• Linda2barnsmamma

    Fosterskador?!

    Hej.

    Skriver åt en vän.

    Gravid i v 11. Är orolig för att fostret kan ha skador pga av medicin pappan äter.

    Vet inte riktigt vad det är för medicin men lite som cellgifter / starka kortison sprutor.

    Hon va hos kk idag och fick veta att hon är i 10+2. Hjärtat slog så fint. Men hon undrar hur dom kan kolla om fostret har cellförändringar, cellskador pga av medicinen.

    Vet inte riktigt hur mycket dom kan de via kub test eller om man nu skulle behöva göra fvp för att kolla?!

    Någon som vet eller varit med om samma undersökning??

  • Svar på tråden Fosterskador?!
  • Anonym (Fvp)

    Kuben visar bara de större kromosomavvikelserna. Downs syndrom, trisomi 13 och 18. (Om jag är helt ute och cyklar får någon gärna tillrättavisa mig)

    Vill hon veta annat så är det fostervattensprov och det kommer hon få bekosta själv, om inte kuben skulle ge jättedåligt resultat på något annans. I så fall görs nipt men man kan inte se alla avvikelser där heller utan då gäller som sagt fostervattens prov vilket dom får bekosta själva.

    Det hon bör tänka på då är att missfallsrisken är 1:200 och det skulle ju vara väldigt tråkigt om hon får missfall och barnet är friskt. Man får välja för/nackdelar.

    Har dom pratat med bm eller läkare angående mannens mediciner? Det är ju inte ens säkert att det finns risk till att barnet skulle ha något men efter hans medicinering.

    Många kvinnor medicineras med olika preparat pga sjukdomar och psykisk ohälsa men får fina och friska barn

  • Linda2barnsmamma
    Anonym (Fvp) skrev 2019-02-18 12:44:25 följande:

    Kuben visar bara de större kromosomavvikelserna. Downs syndrom, trisomi 13 och 18. (Om jag är helt ute och cyklar får någon gärna tillrättavisa mig)

    Vill hon veta annat så är det fostervattensprov och det kommer hon få bekosta själv, om inte kuben skulle ge jättedåligt resultat på något annans. I så fall görs nipt men man kan inte se alla avvikelser där heller utan då gäller som sagt fostervattens prov vilket dom får bekosta själva.

    Det hon bör tänka på då är att missfallsrisken är 1:200 och det skulle ju vara väldigt tråkigt om hon får missfall och barnet är friskt. Man får välja för/nackdelar.

    Har dom pratat med bm eller läkare angående mannens mediciner? Det är ju inte ens säkert att det finns risk till att barnet skulle ha något men efter hans medicinering.

    Många kvinnor medicineras med olika preparat pga sjukdomar och psykisk ohälsa men får fina och friska barn


    Hej. Tack för svar.

    Ja läkaren som mannen har har sagt att det kan medföra fosterskador.

    Hon blev gravid trots skydd så det var inte planerat alls.

    Här brukar man få göra fvp utan att bekosta själva om det finns särskilda anledningar, vilket det här är.

    Men det är ju om hon vill gå igenom det eller inte.

    Jag tycker hon kan avvakta o göra kub först och se om det finns någon sorts avvikelse där dom kan se..

    Usch tuff sits alltså.. Så sitter man själv gravid med 4e barnet i v 24... Blä alltså.
  • Anonym (Bm)

    Vad är det för mediciner?

    Rent generellt kan man säga att om det har gett skador på spermierna skulle din väninna ej blivit gravid, fått missfall och annars skulle man sett det på ultraljud.

    Om han äter så starka mediciner brukar mannen få frysa in spermier innan start av mediciner vid ex cancer.

  • Linda2barnsmamma
    Anonym (Bm) skrev 2019-02-18 13:50:20 följande:

    Vad är det för mediciner?

    Rent generellt kan man säga att om det har gett skador på spermierna skulle din väninna ej blivit gravid, fått missfall och annars skulle man sett det på ultraljud.

    Om han äter så starka mediciner brukar mannen få frysa in spermier innan start av mediciner vid ex cancer.


    Ja han har fått frågan i frysa in innan han började med medicinen. Me han ville inte då han inte ville ha barn.. Så Egentligen skulle hon inte kunnat blivit gravid kan man tycka...

    Han tar enbrel injektioner. Fick ja reda på nu.

    Så de står ju att risk för fosterskador finns och man kan ställa in sig på ett skadat foster, samtidigt finns det de bebisar som inte har några skador alls.

