• Äldre 17 Feb 16:38
    129 visningar
    0 svar
    0
    129

    Kan man jobba 60% och får en sjukskrivning på 25%?

    Hej,

    Jag arbetstränar då jag har utmattningssyndrom.
    Är arbetslös i grunden och hoppas på en anställning.
    Just nu kan jag ju jobba x antal timmar hit och dit, då jag är 100% sjukskriven.
    Men jag hoppas självklart på en fast anställning i slutändan, men det är ju jättesvårt att veta hur mycket man kan tänkas klara och man vill ju inte mista mer inkomst än nödvändigt. Det jag tänker på är att jag kanske inte klarar 100% de närmasta åren, men kanske klarar 75 procent tex och då har
    Fk och AF har sagt att jag kanske då kan få 25% sjukskrivning ett tag.

    MEN, det jag känner är att dessa 25% glapp är så stora. Tänk om jag klarar mer än 50%, men mindre än 75%.. Ska jag behöva att bara göra 50% då för att kunna få en 50% sjukskrivning eller så måste jag absolut upp till 75 för att få 25..
    går det inte att tex jobba 60% och iaf få 25%? Då mister ju jag 15% frivilligt, men har ändå en 60 procent fast grund, vilket känns tryggare och bättre med banker mm och jag kan dessutom kanske se om jag kan få gå upp mer sen

    (självklart hade det bästa ju varit att fått en 100% tjänst och få vara sjukskriven 50% tills jag känner jag helt klarar 75 osv, men vem vill anställa någon 100% när de inte klarar hundra än liksom)

    Alla säger ta det lugnt och i din takt så du inte faller mer bakåt igen, men det är ju lättare sagt än gjort när man känner sig värdelös utan arbete och behöver ha en fast tjänst för tryggheten och banken om nåt behöver fixas på huset osv.
    Men det är jäääkla skillnad att ha utmattningssyndrom och ta det lugnt som arbetslös mot att ha en fast anställning i grunden..man känner ständigt ännu mer stress och oro över framtid och ekonomi och det underlättar ju inte för tillfrisknandet precis..

Svar på tråden Kan man jobba 60% och får en sjukskrivning på 25%?