• Ensammamma2016

    Kan pappan bestämma att barnen inte får träffa mormor?

    Jag och min sambo bor i en stad långt från både mina och hans föräldrar. Mina föräldrar besöker oss ca en gång varannan månad och barnen har en väldigt fin relation till sin mormor och morfar. Jag skulle vilja resa till dom en helg under våren och när jag gav förslaget till min sambo, barnen pappa, så var han inte intresserad av att åka. När jag då säger att jag gärna skulle vilja åka ändå, själv med barnen, så blir pappan enligt mig helt orimlig och i princip förbjuder mig att åka. Han säger att det är hans barn också och att han också har lika stor rätt att fatta beslut som gäller dom. Självklart har han ju det men jag förstår inte ens varför han sätter sig emot förslaget. När jag frågar så säger han att då kan han lika gärna ta med sig ett av barnen och åka till sina föräldrar. Jag försöker då förklarar att mormor och morfar verkligen vill träffa bägge barnen och ger förslaget att vi kanske kan åka till hans föräldrar en annan helg men inte heller det blir bra. Kan han verkligen förbjuda mig att åka?

  • Svar på tråden Kan pappan bestämma att barnen inte får träffa mormor?
  • Anonym (pucko)

    Nej, det kan han inte. Varför är han så puckad? Är mormor och morfar på nåt vis farlig för barnen? 

    Säg åt honom att du inte är livegen och att du gör som du vill och du tar barnen med dig, punkt slut. Han är välkommen att följa med om han vill och så åker ni en annan helg med barnen till hans föräldrar. 

    Har du enskild vårdnad? Då har han isf inte ett jäkla dugg att säga till om.

  • Ensammamma2016
    Anonym (pucko) skrev 2019-02-17 12:51:53 följande:

    Nej, det kan han inte. Varför är han så puckad? Är mormor och morfar på nåt vis farlig för barnen? 

    Säg åt honom att du inte är livegen och att du gör som du vill och du tar barnen med dig, punkt slut. Han är välkommen att följa med om han vill och så åker ni en annan helg med barnen till hans föräldrar. 

    Har du enskild vårdnad? Då har han isf inte ett jäkla dugg att säga till om.


    Nej dom är absolut inte farliga för barnen på något sätt! Tvärtom har dom en jättefin relation och jag tror någonstans att det är vad som stör pappan, att de inte träffar sin farmor och farfar lika ofta. Dom kommer aldrig och besöker oss som mormor och morfar gör. När vi reser så brukar vi försöka att träffa dom alla alternativt ta det varannan gång för att det ska bli rättvist om man nu kan använda det ordet. Jag tycker inte att mina föräldrar ska straffas för att hans föräldrar inte vill hälsa på oss.

    Vi lever tillsammans och har gemensam vårdnad.
  • Anonym (pucko)
    Ensammamma2016 skrev 2019-02-17 12:57:05 följande:
    Nej dom är absolut inte farliga för barnen på något sätt! Tvärtom har dom en jättefin relation och jag tror någonstans att det är vad som stör pappan, att de inte träffar sin farmor och farfar lika ofta. Dom kommer aldrig och besöker oss som mormor och morfar gör. När vi reser så brukar vi försöka att träffa dom alla alternativt ta det varannan gång för att det ska bli rättvist om man nu kan använda det ordet. Jag tycker inte att mina föräldrar ska straffas för att hans föräldrar inte vill hälsa på oss.

    Vi lever tillsammans och har gemensam vårdnad.
    Att man lever tillsammans betyder inte att man har gemensam vårdnad Bara om man är gifta. 

    Ja, så kanske det är, men det behöver du ju inte bry dig om, farmor och farfar gör sina va, mormor och morfar sina. Och ni gör era, han väljer att stanna hemma och du väljer att åka till mormor och morfar. 
  • mammalovis
    Anonym (pucko) skrev 2019-02-17 13:00:00 följande:
    Att man lever tillsammans betyder inte att man har gemensam vårdnad smile1.gif Bara om man är gifta. 

    Ja, så kanske det är, men det behöver du ju inte bry dig om, farmor och farfar gör sina va, mormor och morfar sina. Och ni gör era, han väljer att stanna hemma och du väljer att åka till mormor och morfar. 
    Vårdnaden hänger inte enbart ihop med om man är gifta. Som ogifta skriver man papper på faderskap och vårdnad innan eller efter barnet har fötts!! Så där görs ett val.

    Tråkigt att ni har sådan konkurrens om relationerna med far- och morföräldrar. Det låter som att ni behöver reda ut vad det handlar om. Är farföräldrarna sura på att ni prioriterar dina föräldrar enligt dem eller är det pappan som har dåligt samvete över att föräldrarna inte bryr sig lika mycket? Har pappan en god relation till dina föräldrar? Hur är hans relation till sina föräldrar?
  • Anonym (pucko)
    mammalovis skrev 2019-02-17 13:34:45 följande:
    Vårdnaden hänger inte enbart ihop med om man är gifta. Som ogifta skriver man papper på faderskap och vårdnad innan eller efter barnet har fötts!! Så där görs ett val.

