• Hårfagre

    Torkning av bacon

    Nån som provat det här nya att lufttorka bacon i en tygpåse i tumlaren ?

  • Svar på tråden Torkning av bacon
  • Pilsner
    Griseknoen35 skrev 2019-02-17 20:11:47 följande:

    Va? Vem vill ha bacon o tumlaren? Alltså du menar torktumlaren där man torkar sina rena kläder?


    Tänk vad gott alla kläder skulle lukta efteråt. Jag skulle gå runt och vara ständigt hungrig på bacon!
  • Griseknoen35
    Pilsner skrev 2019-02-17 20:16:54 följande:
    Tänk vad gott alla kläder skulle lukta efteråt. Jag skulle gå runt och vara ständigt hungrig på bacon!
    Ja, tänk att sitta på jobbet i sin nytvättade bacondoftande tröja. Tänk hur samtalet i fikarummet skulle gå när man inte va där. 
    -Har du känt hur Greta luktar?
    - Ja, jag tror det är bacon
    - Bacon? Hon är väl ingen gris?
    -Nej, hon kanske bara stekte lite bacon till frukost
    -Tro du det?
    - Nej, jag läste en tråd på familjeliv förut, Tror du hon torktumlar baconen innan hon torktumlar sina kläder?
    -Nej, du måste ju vara knasig. Hon kanske smörjer sig med baconfett efter duschen.
  • Griseknoen35
    Hårfagre skrev 2019-02-17 21:05:33 följande:
    Det skall tydligen inte sätta sig någon lukt iochmed tygpåsen. Ingen som provat ??
    Men flottet som baconen ger ifrån sig i värmen som tumlaren alstrar åker ju igenom typpåsen och kladdar ner tumlaren invändigt som sen hamnar på de rena kläderna du tumlar. 
  • klyban
    Hårfagre skrev 2019-02-17 20:09:48 följande:
    Nån som provat det här nya att lufttorka bacon i en tygpåse i tumlaren ?

    Vad är du ute efter?
    Och vad ska du göra?


    hur många meter var det?
  • Hårfagre

    Medelst denna 'torkning' a 20-30 minuter skall baconet sedan vid stekning bli extra mört och krispigt. Iallafall enligt de två kvinnor jag råkade överhöra tala om detta. Fast vem vet, det kanske bara var en ploj ? Samtalet lät iaf seriöst enl mitt tycke :/

  • Anonym (va??)
    Hårfagre skrev 2019-02-18 22:12:34 följande:

    Medelst denna 'torkning' a 20-30 minuter skall baconet sedan vid stekning bli extra mört och krispigt. Iallafall enligt de två kvinnor jag råkade överhöra tala om detta. Fast vem vet, det kanske bara var en ploj ? Samtalet lät iaf seriöst enl mitt tycke :/


    i torktumlaren???
  • klyban
    Hårfagre skrev 2019-02-18 22:12:34 följande:
    Medelst denna 'torkning' a 20-30 minuter skall baconet sedan vid stekning bli extra mört och krispigt. Iallafall enligt de två kvinnor jag råkade överhöra tala om detta. Fast vem vet, det kanske bara var en ploj ? Samtalet lät iaf seriöst enl mitt tycke :/

    Om du ska få dom krispigare, doppa i mjöl, lite vatten i stekpannan, pressa bacon under tillagningen.


     


    Men tyckte du stoppa bacon i torktumlaren lät seriöst?
    Och möra bacon, vad är det?


    hur många meter var det?
  • Hårfagre
    klyban skrev 2019-02-19 06:29:11 följande:

    Om du ska få dom krispigare, doppa i mjöl, lite vatten i stekpannan, pressa bacon under tillagningen.

     

    Men tyckte du stoppa bacon i torktumlaren lät seriöst?

    Och möra bacon, vad är det?


    Alltså det såg ut att vara två propra damer i 40-50 års åldern som sinsemellan förde den här diskussionen.
  • klyban
    Hårfagre skrev 2019-02-19 10:17:50 följande:
    Alltså det såg ut att vara två propra damer i 40-50 års åldern som sinsemellan förde den här diskussionen.

    Låter som det saknas nått för förklara detta.


    Dock har jag aldrig kommit över detta under de ggr jag gjort bacon.


    hur många meter var det?
  • Hårfagre
    klyban skrev 2019-02-19 15:13:52 följande:

    Låter som det saknas nått för förklara detta.

    Dock har jag aldrig kommit över detta under de ggr jag gjort bacon.


    Jag hörde inte mer än jag skrev i trådstarten, hittar inget om det på nätet heller. Säkert bara renodlat trams.
  • klyban
    Hårfagre skrev 2019-02-19 18:36:24 följande:
    Jag hörde inte mer än jag skrev i trådstarten, hittar inget om det på nätet heller. Säkert bara renodlat trams.

    Vem vet, inget jag kommit över i alla fall.

    Men ska du testa nått nytt och knaprigt, testa den med mjöla baconen, lite vatten i stekpannan och stek baconen under press.
    Och så kanske du får nått ut av tråden under tiden, tills någon kanske kan förklara vad det är de pratade om.


    hur många meter var det?
  • Hårfagre
    klyban skrev 2019-02-19 23:13:42 följande:

    Vem vet, inget jag kommit över i alla fall.

    Men ska du testa nått nytt och knaprigt, testa den med mjöla baconen, lite vatten i stekpannan och stek baconen under press.

    Och så kanske du får nått ut av tråden under tiden, tills någon kanske kan förklara vad det är de pratade om.


    Man tackar :)
  • Pentra

    Om jag kör bacon i torktumlaren ikväll så kommer jag att mötas av mina färdigpackade väskor i hallen imorgon... ... /Pentra

  • Hårfagre
    Pentra skrev 2019-02-20 00:08:42 följande:

    Om jag kör bacon i torktumlaren ikväll så kommer jag att mötas av mina färdigpackade väskor i hallen imorgon... ... /Pentra


    Som sagt, jag tror jag blivit dragen vid näsan. Ha en fin dag :)
Svar på tråden Torkning av bacon