• Anonym (fråga­nde)
    Äldre 18 Feb 01:20
    7334 visningar
    123 svar
    123
    7334

    Arg granne som stör sig på oss!

    Vi bor i flerfamiljshus (bostadsrätt) med grannar både under och ovanför oss. Familjen består av två vuxna och två barn (1,5 och 11 år gamla). Minstingen är rätt morgonpigg, vaknar oftast vid 6-tiden och vill gå upp och äta frukost. Idag när vi satt vid frukostbordet kom det en arg lapp i brevlådan från grannen under oss där det stod "det är söndag morgon kl 06.00 och vi måste få sova!!!". Jag blev både förvånad och fundersam, eftersom vi precis hade gått upp ur sängen och inte hade gjort något särskilt, så jag gick ner till grannen och plingade på. Då visade det sig att hon störde sig på lillens fotsteg och ville att det skulle upphöra till varje pris, hon skällde ut mig efter noter och krävde att jag skulle sätta barnet framför tv:n så han satt still. Jag hade förstått om vi hade lekt eller väsnats på något sätt, men vi hade verkligen bara förflyttat oss (på ett som jag tycker normalt sätt) från ett rum till ett annat. Nu är det ju så att 1,5-åringar småspringer när de förflyttar sig, det är deras normala rörelsemönster, men jag anser att det väl ändå måste räknas som normalt och något man får räkna med när man bor i flerfamiljshus? Vad anser ni andra? Kan tillägga att vi redan gör allt vi kan för att visa hänsyn till våra grannar, övriga i familjen springer aldrig inne, vi spelar aldrig hög musik, leker ljudligt osv. Därför blev jag både förvånad och lite provocerad av morgonens händelse.. Tar tacksamt emot synpunkter!

  • Svar på tråden Arg granne som stör sig på oss!
  • Äldre 18 Feb 01:43
    #1
    +1

    Mattor. Prata med styrelsen om lyhördheten i huset. Sen har ni gjort ert.

    (Jag vet att barn kan snubbla över mattor men jag är av åsikten att det är en del av barndomen och grovmotorikutvecklingen.)


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (N)
    Äldre 18 Feb 02:42
    #2

    Ni kan:

    Skaffa mattor, gör det, det hjälper!

    Se till att barnet rör sig minimalt på morgonen i rummet ovanför deras sovrum. Det hjälper väldigt mkt. Vet ni inte vart dom har sitt sovrum så fråga dem, det är bara positivt eftersom ni då visar att ni bryr er.

    Även om du tycker att ni rört er minimalt just den morgonen så har säkert er granne vaknat av detta ett flertalet gånger och denna morgon brast det bara.

    Har själv upplevt hur det är under ett par med ett barn som verkligen sprang runt i lägenheten på morgonen, nu gjorde ju inte ert barn det men detta var verkligen inte okej. De hördes aldrig annars men när barnet va 1,5-3 år någonting så var det helt galet. Det var mitt ex sovrum, han bodde då hos sina föräldrar (vi var unga) så hans sovrum var även barnets sovrum...

  • Anonym (svårt­)
    Äldre 18 Feb 04:58
    #3

    Svårt läge. Ja, det räknas som normalt men samtidigt går det inte att komma ifrån att fotsteg från barn i den åldern låter fruktansvärt mycket i lägenheten under (och ibland även bredvid, beroende på hur ljud förflyttar sig i huset). Ni ska å ena sidan inte behöva böja er för alla grannarnas önskemål, men kanske det finns något ni kan göra för att gå halva vägen var. Just lördag- och söndagmorgnar är det ju väldigt skönt att få sova ut så kanske finns det något ytterligare ni kan göra för att inte väcka grannen just då.

