• Äldre 18 Feb 08:49
    1757 visningar
    14 svar
    14
    1757

    Hjälpa förälder ekonomiskt

    Jag har en förälder som har riktigt dålig ekonomi. Detta beror bl.a. på att hen har en parter som av olika anledningar inte kan arbeta och att min förälder har varit arbetslös i perioder. Nu har min förälder dock en fast anställning, heltid. De bor i villa, har två bilar och hundar. Föräldern har på senare tid uttryckt att jag borde ta mitt ansvar och hjälpa hen ekonomiskt nu när hen har det svårt. De verkar inte ha någon buffert utan nu när deras kyl/frys gick sönder fick de ta något snabblån för att köpa nytt! Tydligen inget låneutrymme på huset heller... 

    Själv är jag 25 år och förlovad. Lever med en partner som har stabil ekonomi, men ingen höginkomsttagare. Jag har en universitetsutbildning och förväntar mig en bra löneutveckling framöver, men tjänar nu ca 25 000 kr i månaden före skatt (ingångslön). Vi bor i hyresrätt och har en skruttig gammal bil. Vi lägger undan alla pengar vi får över till att förhoppningsvis kunna köpa hus. Vi vill även ha sparade pengar då vi förhoppningsvis har turen att få barn om ett par år och inte vill oroa oss över ekonomin då. 

    Jag har sagt till min förälder att jag självklart hjälper om de har fakturor som riskerar gå till kronofogden. Hen var inte särskilt nöjd med detta svar då hen tyckte att jag kunde betalat ny kyl/frys till dem och skicka några tusenlappar i månaden. Jag vill verkligen inte då detta skulle underminera vårt sparande inför att köpa hus osv. själv i framtiden! Är detta själviskt? Har samtidigt så dåligt samvete. Det verkar ju dock som att de lever över sin inkomst och jag vill inte pytsa in mina pengar i ett svart hål! Jag tycker nog de kunde sålt åtminstone en bil och bytt till ett billigare boende, två personer kan ju bo i bostadsrätt , kanske en trea som man får i deras stad för kanske 1,5 miljoner och inte i en stor villa med trädgård! Hur hade ni gjort?

    Vet inte om det spelar roll, men jag och föräldern har aldrig haft en toppenrelation, även om vi inte varit ovänner. Jag bodde där då och då fram till 12-årsåldern. Hen har inte stöttat mig ekonomiskt mer än underhåll till andra föräldern. 

  • Svar på tråden Hjälpa förälder ekonomiskt
  • Äldre 18 Feb 09:12
    #1

    Med tanke på att din förälder har en heltidstjänst och att jag utgår ifrån att det finns ett rejält värde i villan (annars hade det väl inte varit ett alternativ att byta till bostadsrätt för någon mille) ser jag egentligen ingen anledning till varför du skulle behöva hjälpa till.

    Vill du göra det som en engångsgrej eller som du sa finnas där som en säkerhet om det blir något akutläge är det väl en sak men väldigt magstarkt att förvänta sig någon slags månatlig summa, särskilt om man själv bara betalat underhåll under din uppväxt.  

  • Anonym (V)
    Äldre 18 Feb 09:49
    #2

    Jag tycker också det är magstarkt att tycka att du ska ge hen x antal tusen i månaden pga deras knackiga ekonomi.

    Om du ska hjälpa dem,  kräv insyn i deras ekonomi! Den här diskussionen kan kännas obekväm men läser man din TS ser man du har en mängd frågor kring deras boende etc. Ställ dom. Och se tillsammans över vilka åtgärder de kan göra för att förbättra läget. Att villkorslöst bara ge hen pengar, om ni dessutom inte har en tight relation, blir fel.
    Blir hen sur eller inte vill diskutera detta, dra dig ur.

