitta någon som är verksam där du bor!
  • Aniiee
    Anonym (V) skrev 2019-02-17 19:56:45 följande:
    Åh!! Detta är precis vad jag behöver, jag visste inte ens om att det existerade. Är nog mer i behov av det än städning faktiskt.
    Köp en bok av Mari Kondo på bokrean. De har Konsten att städa (som handlar minst lika mycket om att organisera) på adlibris för under 100-lappen
    I have a growing lack of disgust for you
  • Alexi
    Drottningen1970 skrev 2019-02-17 19:48:07 följande:

    Men jösses så dyrt..,


    Varför är det så dyrt?
  • Alexi
    Drottningen1970 skrev 2019-02-17 21:31:49 följande:

    Jämfört med vad jag betalar. 179 kr efter Rut.


    Det är ju billigare om man bokar regelbunden städning. Det här var fakturan från en enstaka storstädning.
  • Drottningen1970
    Alexi skrev 2019-02-17 21:49:45 följande:

    Det är ju billigare om man bokar regelbunden städning. Det här var fakturan från en enstaka storstädning.


    Det var min storstäd som kostade179 kr/Tim.

    Min veckostäd kostar 189kr/tim
  • Alexi
    Drottningen1970 skrev 2019-02-17 22:20:06 följande:

    Det var min storstäd som kostade179 kr/Tim.

    Min veckostäd kostar 189kr/tim


    Aha Sorry, kollade vad vi betalat nu och inser att det priset var före rut. 1545 kr betalade vi för åtta timmar. Jag hsr lite dålig koll.
  • Anonym (Hmmmm....)
    Anonym (damp-bruden) skrev 2019-02-17 11:16:28 följande:

    Jobbar mycket och lever därmed i ett privat kaos. Ringde för någon dag sedan till en städfirma och förklarade läget. Det verkade att man kunde få allt bara man betalar för det. Har själv tänkt betala för en timme extra i veckan för att de även ska plocka undan och organisera.


    Bara de inte organiserar så att du inte hittar grejor sedan!
  • Anonym (Hmmmm....)
    Aniiee skrev 2019-02-17 20:23:33 följande:
    Köp en bok av Mari Kondo på bokrean. De har Konsten att städa (som handlar minst lika mycket om att organisera) på adlibris för under 100-lappen
    Finns ju även som serie på Netflix om man har tillgång till det.
  • Anonym (mian)

    Haha! Min (underbara) svärmor gav oss städhjälp en gång i veckan ett år och jag var grymt stressad över att behöva röja undan så att städaren kunde komma åt. För mig så tyckte jag att själva städandet efter uppröjningen inte var någon stor grej så vi omförhandlade och vår "städare" tillbringade tiden med att stryka, matpreppa, putsa fönster, rengöra ugnen och andra udda projekt. Frågan är fri. Det gäller nog bara att vara väldigt tydlig så att det inte blir några missförstånd om vad som ska bli gjort.

Svar på tråden Hur går städhjälp till? Vad ingår?