• Anonym (Ok?)

    Ok att sälja teve dyrare än vad jag köpt?

    Jag köpte en teve under black friday för 4500:- innan låg den på 7000:-

    Det var en 50 tum teve som fortfarande står oöppnad i kartong.

    Nu vill jag istället ha en 65 tum teve och tänkte sälja denna.

    Så min fråga är kan jag bara sälja den för den summan jag köpte teven för eller kan jag sälja teven för den summan den ligger på idag? Dvs 7000:- ??

  • Svar på tråden Ok att sälja teve dyrare än vad jag köpt?
  • Anonym (E)

    Det ät helt okej att sälja en vara dyrare än man köpt den, problemet kan vara att hitta en köpare som är villig att betala den summan. Finns nog ingen som betalar lika mycket privat om man kan köpa varan i affär till samma pris.

  • Anonym (Ok?)
    Anonym (X) skrev 2019-02-18 00:54:29 följande:

    Vem skulle betala fullpris för en begagnad TV?


    Men jag tänkte inte begära fullpris. Tänkte gå ner nån tusen lapp, och hur kan den vara begagnad om den inte ens är rörd???
  • Anonym (X)
    Anonym (Ok?) skrev 2019-02-18 00:56:14 följande:

    Men jag tänkte inte begära fullpris. Tänkte gå ner nån tusen lapp, och hur kan den vara begagnad om den inte ens är rörd???


    Du skrev ju själv om 7000

    Men jo, den är begagnad. Den som köper den har inga garantier för om du snvänt den, och garantin gäller från inköpsdatum, se den är begagnad.
  • Anonym (qwerty)

    Det är ju självklart att du kan sälja den för precis det beloppet du vill.
    Hittar du någon som är villig att betala en miljon för TV'n så tar jag av mig hatten och säger Grattis.

  • Anonym (Ok?)
    Anonym (X) skrev 2019-02-18 00:58:05 följande:

    Du skrev ju själv om 7000

    Men jo, den är begagnad. Den som köper den har inga garantier för om du snvänt den, och garantin gäller från inköpsdatum, se den är begagnad.


    Ok om jag frågar så här då, ska jag sälja teven under 4500 eller under 7000?
  • Anonym (X)
    Anonym (Ok?) skrev 2019-02-18 01:08:04 följande:

    Ok om jag frågar så här då, ska jag sälja teven under 4500 eller under 7000?


    Under 7000 men över 4500.
  • Anonym (Ok?)
    Anonym (X) skrev 2019-02-18 01:15:22 följande:

    Under 7000 men över 4500.


    Men jag köpte den för 4500? Då går det väl inte sälja den för högre summa ? Eller?
  • Anonym (beror)

    Alltså först och främst bör man nog ifrågasätta sina ekonomiska val om man köper något för över fyra tusen utan att varesig behöva den eller vilja ha den tillräckligt för att använda den på flera månader. Och dessutom redan tröttna på något man inte ens använt och vilja köpa något ännu dyrare och finare(trots att man inte ens använder den billigare). Liksom varför ska du köpa en till dyrare tv när du inte ens använder den du har?

    Möjligtvis kan du sälja den för 5000, om du har tur. Tänker att marknaden är rätt död nu dock när folk fortfarande är fattiga efter julen. Sedan beror det på hur bra bilder du tar, hur lockande annons du skriver, vilken stad du bor i, vilken tid du lägger ut annonsen och så vidare. 

  • Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (Ok?) skrev 2019-02-18 01:21:56 följande:
    Men jag köpte den för 4500? Då går det väl inte sälja den för högre summa ? Eller?
    Du kan sälja den för vilken summa som helst. Säljer du väldigt många varor med vinst så kommer du få Skatteverket på dig, men din TV är inget problem.
    Du kommer inte hitta någon som betalar 7000:-, även om köparen tror på att den är ny och aldrig varit uppackad. Anledningen är att man har mycket bättre skydd om man köper en vara i en butik, t.ex om det visar sig vara något fel på varan. Köper man av en privatperson så tar man en större risk, och då ska det vara billigare.
Svar på tråden Ok att sälja teve dyrare än vad jag köpt?