• PaulieJ

    Gråter av min hals... HJÄLP

    Åh min hals är så svullen och gör så jävla ont. Har aldrig upplevt sån smärta förut vid halsont.

    Har inga halsmandlar kvar så är inte halsfluss.

    Men vad ska jag göra?

    Kan inte äta, sova, dricka eller ens svälja mitt saliv utan att göra miner och gråta av smärta.

    Finns någon medicin utan recept eller som man kan få på recept?

    Som man sväljer, som hostmedicin fast mot halsont.

    Har testat bafucin, zyx och en annan som jag inte minns namnet på. Ingen skillnad.

    Testat dricka varmt te med honung och citron. Ätit isglass. Nej inget hjälper.

    Alltså det gör så sjukt jävla ont att jag blir ledsen och förbannad, vill bara boxa in i väggen när jag ska svälja.

    Ont i nacken också och helt stel .

  • Svar på tråden Gråter av min hals... HJÄLP
  • Linkan92

    Om det är så dåligt tycker jag du ska söka akut. Det finns andra (potentiellt farliga) infektioner man kan få i halsen som behöver behandling! Viktigt att kolla att det inte är något sånt

  • Tiffany

    Ring alltid o rådfråga 1177. Du kanske behöver hjälp

  • Cailyn

    Hej

    Du kan få halsfluss även utan halsmandlar. Jag har själv inga halsmandlar och fick ändå halsfluss i dec 2018.

    Jag hade fruktansvärt ont i halsen, feber mm

    Ring vårdcentralen så kan de ta ett enkelt prov och se.

  • Anonym (Gör såhär)

    Sist jag fick så vansinnigt ont i halsen så var det enda som hjälpte treo eller alvedon (alt. kombinerat) på klockan. Alltså så fort tiden kom för att få ta en ny dos så gjorde jag det, så att kroppen aldrig var utan det. Det var det enda som lindrade och gjorde det uthärdligt att svälja saliv.

  • Anonym (Esme)

    Märkligt, det låter exakt så som jag kände av halsböld. Kunde inte svälja för det kändes som att svälja ett rakblad. Till slut gick jag bara omkring och spottade. 


    Men du har inga halsmandlar så det är väl uteslutet. Konstigt bara att det påminner så mycket om just halsböld. Jag har aldrig haft en liknande smärta i halsen innan jag fick det , halsfluss är inte ens i närheten av den smärtan.

    Kanske borde kolla upp struplocksinflammation som andra skriver.
    www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/epiglottit-struplocksinflammation/

  • Anonym (Ohoj)

    Skönt att söka hjälp här, när man kan ringa typ kry, går snabbare än att skriva ett inlägg!

  • MeandHim

    Fick så när jag hade körtelfeber. Min hals var sååå svullen att dom trodde jag hade påssjuka först, hade som dig och fick någon slags bedövning för att kunna svälja min saliv

  • PaulieJ

    Jag har ätit panodlil 500 mg som godis dessa här dagarna Utan någon större effekt.

    Alvedon och treo kan jag inte ta då jag har magsår.

    Saken är den 2 veckor sedan fick jag ett sjukt slag mot strupen, då gjorde det ont när jag svalde och vände huvudet. Satte i halsen flera gånger på en dag.

    Och nu är jag sjuk.

    Har konstigt nog ingen feber och det brukar jag ha vid halsont och förkylning.

  • PaulieJ
    Anonym (Ohoj) skrev 2019-02-17 22:28:38 följande:

    Skönt att söka hjälp här, när man kan ringa typ kry, går snabbare än att skriva ett inlägg!


    Okej.......

    Jag har faktiskt ringt 1177, och även prata med en sjuksköterska i appen Kry.

    1177 sa jag skulle vända mig till vårdcentralen. Kry så jag skulle till akuten men jag bor på landet och kan inte ta mig till akuten. Därför jag ville ha råd om det fanns något lindrande.
  • Anonym (Ohoj)
    PaulieJ skrev 2019-02-17 22:44:52 följande:

    Okej.......

    Jag har faktiskt ringt 1177, och även prata med en sjuksköterska i appen Kry.

    1177 sa jag skulle vända mig till vårdcentralen. Kry så jag skulle till akuten men jag bor på landet och kan inte ta mig till akuten. Därför jag ville ha råd om det fanns något lindrande.


    Med dina stela nacke borde dom inte sagt att det var ett alternativ att vänta. Så sök riktig hjälp istället!

    Fl kryllar av hobbyläkare som troligtvis är elektriker eller fritidspedagoger irl.
  • Meriall

    Precis sådär hade jag när jag hade körtelfeber. Fick då en hel massa citodonsuppar för hade för ont för att svälja tabletter. Var bara att stå ut. Efter en vecka började det bli bättre. Nog en av de värsta smärtor jag känt. Kunde inte heller svälja saliv, usch.

    Men åk till läkare och kolla.

Svar på tråden Gråter av min hals... HJÄLP