• Anonym (Nattjobb)

    Jobba natt, när ska jag ta mina tröttande kvällsmediciner istället?

    Kort och gott har jag nu fått ett drömjobb. Enda negativa är att jag nu kommer ha en vaknatt per vecka. Jag tar vanligen på kvällarna innan jag börja sova en tröttande medicin (triptyl) för bättre sömn och mindre värk.

    Hur gör ni andra som normalt tar tröttande mediciner till natten, men jobbar natt ibland? Tar ni medicinerna då ni kommer hem på morgonen efter jobbet, eller på eftermiddagen innan jobbet och sover innan?

  • Svar på tråden Jobba natt, när ska jag ta mina tröttande kvällsmediciner istället?
  • Anonym (Josefin)

    Rent spontant tänker jag att du tar väl dem när det är dags för dig att sova. Att det blir annan tid på dygnet spelar väl ingen roll. Du kan ju iaf inte ta dem på kvällen om det är tänkt att du ska vara vaken och jobba.

  • Anonym (a)

    Behöver du ens ta medicinen om du varit vaken hela natten? Sover du inte rätt bra ändå nästa förmiddag? Det är ju bäst att inte sova hela dagen om det bara är en natt per vecka du jobbar. Bättre då att vara lite trött dagen efter jobb och sova ordentligt kommande natt.
    Hur länge är du trött av medicinen? Du kan ju inte ta den på eftermiddagen innan jobbet om du är trött i 8 timmar och börjar jobba kl 18 tex.
    Om den bara verkar en liten stund skulle jag se till att sova ordentligt dagen innan nattjobbet. Så mår jag själv bäst av att göra.

Svar på tråden Jobba natt, när ska jag ta mina tröttande kvällsmediciner istället?