  • Anonym (eee)
    Äldre 18 Feb 07:06
    #4

    När  vi var i samma läge skaffade vi tjocka mattor och la där barnen rörde sig mest. Jag visste också att damen som bodde under oss vilade middag mellan kl 16.00-17.00 varje dag. Hennes sovrum var precis under barnens lekrum! (Hade vi vetat det när vi flyttade in hade vi inte valt det rummet som lekrum). Det ledde till att vi såg till att barnen inte var i det rummet under den timmen. Sedan fick de bygga tågbanor och slamra i vardagsrummet i stället. Där visste vi att hon inte var så mycket, i sin lägenhet. 

    Sen blev barnen större, gick på dagis och sen i skolan så det blev mindre och mindre tid som hon behövde höra barnen (hon var pensionär och hemma alltid) 

    Vi var i kontakt med hyresvärden eftersom hon klagade på oss men de sa att vi gjorde inga speciella störande ljud utan "hon får stå ut" var väl egentligen budskapet men vi ville förstås förmildra det vi kunde. Våra barn var ganska lugna dessutom. 

  • Anonym (fråga­nde) Trådstartaren
    Äldre 18 Feb 11:19
    #5

    Vi har redan mattor, så finns inte så mycket att göra på den punkten. Annat än skaffa heltäckningsmatta då men det kommer inte ske... Problemet är att grannens sovrum ligger under vårat kök, lite svårt att inte använda det rummet på morgonen. Jag föreslog vänligt till grannen att hon skulle använda öronproppar men då blev hon helt galen! :/

  • Anonym (Suck)
    Äldre 18 Feb 11:27
    #6

    Men suck.. Självklart måste man kunna få gå i sin egen lägenhet. Väljer man att bo i lägenhet ingår ljud inom rimliga gränser från grannar, lika mycket som biljud om man väljer att bosätta dig bredvid en trafikerad väg. Är man så lättstörd får man använda öronproppar. Eller flytta till hus.

  • Anonym (Störd­)
    Äldre 18 Feb 11:48
    #7

    Tycker det låter som om ni redan gör ert bästa för att inte störa och mer än så kan man inte göra. Mina grannar (ovanför) går bärsärk varje morgon samma tid och fortsätter hela dagarna efter det. Har inte klagat till värden ännu men kommer att göra det. De har 5 barn och alla springer omkring som galningar. De slåss och skriker konstant och föräldrarna gör ingenting åt saken. Det vet jag då det är så lyhört här att man nästan kan höra en knappnål falla i golvet hos grannen. Varje ord som sägs hörs även ner till oss.

    En del ljud får man tåla och som det låter på din beskrivning verkar ni hålla er inom ramen för vad som är okej. Mina fd grannar var som ni och det var rena himmelriket att bo här då i jämförelse med nu när det aldrig går 5 minuter mellan skriken och springandet där uppe. Så lev ni och förklara för tanten att hon får börja använda sig av öronproppar om hon inte kan sova. Det gör även jag men grannens barn klampar, slamrar och skriker rakt igenom alla öronproppar jag hittills provat. Och då är det illa på riktigt. Skule väldigt gärna byta grannar med henne om det hade varit möjligt

  • Äldre 18 Feb 11:55
    #8

    Tycker inte att ni behöver vidta några som helst åtgärder. Orimliga krav får de som ställer dem själva hitta en lösning på. 

  • Äldre 18 Feb 13:06
    #9
    +2

    En vuxen smyger ut i köket och gör iordning frukost och sen äter ni frukost i tv-soffan på helgerna?!

    Berätta gärna för grannarna vad ni vidtagit för åtgärder, tex regler för spring & leksaker inomhus, mattor, helgfrukost i ett annat rum etc så att de känner att ni lyssnar på dem och gör ert bästa. Det kan göra mirakel för deras tolerans!

  • Anonym (A)
    Äldre 18 Feb 13:42
    #10
    Pope Joan II skrev 2019-02-18 11:55:59 följande:
    Tycker inte att ni behöver vidta några som helst åtgärder. Orimliga krav får de som ställer dem själva hitta en lösning på. 
    Det tycker inte jag heller.
Svar på tråden Arg granne som stör sig på oss!