• Tessa17

    Testament och laglott och kronofogden

    Hej, min mor har gått bort och testamenterat sin bostadsrätt till mig, Jag har en bror, har han rätt till laglott? Vad händer med arven om han har skulder hos Kronofogden? Ta Kronefogden arvet? Hur mycket har ni betalat för en enkelt bouppteckning hos juristen? Tack för svaret.

  • Svar på tråden Testament och laglott och kronofogden
  • annabellelee

    Sin laglott har han alltid rätt till, oavsett testamente. Gör kronofogden utmätning blir han så klart av med sina tillgångar, inklusive det han ärvt, men det behöver ju inte gå så långt.

  • Drottningen1970

    Ja han har rätt till sin laglott om han kräver det, men det krävs att han berättar det.

    Och ja, kronofogden kan utmäta alla tillgångar även om de kommer via arv.

  • Anonym (abs)

    Säg att bostadsrätten är enda tillgången och värd en miljon, och att det finns skulder på 100 000 kr. Då har dödsboet sammanlagt tillgångar på 900 000 kr.

    Dessa skulle normalt innebära 450 000 kr per arvinge (om ni är två stycken.) Hälften av detta är laglotten, dvs 225 000 kr.

    Din bror har då rätt till 225 000 av dödsboet. Vill du ha ha lägenheten får du då snällt betala 225 000 kr till din bror, samt betala skulden på 100 000 kr.

    Kan du inte göra detta så måste lägenheten säljas och ni får dela på tillgångarna enligt ovan.

    Tänk även på att ni antagligen behöver betala skatt på vinsten vid försäljningen av lägenheten. (Vilket kan bli en rejäl slant om lägenheten köptes för länge sedan till ett lågt pris.)

    Mitt råd är att ni bör ta hjälp av en professionell boupptecknare. Kostar ett par tusen, men är absolut värt det i det här fallet.

  • Anonym (....)
    Drottningen1970 skrev 2019-02-17 19:42:41 följande:

    Ja han har rätt till sin laglott om han kräver det, men det krävs att han berättar det.

    Och ja, kronofogden kan utmäta alla tillgångar även om de kommer via arv.


    Han har rätt till den oavsett om han påpekar det eller inte.
  • Drottningen1970
    Anonym (....) skrev 2019-02-17 20:04:47 följande:

    Han har rätt till den oavsett om han påpekar det eller inte.


    Nej inte om man missar att begära jämkning av testamentet.

    Men gör man det så kommer man att få ut sin laglott.
Svar på tråden Testament och laglott och kronofogden