  • Anonym (??)
    Äldre 18 Feb 09:53
    #3
    +1

    Herregud, vad för slags förälder kräver att få snylta på sitt barn för att få fortsätta leva över sina tillgångar?!NEJ NEJ NEJ! Säger jag. De kan sälja huset och flytta till en lägenhet och sälja en bil. Du är inte skyldig att försörja dem! (Och bör absolut inte heller göra det under dessa omständigheter)

  • Äldre 18 Feb 09:55
    #4

    ?Fick ta ett snabblån? för att kyl och frys gick sönder? Det brukar finnas kyl och frys för nån tusenlapp på Blocket, ibland till och med bortskänkes. Det låter som att de inte riktigt bryr sig om sin ekonomi, de kommer inte att bli hjälpta av om du tillför extra pengar.

  • Äldre 18 Feb 10:31
    #5
    +1

    Det jag skulle kunna tänka mig i ett sådant läge är att erbjuda mig att sätta sig gemensamt och gå igenom deras ekonomi och hjälpa till med en budget. För det låter som du säger som att de bara är väldigt dåliga på att hantera pengar. Men jag gissar att det inte är intressant för de vill bara ha snålskjuts på dig.

    Jag skulle inte ge bort pengar o ditt fall.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (B)
    Äldre 18 Feb 13:26
    #6

    Usch, vilket fult sätt! Vägra blankt! Har du syskon att ta stöd av?

  • Äldre 18 Feb 13:45
    #7

    Jag hade inte gett dom ett öre men jag hade absolut erbjudit mig att ta en titt på deras ekonomi.

  • Anonym (Oriml­igt)
    Äldre 18 Feb 13:57
    #8

    Du kan inte hjälpa din förälder o dennes arbetslösa sambo varje månad. Din förälder tjänar förmodligen mer än dig o det borde vara hen som hjälper dig. De behöver se över sin egen ekonomi. Vad gör den arbetslösa för att få en inkomst? Sjukpeng, sjukersättning, a-kassa, aktivitetsstöd, CSN vid studier. Söka jobb, inom alla yrken. Kan din förälder arbeta mer? Byta jobb? Börja ta pension?

    Sedan behöver de även titta på att sänka sina kostnader, sälja tillgångar och eventuellt andra inkomster. Kan de hyra ut ett rum eller en stuga på tomten? Kan ge bra extrainkomst.

    Men nej, hjälp dem vid enstaka tillfälle men absolut inte varje månad.

  • Anonym (Nej!)
    Äldre 18 Feb 14:03
    #9

    Du ska INTE ge dem ett öre. Säg till dem att sälja ena bilen. Å varför inte huset också, så kan dom bo i lägenhet istället. Få för guds skull inte dåligt samvete.

  • sextio­talist
    Äldre 18 Feb 15:22
    #10

    Anmäl dom till Lyxfällan

  • Anonym (K)
    Äldre 18 Feb 17:34
    #11

    Jag skulle inte ge dem någonting.

    Om de var i riktig nöd vore en annan sak , men det är inte acceptabelt att de vill snylta på er för att slösa pengar på onödiga saker.

  • Anonym (ooo)
    Äldre 18 Feb 18:26
    #12

    2 bilar? De får väl sälja en då. Många klarar sig på en, speciellt om man måste för att man behöver pengar till annat 

    Nej, här osar det lite katt 

  • Sharpe­r
    Äldre 18 Feb 18:30
    #13

    Börja med att gå igenom deras ekonomi. Hur ser inkomster relaterat till utgifter ut osv. Hade inte bara gett dom pengar hur som helst. Antingen lever de över sina tillgångar Elle så är de inte så dåligt som de säger eftersom de har villa, 2 bilar osv..

  • Anonym (H)
    Äldre 18 Feb 19:29
    #14

    Jag hjälper gärna min mamma ekonomiskt, för hon är änka med fattigpension och har sparat och gnetat hela livet. Inte att jag skulle ställa upp om mina föräldrar levde över sina tillgångar och KRÄVDE pengar f.a kuna fortsätta slösa!

Svar på tråden Hjälpa förälder ekonomiskt