    Tråkigt att ni har sådan konkurrens om relationerna med far- och morföräldrar. Det låter som att ni behöver reda ut vad det handlar om. Är farföräldrarna sura på att ni prioriterar dina föräldrar enligt dem eller är det pappan som har dåligt samvete över att föräldrarna inte bryr sig lika mycket? Har pappan en god relation till dina föräldrar? Hur är hans relation till sina föräldrar?
    Ja, därför frågade jag om de hade gemensam vårdnad, eftersom hon skrev att de är sambos.  
  • Ensammamma2016
    mammalovis skrev 2019-02-17 13:34:45 följande:

    Vårdnaden hänger inte enbart ihop med om man är gifta. Som ogifta skriver man papper på faderskap och vårdnad innan eller efter barnet har fötts!! Så där görs ett val.

    Tråkigt att ni har sådan konkurrens om relationerna med far- och morföräldrar. Det låter som att ni behöver reda ut vad det handlar om. Är farföräldrarna sura på att ni prioriterar dina föräldrar enligt dem eller är det pappan som har dåligt samvete över att föräldrarna inte bryr sig lika mycket? Har pappan en god relation till dina föräldrar? Hur är hans relation till sina föräldrar?


    Ja det är jättetråkigt och jag jobbar verkligen för att det inte ska vara så här! Jag tror knappast att dom är sura för jag tror verkligen inte dom känner så. I normala fall när vi reser till dom så brukar vi alltid passa på att besöka båda. Jag trodde verkligen att han hade en god relation med mina föräldrar men den senaste tiden har han sagt ganska tråkiga saker om dom, han kallar dom dina jävla föräldrar och säger arr han får bita ihop för att umgås med dom. Jag förstår verkligen inte för dom är jättegullig med honom och behandlar honom verkligen som en i familjen. Han har en jättebra relation till sina egna föräldrar också msn jag tror att det i grund och botten handlar om att han är besviken att dom aldrig hälsar på. Och så tar han ut det över mina föräldrar...
  • Anonym (Z)

    Han kan inte tvinga dig till nåt, det är Barnens bästa i främsta rummet och Så länge det inte är nån fara som missbruk el liknande kan han inte hindra. Men jag undrar ju verkligen vilken frisk människa som skulle hindra sin sambo att åka och hälsa på sina föräldrar med barnen. Brukar han annars bestämma saker åt dig och förbjuda dig att göra saker. Det låter helt sjukt i mina öron.

  • Ensammamma2016
    Anonym (Z) skrev 2019-02-17 18:47:58 följande:

    Han kan inte tvinga dig till nåt, det är Barnens bästa i främsta rummet och Så länge det inte är nån fara som missbruk el liknande kan han inte hindra. Men jag undrar ju verkligen vilken frisk människa som skulle hindra sin sambo att åka och hälsa på sina föräldrar med barnen. Brukar han annars bestämma saker åt dig och förbjuda dig att göra saker. Det låter helt sjukt i mina öron.


    Absolut ingen missbruk eller annat olämpligt, tvärtom är dom otroligt kärleksfulla med enormt tålamod och de har som sagt en jättebra relation till barnen.

    Tycker också det är helt sjukt! Tidigare har han inte varit så här men lite tendenser smyger sig på. Över jul var vi också oense men då ändrade mina föräldrar och min släkt hela upplägget så det skulle passa för honom. Han var även då helt ovillig till att kompromissa och det viktiga var att vi träffade hans familj.
  • Anonym (L)
    Ensammamma2016 skrev 2019-02-17 18:46:15 följande:

    Ja det är jättetråkigt och jag jobbar verkligen för att det inte ska vara så här! Jag tror knappast att dom är sura för jag tror verkligen inte dom känner så. I normala fall när vi reser till dom så brukar vi alltid passa på att besöka båda. Jag trodde verkligen att han hade en god relation med mina föräldrar men den senaste tiden har han sagt ganska tråkiga saker om dom, han kallar dom dina jävla föräldrar och säger arr han får bita ihop för att umgås med dom. Jag förstår verkligen inte för dom är jättegullig med honom och behandlar honom verkligen som en i familjen. Han har en jättebra relation till sina egna föräldrar också msn jag tror att det i grund och botten handlar om att han är besviken att dom aldrig hälsar på. Och så tar han ut det över mina föräldrar...


    Tycker att du ska prata med honom om detta. Fråga varför han kallar dina föräldrar så, vad är det som har hänt?

    Jag skulle även frågat honom om det är såhär han vill ha det, att ni ska förbjuda varandra saker. Då kan ju du förbjuda honom att besöka hans föräldrar med barnen. De får bara åka om du är med och du tänker minsann inte följa med på riktigt länge.

    Låter som att han mår dåligt? Brukar han hålla på och styra och ställa såhär i övrigt också?
Svar på tråden Kan pappan bestämma att barnen inte får träffa mormor?