    Hon undrar nog mer om det finns ett annat sätt att ta reda på det utan fvp då hon är rädd som satan för nålar...
  • Anonym (Erika)

    Min man är läkare och han har inte hört att enbrel injektioner ger fosterskador om en man äter det, kvinnor bör undvika. Nu har han inte hela historien, men han skulle inte oroa sig. Fostervattenprov kan vara onödigt, då det inte alltid går att se den typen av fosterskador, som jag tror de är oroliga för. Min systers man tar dessa injektioner och har tagit under flera år, de har fått två friska barn och ingen hade förvarnat om ev fosterskador. Det kanske bara är en orolig sjuksköterska som missförstått och förmedlat denna oro. Läs inte allt på nätet gällande medicin och foster, det är mer fel än rätt. Prata med en KUNNIG läkare. Hoppas allt går bra!

  • felicityporter

    Skulle tro att det till mestadels är bullshit det mannen hört. Det finns vissa mediciner som minskar fertiliteten negativt men knappast påverkar det ett foster som redan blivit till. Inte ens många starka mediciner som kvinnor äter ger upphov till fosterskador i de allra, allra flesta fall.

  • Succisa

    Fick själv enbrel innan jag + (är i 17+0 idag) läkaren sa åt mig att sluta med sprutorna direkt efter +. Men jag kan börja igen med dem om jag behöver. När det gäller för män så finns det en väldigt lite risk för skador hos fostret. Det finns inte tillräckligt med studier som visar att enbrel orsakar fosterskador ( varken om kvinnan eller mannen tar enbrel), annars skulle inte läkaren vara beredd att låta en gravid återgå till medicinen. Så hon behöver inte vara orolig

  • Linda2barnsmamma

    Hej.

    Svarar till alla på en gång ist för en o en :)

    Jättetack för informationen. Hon vet inte riktigt vad hon ska tro...

    Kortfattat, han vill inte ha barn, hon trodde inte hon heller ville. Han säger att läkaren sagt att medicinen tar död på spermierna så dom behövde inte vara oroliga.

    Hon blir gravid! V 11. Hon är 30 år. Inga barn innan. Hon ändrar sig och kanske vill behålla. Han kontrar med att hans läkare säger att hon måste göra abort pga att hans medicin till 99% ger fosterskador. Så Det är ingen idé att behålla. Bara göra abort.

    Hon va misstänksam från början om det bara va något han sa för att få henne att göra abort. Men efter era inlägg så är hon mer säker på att det inte är så farligt som han säger då även tydligen gravida kan ta dessa injektioner.

    Hela situationen är konstig för henne. Hon velar hela tiden. Usch. Men har någon mer information så får det gärna fortsättas att skrivas här. Tack så mycket för alla svar. Det hjälper henne mer en ni tror

  • Anonym (Erika)
    Linda2barnsmamma skrev 2019-02-19 13:17:57 följande:

    Hej.

    Svarar till alla på en gång ist för en o en :)

    Jättetack för informationen. Hon vet inte riktigt vad hon ska tro...

    Kortfattat, han vill inte ha barn, hon trodde inte hon heller ville. Han säger att läkaren sagt att medicinen tar död på spermierna så dom behövde inte vara oroliga.

    Hon blir gravid! V 11. Hon är 30 år. Inga barn innan. Hon ändrar sig och kanske vill behålla. Han kontrar med att hans läkare säger att hon måste göra abort pga att hans medicin till 99% ger fosterskador. Så Det är ingen idé att behålla. Bara göra abort.

    Hon va misstänksam från början om det bara va något han sa för att få henne att göra abort. Men efter era inlägg så är hon mer säker på att det inte är så farligt som han säger då även tydligen gravida kan ta dessa injektioner.

    Hela situationen är konstig för henne. Hon velar hela tiden. Usch. Men har någon mer information så får det gärna fortsättas att skrivas här. Tack så mycket för alla svar. Det hjälper henne mer en ni tror


    Vilken soppa!! Han säger så till henne för att hon ska göra abort. Fult och elakt gjort. Skulle den lilla i magen ha "fosterskador" har hen otur, de flesta fosterskador upptäcks inte då de slutar i missfall. Dock finns det ju givetvis undantag. Din vän ska enbart lyssna på sin barnmorska och läkare, inte "mannens". Enbrel injektioner är ganska vanligt idag och som någon tidigare skrev, hon kunde ta dessa trots graviditet! Många starka mediciner som kan ge svåra fosterskador, brukar "tyvärr" ge tillfällig infertilitet. Vilken karl, skrämmas med fosterskador. Idiot.
Svar på tråden Fosterskador?!