• Anonym (Hur - behöver tips!)

    Hur kommer du skydda dig själv och din familj?

    Det jag ser är att ökning av brott mot oss enskilda medborgare kommer att fortsätta öka lavinartat i framtiden.
    Dvs rån i bostad, personrån, överfall, inbrott - stölder av egendom. Och det är ett faktum att polis och myndigheter inte kan skydda mig, min familj och egendom i någon större utsträckning. Resurserna räcker inte till. Jag vill inte längre stå handfallen längre och se mina nära och kära fara illa utan att försöka hitta något skydd. Flytta i från Sverige är inget alternativ. Det är inte bättre någon annanstans. Denna otrygghet har på olika sätt funnits i alla tider och på det sätt vi har levt i någorlunda trygghet i Sverige de senaste 100 åren har varit unikt historiskt sätt. Men ingen självklarhet att det ska fortsätta och det märker jag och min familj av nu.

    Vi har haft bilinbrott, inbrott i bostad, min son har blivit rånad och misshandlad på dagen. Ingen förövare kunde gripas i något av fallen. I min omgivning är det några fler som har drabbats på olika sätt.

    Finns det fler som har börjat diskutera hur man ska kunna skydda sig, sin familj, egendom. Nu pratar jag inte t ex skjutvapen. Eller att "ut med dom..." Vilka dom? Det spelar ingen roll vilka det är. Kriminaliteten är här för att stanna.
    Jag vill diskutera hur man kan gå samman i sitt nätverk/grannskap och samverka, larm eller andra lagliga förslag. Vi har i vårt bostadsområde diskuterat att anlita väktare som hjälper till att bevaka nattetid. 
    Eller börja ha samverkan när man ska t ex gå och handla alltid gå flera stycken tillsammans. Ha några som kan möta upp på kvällstid vid buss/tåg när man kommer hem.

    Finns det fler förslag?

  • Svar på tråden Hur kommer du skydda dig själv och din familj?
  • Studentpappa

    Nu bor vi väldigt lugnt och jag är aldrig rädd inte heller för mina barn. Men vi bor så att det första jag gör om området skulle ändras är att sätta upp en motorgrind det blir givetvis inte fort knox för det, men avskärmar huset helt från att ta sig in med bil och det utgår jag ifrån gör andras hus mer intressant.

    Vi har en förjävlig häck som går som en mur runt hela huset. Taggarna är som tre tums nålar och ingen skulle få för sig att klättra genom den. Vi har även en egen väg in till huset som vi kan stänga av.

    Men som sagt jag är inte orolig där vi bor.


    Ride it like you stole it
  • Studentpappa

    Många I ett villaområde gör ju det redan, du tar bilen till affären handlar och tar bilen därifrån. Du lägger ju inte märke till det andra utan bil upplever.

    Jag rör mig mellan jobbet, barnens träningar, min egen träning, affären och fjällen/skidbacken, stor del av Sverige skulle kunna vara i krig utan att jag märker det...


    Ride it like you stole it
  • Anonym (Glenn)

    Ett "knep" för mig är att inte skaffa några barn, då har man färre personer att oroa sig för. (Givetvis är detta inte enda skälet att jag inte skaffar barn). Däremot är jag ofta orolig när min tjej behöver ta sig hem sent eller liknande, brukar se till att möta upp henne. Om man blir rånad eller liknande vet jag inte vad jag gjort, hade ju velat säga att jag försvarar mig, men det är inte alltid samma i teorin som i verkligheten. Jag försöker dock att inte vara ute mer än nödvändigt, speciellt inte sent eller i berusat tillstånd.

    Om någon bryter sig in i mitt hem, hmm, bor i lägenhet i ganska bra område. Men jag har kofot och bordsben tillgängligt om någon skulle försöka ta sig in. Om någon försöker ta sig in i mitt hem kommer jag skita i Sveriges mesiga lagar som säger att man knappt får försvara sig.

  • Anonym (WTF)

    Om TS är så paranoid så rekommenderar jag att denne söker sig till en psykiatrisk mottagning omedelbart. Jag bor i en förort som inte har det bästa ryktet om att vara säkert och har aldrig i mitt över trettioåriga liv varit en sådan fegis att jag suttit darrande vid datorn och målat upp fan på grannväggen. Jag har aldrig råkat illa ut och är inte rädd för det heller. Det enda hotet mot Sveriges välfärd är alla dessa fegisar som röstar på SD och pissar på sig så fort de hör propaganda från extremhögerns sida för naturligtvis är de inte sakliga nog för att kunna sålla ut skiten från vetet. Nej, sök hjälp bara, det är det bästa du kan göra för att skydda din familj från stolligheter och allehanda konspirationsteorier.

  • Anonym (Mamma till två)

    I vårt villaområde har vi något som heter Grannsamcerkan, som arrangeras och koordineras av polisen. Vi har fem frivilligt som gör extra mycket men vi hjälper alla till att ha koll. Vi har en facebooksida där vi kan dela med oss av information och de aktiva får aktuell smsinfo från polisen. Det sitter stora skyller runt om i området om att vi har grannsamverkan. Vi har haft färre inbrott sen vi började med detta.

    Vi har också larm.

    Barnen låter vi inte gå själva i dyra jackor, vi ser till att de har billiga kläder när de går själva för att minska rånrisken. Vi säger också till dem att hålla sig där det är folk ute. Vi skjutsar mycket.

  • Anonym (K)

    Hade inte bosatt mig i områden där det sker så mycket kriminalitet!

  • Anonym (Hur - behöver tips!)

    Vi i vår familj bor i en vanligt "tryggt" område i en mellanstor svensk stad. Kör bil, åker kommunalt ibland, lever ett vanligt svenssonliv, ändå har vi och ett flertal i vår omgivning drabbats av kriminaliteten på olika sätt.
    Det är bara att inse att tryggheten from nu kommer att ändras. Efter ha gjort polisanmälan, krasst inse att det inte ens utreds pga resursbrist. Finns inga bilar att skicka vid misstanke om pågående brott.
    Framtiden verkar ju inte så ljus när man t ex läser om den ökande trenden av rån i bostad (än så länge inte så många men kommer att öka), gäng som bara går in och plockar på sig av varor i mataffärer, brist på poliser mm mm.
    Att inse och ana fara är inte psykisk ohälsa och att se om sitt hus är inte att vara SD:are (vad nu dom har med en här frågan att göra).
    Men det är väl skönt att det kanske finns några trygga områden i Sverige. Jag trodde att vårt var det.

  • Liberté

    Gated communities har börjat dyka upp vilket är en stor skillnad i trygghet. Ingen kommer in som inte har med området att göra utan godkännande.

    Ett alternativ när det kommer till matvaror är hemleverans om man vill undvika att gå ut efter det blivit mörkt.

    Grannsamverkan är som sagt en bra start.

Svar på tråden Hur kommer du skydda dig själv och din familj?